• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Singoalla
    minismurfen skrev 2009-05-15 17:40:52 följande:
    calfona: mina värden brukar sjunka ganska fort då jag blir förkyld/sjuk.....märks direkt.
    Åh, vad "glad" jag blir eller vad man ska säga.... har du tagit prover när du blivit förkyld eller är det något som du säger? Återställs det när du blir frisk igen eller hur har det fungerat för dig?
  • DamnCat

Jag skrev ju och undrade här för några dagar sedan om hur lång tid det tar innan man får överdoseringssymptom efter förlossning. Nu börjar jag misstänka att jag har det... Jag rasar väl kanske inte i vikt men vikten har stått still i några veckor för att nu börja röra sig nedåt igen, utan att jag rört på mig nämnvärt. Tror inte det beror på amningen heller. Iaf, de symptom som dykt på mig nu förutom vikten är att jag kan bli irriterad helt plötsligt för ingenting. Sen är jag tröttare än vanligt, inte samma sorts trötthet som annars med hypon dock. Svettas för ingenting gör jag och magen har gått från lite hård till kladd. Dock så har jag varken hög puls eller hjärtklappning och det är väl lite "kardinalsymptom" när man är hyper? Därför undrar jag!

♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • ppl
    kev2004 skrev 2009-05-15 12:29:13 följande:
    kram till dig, kan inte vara kul att känna sig dålig o inte får hjälp.Byt läkare, vårdcentral, testa nån annan... privat kanske.Det är SÅ olika hur dom ser på saker o ting, tyvärr säger jag bara denna svenska stressiga sjukvård är under all kritik!
    Jaaa det är verkar vara väldigt olika på olika läkare :( synd man inte kan lita på sin"husläkare" bara..
  • sherlock

Hejsan

Får man ställa en fråga här?

Läste presis i en tidning om hypo och det var som poletten trillade ner när jag insåg att detta skulle mäjligen vara anledningen till många av min "problem".

Har i flera år varit väldigt känslig mot kyla, fryser nästan alltid och tar alltid en filt på mig när jg sitter i soffan. Kan aldrig gå i kjol eller klänning om det inte är 30 grader ute så jag fryser annars.

Har gått upp närmare 10 kg på ett par år, har försökt dra ner på kaloriern och trots att jag nu äter 1200 kcl om dagen i flera veckor så går jag upp i vikt

Svettas mycket fast jag fryser.

Går på toaletten minst en gång i timmen. Har visserligen alltid gjort det.

Har haft depression men är bättre nu. Känner mig fortrafande degig och trött presis som jag gjorde när jag var deprimerad. Älskar att sova!

Mamma har fibromyalgi som visst har något med sköldskörteln att göra?

Funderar på om jag borde gå till läkaren eller om alla mina problem bara är en slump och inget att göra med hypo?

Någon som har en åsikt?

• Mamma 2b

Tycker du ska gå till VC och lämna blodprov, be de att kolla TSH och T4 om inte även T3.
    Ett lätt sätt att få klarhet

Jag hade allt som du hade. Och har fortfarande då och då, men det är nog bara sån jag är börjar jag tro..

• sherlock

Mamman utan barn skrev 2009-05-17 16:56:04 följande:

Tycker du ska gå till VC och lämna blodprov, be de att kolla TSH och T4 om inte även T3.Ett lätt sätt att få klarhet Jag hade allt som du hade. Och har fortfarande då och då, men det är nog bara sån jag är börjar jag tro..
    Tack för ditt svar. Ska ringa och boka tid.

Har levt med allt detta och aldrig frågat mig själv om det verkligen är normalt. Knasigt att en rtikel i en tiding skulle få upp ögonen på en Om det inte är hypo så kan läkarn kanske hjälpa mig att få ordning på några av problemen ändå.
  • Mamma 2b
    sherlock skrev 2009-05-17 17:04:56 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-05-17 16:56:04 följande: Tack för ditt svar. Ska ringa och boka tid. Har levt med allt detta och aldrig frågat mig själv om det verkligen är normalt. Knasigt att en rtikel i en tiding skulle få upp ögonen på en Om det inte är hypo så kan läkarn kanske hjälpa mig att få ordning på några av problemen ändå.
    Det tror jag säkert att de kan Lycka till. Och du kan väl skriva ett par rader när du vet? Vore kul att se om du hade rätt.
  • sherlock

Mamman utan barn skrev 2009-05-17 17:39:12 följande:

Det tror jag säkert att de kan Lycka till. Och du kan väl skriva ett par rader när du vet? Vore kul att se om du hade rätt.
    Visst, jag ska försöka få tid i veckan.

Känner igen mig i så mycket som folk pratar om i tråden
  • Skruttis1979
    sherlock skrev 2009-05-17 18:03:23 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-05-17 17:39:12 följande: Visst, jag ska försöka få tid i veckan. Känner igen mig i så mycket som folk pratar om i tråden
    visst är det skönt att man inte är ensam! fast man önskar ju ingen annan att må så här, men ändå skönt att det finns fler... dubbla känslor i det hela ;)
    Elma är världens centrum
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13