• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • NoMercy

Intressant att höra!

Mina järnvärden mm är helt ok. Men då, för drygt 3 år sedan var jag så trött så jag kunde sova jämnt. Och ledvärk: Så läkaren kollade ju även div för reumatism osv.
    Jag fick börja med 25 microgram och äter nu 50. Har fortfarande ont i lederna men oftast i samband med mens då jag svullnar mkt. Dock har detta blivit bättre sen jag började med LCHF kost.
    Är så mkt piggare. Märker att jag ser bättre, har mkt lättare att hålla ordning på tankar och ord. Inte alls så seg längre. Men i perioder kan jag svettas på nätterna (nja bada är väl mer rätt ord). Men nu var det ett tag sen.
    Mår bättre helt klart men ändå inte bra. Även om jag blivit piggare och så sen jag började med LCHF.

Skruttis1979 skrev 2009-05-20 14:59:01 följande:
    Vanlig husläkare har jag.Jag sökte för trötthet för många år sen och det togs prover på ämnesomsättningen, som var lite lågt (mitt t4) men inom ramen för normalt. Det var en läkare det...några år senare sökte jag igen, för trötthet, ledvärk, hårfall etc... blev remitterad av min dåvarande husläkare, till reumatiker, som var den som såg mitt järn och b12-brist. skickades tillbaka till husläkaren och fick järntabletter och b12-tabletter samt folacintabletter.Dessa tabletter har jag stått på tills jag gick till husläkaren jag har nu, som tog ut mina järntabletter för att se vad som hände. Han tog sköldk.prover flera gånger. han satte in järnet igen för att se... och efter några månader dippade mina s.k.prover under normalt, så då satte han in levaxinet. Jag står fortfarande på b12 och folacinet ska jag ta i förebyggande om jag vill bli gravid. Järnet är borttaget men proverna är bra. Jag hade normalt järnvärde men järndepåerna för låga innan.Mina symtom:trött så jag kan sova dygnet runt (går dock inte då jag är föräldraledig)tappar sjukt mkt hårb12-bristjärnbrist ibland och fyller på depåerna ex. efter mensriklig blödning/rubbad blödning ledvärksömnsvårigheterryggontsynen blivit sämresvettningarallmänt slöja, you name it! FAst jag äter "bara" 50 ug levaxin, så jag är en "lågdosare" än så länge men hoppas så klart att det ska bli bättre snart! en liiiten skillnad tycker jag att jag märker av ändå. Svettningarna är inte lika kraftiga och jag känner mig liiiite piggare. :)
  • Skruttis1979
    NoMercy skrev 2009-05-20 15:11:02 följande:
    Intressant att höra! Mina järnvärden mm är helt ok. Men då, för drygt 3 år sedan var jag så trött så jag kunde sova jämnt. Och ledvärk: Så läkaren kollade ju även div för reumatism osv. Jag fick börja med 25 microgram och äter nu 50. Har fortfarande ont i lederna men oftast i samband med mens då jag svullnar mkt. Dock har detta blivit bättre sen jag började med LCHF kost. Är så mkt piggare. Märker att jag ser bättre, har mkt lättare att hålla ordning på tankar och ord. Inte alls så seg längre. Men i perioder kan jag svettas på nätterna (nja bada är väl mer rätt ord). Men nu var det ett tag sen. Mår bättre helt klart men ändå inte bra. Även om jag blivit piggare och så sen jag började med LCHF.
    jag började också med 25 ug men fick höja den till 50.

har också ont i lederna ibland.
    glömde (ovanligt?? nae...) att skriva att jag också är glömsk och virrig... skitläbbigt. Jag har varit en sån som har stenkoll på allt... men nu - nada, njet, inget, nothing... tur jag inte glömt dottern nånstans ;)
    svettas också (flyter runt i sängen jag också) vissa nätter, men blivit bättre, inte lika ofta. förut var det varje natt.
    Elma är världens centrum
  • NoMercy

Ja vi verkar ju vara ganska typiska hyposar både du och jag.
    Fast jag har kommit längre i min behandling coh mår ok på 50, höjer jag så blir jag mer hypo på proverna. Dom förklarar det med att jag har en viss produktion kvar men när jag tillför mer Levaxin så avtar min egen produktion. Vem vet, eg kanske den skulle slås ut helt så man kunde anpassa levaxinet mkt bättre?

