• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Pucko Buffy
    DamnCat skrev 2009-05-15 23:57:54 följande:
    Jag skrev ju och undrade här för några dagar sedan om hur lång tid det tar innan man får överdoseringssymptom efter förlossning. Nu börjar jag misstänka att jag har det... Jag rasar väl kanske inte i vikt men vikten har stått still i några veckor för att nu börja röra sig nedåt igen, utan att jag rört på mig nämnvärt. Tror inte det beror på amningen heller. Iaf, de symptom som dykt på mig nu förutom vikten är att jag kan bli irriterad helt plötsligt för ingenting. Sen är jag tröttare än vanligt, inte samma sorts trötthet som annars med hypon dock. Svettas för ingenting gör jag och magen har gått från lite hård till kladd. Dock så har jag varken hög puls eller hjärtklappning och det är väl lite "kardinalsymptom" när man är hyper? Därför undrar jag!
    Låter som om det börjar dra sig åt hyper ja. Ring din VC och be att få gå och kolla dina värden igen. Bättre att stoppa symptomen i sin linda än att du ska gå och bli riktigt dålig innan du får rådet att minska dosen.
  • Pucko Buffy
    sherlock skrev 2009-05-17 16:52:50 följande:
    Hejsan Får man ställa en fråga här?Läste presis i en tidning om hypo och det var som poletten trillade ner när jag insåg att detta skulle mäjligen vara anledningen till många av min "problem". Har i flera år varit väldigt känslig mot kyla, fryser nästan alltid och tar alltid en filt på mig när jg sitter i soffan. Kan aldrig gå i kjol eller klänning om det inte är 30 grader ute så jag fryser annars. Har gått upp närmare 10 kg på ett par år, har försökt dra ner på kaloriern och trots att jag nu äter 1200 kcl om dagen i flera veckor så går jag upp i vikt Svettas mycket fast jag fryser.Går på toaletten minst en gång i timmen. Har visserligen alltid gjort det. Har haft depression men är bättre nu. Känner mig fortrafande degig och trött presis som jag gjorde när jag var deprimerad. Älskar att sova! Mamma har fibromyalgi som visst har något med sköldskörteln att göra?Funderar på om jag borde gå till läkaren eller om alla mina problem bara är en slump och inget att göra med hypo?Någon som har en åsikt?
    Trötthet, frusenheten och viktuppgången är ju klassiska tecken. Håller med tidigare rådet om att gå och kolla upp det. Det skadar inte i alla fall. Man kan få lättare depression av hypo om det visar sig att det är det du har. Då har du en ganska rimlig förklaring till varför du mått psykiskt dåligt. Men innan du kan dra den slutsatsen måste du kolla dina värden.
  • sherlock

Pucko Buffy skrev 2009-05-18 21:51:40 följande:

Trötthet, frusenheten och viktuppgången är ju klassiska tecken. Håller med tidigare rådet om att gå och kolla upp det. Det skadar inte i alla fall. Man kan få lättare depression av hypo om det visar sig att det är det du har. Då har du en ganska rimlig förklaring till varför du mått psykiskt dåligt. Men innan du kan dra den slutsatsen måste du kolla dina värden.
    Tack , har fått tid redan imorgon och ska se till att de tar blod prov.

Egentligen kanske de borde ha gjort det redan när jag fick diagnosen får två år sedan.

Kan ju vara järnbrist också eller något annat?
  • Pärlor åt svin

hej i tråden

Hittade hít av en slump
    Kanske kan jag få svar på mina knasiga frågor här.

Jag har giftstruma och undrar hur lång tid tar det innan man känner sig bättre från det att man fått thapozol(stavas det så) jag orkar inget och pulsen går upp så fort jag rör mig min vilopuls är mellan 120-140 och rör jag mig går den upp till 188 på ett kick..Hjärtklappning på nätterna så jag tror det är en helekopter i sovrummet

Och en fråga till är det farligt att ha giftstruma och inte behandla den?och hur länge ka man ha den utan det är farligt utan medicinering?

Tack snälla förskott för svar!
    kram

• Casso

Pratade med läkare igår. Han menade på att anledningen till att man inte tittar på T4 när man är gravid är att det är så mycket som är annorlunda i kroppen vid en graviditet, därför fäster man bara vikt vid TSH. Verkar då som att det itne finns studier gjorda som utmynnat i en normalskala för T4 under graviditet.....

• Skruttis1979
    sherlock skrev 2009-05-18 22:42:08 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-05-18 21:51:40 följande: Tack , har fått tid redan imorgon och ska se till att de tar blod prov. Egentligen kanske de borde ha gjort det redan när jag fick diagnosen får två år sedan. Kan ju vara järnbrist också eller något annat?
    järnbrist har du säkert, men det är ju en bieffekt av hypo...
    jag hade både järnbrist och b12-brist så jag har i flera år ätit de tabletterna, utan att de gjort nåt åt själva huvudproblemet - min hypo... :/
    Elma är världens centrum
  • Nufsan
    Casso skrev 2009-05-19 11:11:09 följande:
    Pratade med läkare igår. Han menade på att anledningen till att man inte tittar på T4 när man är gravid är att det är så mycket som är annorlunda i kroppen vid en graviditet, därför fäster man bara vikt vid TSH. Verkar då som att det itne finns studier gjorda som utmynnat i en normalskala för T4 under graviditet.....
    Jag tycker det låter lite konstigt, men jag är o andra sidan inte så där jätteduktig på det här. Har du tagit ngr nya prover? På måndag ska jag ta nya och ska bli spännande och se om mitt T4 har blivit bättre än sist. Tack för att du frågade
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Tvåbarnsmamma83

Vad trött jag är på den här sjukdommen. Har börjat med medicin nu och börjar känna mig piggare, så igår tänkte jag att jag skulle städa vardagsrummet, dammsuga och plocka iordning i lådorna i bokhyllan och i garderoben. Tänkte att det orkar ju jag nu och visst jag orkade det igår men idag är jag helt däckad och orkar ingenting istället Sambon fick komma hem och ta barnen för jag orkade inte ens ta hand om dom. Vill ju orka städa lite en dag utan att vara däckad nästa...

• Pärlor åt svin
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-05-19 12:42:18 följande:
    Vad trött jag är på den här sjukdommen. Har börjat med medicin nu och börjar känna mig piggare, så igår tänkte jag att jag skulle städa vardagsrummet, dammsuga och plocka iordning i lådorna i bokhyllan och i garderoben. Tänkte att det orkar ju jag nu och visst jag orkade det igår men idag är jag helt däckad och orkar ingenting istället Sambon fick komma hem och ta barnen för jag orkade inte ens ta hand om dom. Vill ju orka städa lite en dag utan att vara däckad nästa...
    Exakt likadan är jag,har du giftstruma och hur länge har haft medicinering??

Hoppas du blir bättre snart

kram
  • 3barnsmor35

Jag börjar fundera lite på efter förlossningen...jag skulle gärna vilja behålla min dosering nu eftersom jag inte har gått upp så mkt plus att jag mått bättre o varit piggare nu än som ogravid, dvs tiden innan.
    Undrar vad läkaren säger om det månne...de vill väl sänka mig asap antar jag...
    Ngn som har erfarenhet om dosering efter bebisen kommit ut?

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13