• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Mamma 2b
    NoMercy skrev 2009-05-21 17:22:10 följande:
    Får man Levaxin om man är gravid och har överfunktion?
    Ja, det skulle jag tro. Har men en rubbning måste den ju kontrolleras även om det är över- och man är gravid.
    Kanske att det är lite viktigare med under funk. vid grav.
  • Mamma 2b

Nej. Jag vill minnas att min bm pratade om detta däremot. Men då gällde det att om jag inte skulle få rätt dos, utan ta av bebisens hormon så skulle barnet födas med vissa konsekvenser av det. Men att det var ovanligt.

• beckiebabe

hej alla. :) någon kunnig som kan svara på frågor om hypotyreos?
    Jag fick min diagnos för kanske tre år sen, och sen dess har mina prover aldrig vart helt bra. Jag äter 50µg levaxin varje dag, men har på senaste tiden kännt mig bedövande trött, + att jag gått upp en del (typ 10kg) i vikt. Har inte lämnat prover på snart ett år, så min fråga är om det är jag som ska hålla koll på mina värden, eller om det är min läkare som ska se till att remisser för prover skickas? När jag fick min diagnos skickade min läkare remiss ca var 3:dje månad, och sist jag lämnade prover var de inte helt bra, minns dock inte hur dom var.. Då sa min läkare att om jag ville kunde jag testa höja till 75µg, men jag ville inte mixtra med medicinen själv. Rörigt blev det, men frågan är alltså om det är JAG som patient som ska se till att prover tas och att värdena är ok, eller om det är min läkare på VC som ska ha koll? Och hur ofta är normalt att ta nya prover?

• NoMercy

Men, jag visste inte att Levaxin var behandling vid överfunktion öht.
    Trodde Levaxin var konstgjort hormon som man fick vid underproduktion för att ersätta det kroppen ej producerar själv. Vid överproduktion har man ju för mkt hormon redan.
    Men det kan ju vara jag som fattat fel, har fullt sjå att hålla koll på underfunktionsbiten.

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 17:33:13 följande:

Ja, det skulle jag tro. Har men en rubbning måste den ju kontrolleras även om det är över- och man är gravid.Kanske att det är lite viktigare med under funk. vid grav.
  • Mamma 2b

Det är ditt ansvar att se till att du får vård om du behöver det. Vanligtvis brukar man komma överens med läkaren om när nästa provtagning ska ske.
    Är man rätt inställd ska man bara behöva ta nya prover en gång om året.
    Annars brukar det vara var tredje månad. Under graviditet ska man ta minst var 6-8:e vecka.

• Mamma 2b
    NoMercy skrev 2009-05-21 18:16:00 följande:
    Men, jag visste inte att Levaxin var behandling vid överfunktion öht. Trodde Levaxin var konstgjort hormon som man fick vid underproduktion för att ersätta det kroppen ej producerar själv. Vid överproduktion har man ju för mkt hormon redan. Men det kan ju vara jag som fattat fel, har fullt sjå att hålla koll på underfunktionsbiten. Mamman utan barn skrev 2009-05-21 17:33:13 följande:
    Aha. Nja.. när du säger det så.. Jag har alltid trott att man får levaxin även då, men jag kan ju ha förstått fel.
    Läkarna brukar ju visserligen säga "tvinga ner värdena med levaxin" så det var ju en himla bra fråga..
    Jag minns en tjej på ett gammalt jobb som haft både under och över och fått levaxin.
    Så jag är hemskt osäker just nu.
  • beckiebabe

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 18:18:41 följande:

Det är ditt ansvar att se till att du får vård om du behöver det. Vanligtvis brukar man komma överens med läkaren om när nästa provtagning ska ske. Är man rätt inställd ska man bara behöva ta nya prover en gång om året. Annars brukar det vara var tredje månad. Under graviditet ska man ta minst var 6-8:e vecka.
    ok.. är det mitt ansvar att se till att veta hur värdena "ska" ligga också? Jag har ju aldrig legat "rätt" enligt min läkare, men det kanske inte är så viktigt att ligga bra till i värdena om man inte är eller försöker bli gravid? usch jag är så oinsatt i detta.. :)
  • Mamma 2b
    beckiebabe skrev 2009-05-21 18:27:33 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 18:18:41 följande: ok.. är det mitt ansvar att se till att veta hur värdena "ska" ligga också? Jag har ju aldrig legat "rätt" enligt min läkare, men det kanske inte är så viktigt att ligga bra till i värdena om man inte är eller försöker bli gravid? usch jag är så oinsatt i detta.. :)
    Nej men läkaren läser av resultaten, det finns referensramar. Så svårt ska det inte vara. Men husläkarna är ju inga experter tyvärr.
  • thj

hej svejs!
    Jag har överproduktion och ska böra med levaxinen om 2v så levaxin äter du vid både över och underproduktion..

Äter även Tacapzol + tendormin för hög vilapuls ligger mellan 115-140 och furex för jag binder vatten med...

Idag är en bra dag och har orkat mycket,men oftast är jag helt slut och orkeslös vad beror det på att man kan växla så från dag till dag?Någon som vet?
    Ha en fortsatt fin kväll!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13