Skruttis1979 skrev 2009-05-20 15:29:11 följande:
    jag började också med 25 ug men fick höja den till 50.har också ont i lederna ibland.glömde (ovanligt?? nae...) att skriva att jag också är glömsk och virrig... skitläbbigt. Jag har varit en sån som har stenkoll på allt... men nu - nada, njet, inget, nothing... tur jag inte glömt dottern nånstans ;)svettas också (flyter runt i sängen jag också) vissa nätter, men blivit bättre, inte lika ofta. förut var det varje natt.
  • Skruttis1979

ja, det kanske blir ett alternativ för dig längre fram, om det inte funkar med 50 för dig till slut...

ja, du verkar ha kommit längre. Jag fick 25 ug för sådär 8 v. sen och 50 ug för ca 2 v. sen.

hur länge har du ätit levaxin?

Elma är världens centrum
  • NoMercy

3 år
    När jag började så tyckte jag inte att det hade nån effekt. Så då slutade jag efter 3-4 månader. Men DÅ märkte jag att jag mådde visst bättre med .
    Men jag hade en underbar doktor. Iof underlättade det väl att jag har en förstorad sköldkörtel nåt är ju inte som det ska även om proverna visar att det är ok.

Skruttis1979 skrev 2009-05-20 15:40:11 följande:
    ja, det kanske blir ett alternativ för dig längre fram, om det inte funkar med 50 för dig till slut... ja, du verkar ha kommit längre. Jag fick 25 ug för sådär 8 v. sen och 50 ug för ca 2 v. sen.hur länge har du ätit levaxin?
  • verumsmask

Kan man amma om man äter Levaxin 100 mcg?

• rudbeckia
    verumsmask skrev 2009-05-20 17:15:57 följande:
    Kan man amma om man äter Levaxin 100 mcg?
    Jag kopierade in vad som stod i Fass, fast enligt min läkare på Endokrin så ska det inte vara några problem.

Amning

Levaxin går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Levaxin under amning.
  • verumsmask

Rudbeckia, vad har du för problem med sköldkörteln? Jag fick reda på att jag har underproduktion och äter 100 mcg men jag har inte haft några symptom mer än trötthet och svårt för att prata...Låter skumt men sant.

Är det en ovanligt hög dos?

• Evi

Hej, hittade dena sidan av en slump och läste att några av er fått behandling trotts normala värden. själv har jag kämpat sen oktober med min trötthet,svimmningar, minnsesvårigheter, koncentrations svårigheter, inget är roligt nå mer, jag fryser jämt samtidigt som jag svettas mängder, jag har absolut ingen sex lust, har huvudväk och myrkrypninga i händer och domnar i benen så jag känner de inte. har varit till tre olika läkare nu då min vårdcentral har staffet läkare och den första sa åt mig att jag antagligen var gravid. den andra kunde inte göra något eftersom mina värden var normala så jag skulle bara vänta så blev de bättre och den tredje sa åt mig att börja simma tre gånger i veckan. de har konstaterat att min sköldkötel är förstorad men mina prover är normal så de är ju inget fel anser de. hur ska jag gå vidare? nån som har några tips? har även två fastrar med sköldkötelproblem men eftersom mina värden är normal så är de inget fel på mig. ledsen att de blev långt börjar bara känna mig så maktlös.

• HelenaMaria

Hej

Även jag har hittat till tråden nu. Har sedan en tid efter jag fick barn haft problem med mycket torra händer och ansikte. Dessutom humörsvängningar, nedstämdhet och frusenhet. Har nästan alltid kalla händer och fötter. Tycker att jag har åldrats i ansiktet och huden ser grov ut. Allt detta sammantaget gör att jag misstänker hypotyreos. Min sköldkörtel har dessutom varit svullen sedan många år tillbaka men prover som tagits har varit inom normalvärdena, vad nu det betyder.

Har bokat en tid på Vårdcentralen men jag är så rädd att proverna ska visa på normala värden och att jag då inte får någon hjälp. Jag vet ju att man kan ha en underfunktion trots att man ligger inom gränsvärdena. Dessutom tycker jag inte att läkarna på min Vc är så kompetenta (mkt hyrläkare) så jag bävar lite eftersom jag är rädd att jag inte blir tagen på allvar.

Vilka är era erfarenheter från besök på Vårdcentralen gällande sköldkörteln?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13