• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • thj

Hej!
    Vilken tur att jag hitta er tråd,hoppas att jag får vara med?
    Har överproduktion och har nyligen börjat med min behandling,men känner fortfarande helt slut orkar inget och mitt humör växlar från jätteglad till tokarg.
    Pulsen är hög både vid vila och vid lättare ansträning typ gå från soffan till diskbänken .
    Hjärtklappning som känns i hela bröstkorgen och halsgropen som gör mig illamående.
    Blir andfådd när jag äter och rör mig

Hur klarar ni andra av vardagen hemma och jobb barn och allt?

jag är helt utslagen

kram på er alla

Hoppas det var ok att hoppa in så här i er tråd

• DamnCat

Undrar en sak. Jag fick barn för 7 v sen och jag äter fortfarande den förhöjda dosen Levaxin. Jag åt 62,5 ug innan jag blev gravid, nu äter jag 112,5 ug. Har inte varit och tagit prover än efter förlossningen, jag mår bra och känner inte av några symptom på vare sig över- eller underfunktion (kände dock symptom på överfunktion för någon vecka sedan men det har lagt sig igen). Har hypotyreos i botten utan struma. Nu är det så att min son inte går upp så jättebra i vikt, han går upp men han har successivt sjunkit från sin ursprungliga kurva ner till en lägre. Eftersom han kissar och bajsar normalt och verkar vara nöjd med det han får av mig (jag helammar) så börjar jag undra om det kan bero på den förhöjda dosen Lveaxin? Får han för mycket av det? Någon som varit med om nåt sånt här, alltså att bebisen får för mycket Levaxin via bröstmjölken och därför inte går upp så bra i vikt? Förstår liksom inte varför det han äter inte sätter sig mer på honom än vad det gör...

♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • 3barnsmor35

Ja, det undrar jag också, hur blir det med amning och Levaxinet?
    Har inte bestämt mig om jag ska amma eller i vilken utsträckning...

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • verumsmask

Är det så att man kan dela på 100 mcg tabletterna. Det är ju svårt att dela dem i exakt lika stora delar.

Så undrar jag om någon känner till medicinen Elixir? Är det samma medicin som Levaxin tro?

• HelenaMaria

Någon som har hypotyreos och känner att man ibland sitter apatisk och tittar, typ att man liksom är i en bubbla? Dessutom tycker jag att jag åldrats det senaste året med mer rynkor och fler grå hårstrån. Har förstått att detta också kan vara ett symptom. Hur har ni det med rynkor och huden i ansiktet, har den förändrats? Jag tycker att jag ser för jävlig ut och jag fyller 31 i år..

• dömestad

Helenamaria:
    Jag håller med jag har ätit Levaxin nu i ett år och har åldrats med rynkor och hemska fula synliga ådernät och åderbråck på benen. Min hud har blivit mycket torrare och rynkig sen jag började med Levaxin. Jag är 29 år. Är det någon mer som blivit drabbad av just synliga ådernät?

• HelenaMaria
    dömestad skrev 2009-05-21 10:25:16 följande:
    Helenamaria: Jag håller med jag har ätit Levaxin nu i ett år och har åldrats med rynkor och hemska fula synliga ådernät och åderbråck på benen. Min hud har blivit mycket torrare och rynkig sen jag började med Levaxin. Jag är 29 år. Är det någon mer som blivit drabbad av just synliga ådernät?
    Jag har inte fått någon diagnos än och medicinerar därför inte. Jag trodde att det blir bättre med medicin men det låter ju tråkigt att du har dessa besvär trots att du äter medicin.

Jag har haft synliga ådernär på benen sedan mer än 10 år tillbaka och jag vet inte om det har med sköldkörteln att göra. Det är det senaste året (fick barn aug -07) som jag märkt markanta skillnader i hur huden i ansiktet och på händerna ser ut och känns. Känner mig som en kärring helt enkelt.

Sam sagt, min sköldkörtel är något förstorad men jag vet inte hur värdena sett ut tidigare, bara att de legat inom det "normala". Det kan ju vara så att mina värden inte alls är bra för mig. Ska till Vårdcentralen nästa vecka för provtagning och hoppas faktiskt på att värdena inte ser bra ut..
  • verumsmask

Många säger att man blir "föråldrad" på något sätt och jag undrar om man iallafall har möjlighet att bli gammal??

• Mamma 2b
    verumsmask skrev 2009-05-21 09:55:10 följande:
    Är det så att man kan dela på 100 mcg tabletterna. Det är ju svårt att dela dem i exakt lika stora delar. Så undrar jag om någon känner till medicinen Elixir? Är det samma medicin som Levaxin tro?
    Går bra att dela dem i halvor.
    Elixir är en annan medicin som levaxin typ, fast jag har inte hört så mycket om den och heller aldrig provat själv. Tror inte den används lika ofta. Kanske fungerar den lite annorlunda?
  • Mamma 2b
    verumsmask skrev 2009-05-21 10:41:22 följande:
    Många säger att man blir "föråldrad" på något sätt och jag undrar om man iallafall har möjlighet att bli gammal??
    Vad menar du? Tror du att du inte ska kunna bli gammal om du har en sköldkörtelrubbning??
    De menar att när de inte är rätt inställda mår de inte bra. Man kan uppleva det olika, en del menar att man är som i en bubbla, orkar inget, blir seg i reaktionerna osv. Torr hy talades det om nyss. Sådana saker.
    Det har INGET att göra med att bli gammal.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13