• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Pucko Buffy

Pärlor åt svin skrev 2009-05-19 00:11:52 följande:

hej i tråden Hittade hít av en slump Kanske kan jag få svar på mina knasiga frågor här.Jag har giftstruma och undrar hur lång tid tar det innan man känner sig bättre från det att man fått thapozol(stavas det så) jag orkar inget och pulsen går upp så fort jag rör mig min vilopuls är mellan 120-140 och rör jag mig går den upp till 188 på ett kick..Hjärtklappning på nätterna så jag tror det är en helekopter i sovrummet Och en fråga till är det farligt att ha giftstruma och inte behandla den?och hur länge ka man ha den utan det är farligt utan medicinering?Tack snälla förskott för svar!kram
    Jag har inte hyper så jag är eg helt fel person att svara. Men som jag förstått det så är det inte bra att gå med det för länge då bland annat hjärtat tar stryk. Struma betyder eg bara att sköldkörteln är förstorad. Giftstruma innebär att sköldkörteln har drabbats av en autoimun sjukdom med antikroppar som följd, vilket gör att körteln producerar för mycket hormon och stressar kroppen = hypertyreos. Det kan ibland ge utstående ögon.

sv.wikipedia.org/wiki/Giftstruma
  • Singoalla

Fy vad arg jag är på min barnmorska som sa att jag skulle sluta med levaxin efter förlossningen! Resultatet blev att jag gick utan i 4 månader, fick hoppa in på 100mkr och nu äter jag 125 och pendlar i värdena.... mår skit!

• Arentorpbebis
    Singoalla skrev 2009-05-19 23:33:33 följande:
    Fy vad arg jag är på min barnmorska som sa att jag skulle sluta med levaxin efter förlossningen! Resultatet blev att jag gick utan i 4 månader, fick hoppa in på 100mkr och nu äter jag 125 och pendlar i värdena.... mår skit!
    sånt vet ju tyvärr inte barnmorskor så mycket om, skulle nog hellre rådfrågat en läkare i den situationen,
    tråkigt när det blir så fel! Hoppas det ändrar sig snart!
  • Arentorpbebis

Nu har jag precis pratat med min läkare och proverna låg inom godkännda ramar nu! gott gott!!! och jag känner mig mycket piggare än innan så jag kommer att fortsätta på 200mgr!

• NoMercy

Hej!
    Någon som äter Levaxin trots att ni från början hade värden som låg inom "referensramarna"?
    Jag var kliniskt sett en typisk hypo enl min läkare, och då jag har en förstorad sköldkörtel tvekade han inte att låta mig prova Levaxin trots ok prover. En kompis med liknande besvär som mig OCH förstorad sköldkörtel får inte prova (annan läkare då).

• Skruttis1979
    NoMercy skrev 2009-05-20 10:29:55 följande:
    Hej! Någon som äter Levaxin trots att ni från början hade värden som låg inom "referensramarna"? Jag var kliniskt sett en typisk hypo enl min läkare, och då jag har en förstorad sköldkörtel tvekade han inte att låta mig prova Levaxin trots ok prover. En kompis med liknande besvär som mig OCH förstorad sköldkörtel får inte prova (annan läkare då).
    japp, jag gör det!
    Elma är världens centrum
  • Onyxia
    NoMercy skrev 2009-05-20 10:29:55 följande:
    Hej! Någon som äter Levaxin trots att ni från början hade värden som låg inom "referensramarna"? Jag var kliniskt sett en typisk hypo enl min läkare, och då jag har en förstorad sköldkörtel tvekade han inte att låta mig prova Levaxin trots ok prover. En kompis med liknande besvär som mig OCH förstorad sköldkörtel får inte prova (annan läkare då).
    Jag med :D
  • Skruttis1979
    Onyxia skrev 2009-05-20 12:22:10 följande:
    hur länge har du ätit levaxin??
    Elma är världens centrum
  • NoMercy

Härligt att höra!
    Vill ni berätta mer om vad ni hade för symtom och hur läkaren resonerade?

Skruttis1979 skrev 2009-05-20 11:21:12 följande:
    japp, jag gör det!
    Onyxia skrev 2009-05-20 12:22:10 följande:
  • Skruttis1979
    NoMercy skrev 2009-05-20 13:43:02 följande:
    Härligt att höra! Vill ni berätta mer om vad ni hade för symtom och hur läkaren resonerade?
    Vanlig husläkare har jag.
    Jag sökte för trötthet för många år sen och det togs prover på ämnesomsättningen, som var lite lågt (mitt t4) men inom ramen för normalt. Det var en läkare det...

några år senare sökte jag igen, för trötthet, ledvärk, hårfall etc... blev remitterad av min dåvarande husläkare, till reumatiker, som var den som såg mitt järn och b12-brist. skickades tillbaka till husläkaren och fick järntabletter och b12-tabletter samt folacintabletter.

Dessa tabletter har jag stått på tills jag gick till husläkaren jag har nu, som tog ut mina järntabletter för att se vad som hände. Han tog sköldk.prover flera gånger. han satte in järnet igen för att se... och efter några månader dippade mina s.k.prover under normalt, så då satte han in levaxinet. Jag står fortfarande på b12 och folacinet ska jag ta i förebyggande om jag vill bli gravid. Järnet är borttaget men proverna är bra. Jag hade normalt järnvärde men järndepåerna för låga innan.

Mina symtom:
    trött så jag kan sova dygnet runt (går dock inte då jag är föräldraledig)
    tappar sjukt mkt hår
    b12-brist
    järnbrist ibland och fyller på depåerna ex. efter mens
    riklig blödning/rubbad blödning
    ledvärk
    sömnsvårigheter
    ryggont
    synen blivit sämre
    svettningar
    allmänt slö

ja, you name it! FAst jag äter "bara" 50 ug levaxin, så jag är en "lågdosare" än så länge men hoppas så klart att det ska bli bättre snart! en liiiten skillnad tycker jag att jag märker av ändå. Svettningarna är inte lika kraftiga och jag känner mig liiiite piggare. :)
    Elma är världens centrum
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13