• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • verumsmask

Endokrinologen skrev utden lägsta dosen 25 mcg istället men jag tog 100 mcg iallafall. Vill helst äta medicin för det behöver jag men kanske dumt om jag äter 25 mcg eftersom han vill kunna se "mitt rätta jag". Komemr jag kunna hålla mig i en månad och är det bra för min kropp att int efå medicn alls för det verkar jag behöva men frågan är vilken dos..

Mamman utan barn skrev 2009-05-20 22:40:57 följande:

1. Nej. 2. Ja. Lycka till
  • jessiejones

Hej!

Intressant tråd ni har!
    Har själv underfunktion, äter Levaxin.
    Hoppas att man snart ska bli frisk.

Mådde skit länge.. Kände mig som en 90 åring i kroppen. Fick tillslut hjälp och är nu en ny människa... men känner inte riktigt igen mig själv än. Måste hitta rätt dos först.

• verumsmask

Vad äter du för dos? Till mig sa läkaren att jag måste äta hela livet. Varför måste en del bara äta ett tag och andra ständigt?

jessiejones skrev 2009-05-20 22:46:35 följande:
    Hej!Intressant tråd ni har!Har själv underfunktion, äter Levaxin.Hoppas att man snart ska bli frisk.Mådde skit länge.. Kände mig som en 90 åring i kroppen. Fick tillslut hjälp och är nu en ny människa... men känner inte riktigt igen mig själv än. Måste hitta rätt dos först.
  • Mamma 2b

Medicineringen är livslång.
    Men verumsmask då du ska lämna prov ska du inte ha tagit medicin på ett dygn. Då kommer de se hur det står till.

• Marre79
    verumsmask skrev 2009-05-20 22:47:47 följande:
    Vad äter du för dos? Till mig sa läkaren att jag måste äta hela livet. Varför måste en del bara äta ett tag och andra ständigt?
    Jag har underfunktion och fick antagligen det i samband med en förlossning för 4,5 år sedan, även om jag själv misstänker att jag haft det längre.
    Min läkare sa till mig att jag antagligen skulle få äta resten av livet och att även om jag skulle bli frisk så räcker det med att man stressar upp sig lite, ex på jobbet, så kunde det komma tillbaka.
  • verumsmask

Men vänta nu, räcker det med att jag inte äter medicin på ett dygn eller måste jag vänta i en månad? Blir aldrig klok på det här?
    Känner att jag mår bättre av medicinen men kanske för hög dos och vill inte sluta helt men vet inte hur jag ska göra?

Mamman utan barn skrev 2009-05-20 22:53:30 följande:

Medicineringen är livslång. Men verumsmask då du ska lämna prov ska du inte ha tagit medicin på ett dygn. Då kommer de se hur det står till.
  • Mamma 2b
    verumsmask skrev 2009-05-20 22:57:14 följande:
    Men vänta nu, räcker det med att jag inte äter medicin på ett dygn eller måste jag vänta i en månad? Blir aldrig klok på det här? Känner att jag mår bättre av medicinen men kanske för hög dos och vill inte sluta helt men vet inte hur jag ska göra? Mamman utan barn skrev 2009-05-20 22:53:30 följande:
    Ett dygn Då kan de mäta ditt rätta jag s a s. Vänta till nästa provtagning. Klarhet kommer jag lovar.
  • verumsmask

Men då kan jag alltså äta 25 mcg iallafall nu i en månad men dagen då det är dags för provtagning äter jag inget? korrekt? ;)

Mamman utan barn skrev 2009-05-20 22:58:17 följande:

Ett dygn Då kan de mäta ditt rätta jag s a s. Vänta till nästa provtagning. Klarhet kommer jag lovar.
  • Marre79
    verumsmask skrev 2009-05-20 23:00:42 följande:
    Men då kan jag alltså äta 25 mcg iallafall nu i en månad men dagen då det är dags för provtagning äter jag inget? korrekt? ;) Mamman utan barn skrev 2009-05-20 22:58:17 följande:
    japp, det stämmer
  • NoMercy

Åh, tänk om alla som har normala värden men ändå förstorad sköldkörtel och kliniska symtom på underfunktion fick träffa den läkare jag hade. Han är guld! Han sa till mig att i Sverige ska man inte skriva ut Levaxin till patienter med normala värden. Men han är tysk från början och i Tyskland var det mkt vanligt att man fick Levaxin om sköldkörteln var förstorad.
    Så till mig sa han att det är värt att testa. Hade jag bara träffat dig, och inte haft möjlighet att ta prover hade du varit en typisk hypotyreospatient med sina symotm och din sköldkörtel. En doktor det verkligen går att prata med. Tyvärr har han slutat och hon jag fick efter var inte lika kul....men hon drog ju inte in mitt recpet. Men det är ingen att prata med.
    Skulle nog också eg vilja till en endokrinolog, känner mig ej helt ok men kan inte sätta fingret på vad. Dock MKT MKT bättre än då jag började för tre år sen, då hade jag kunnat sova dygnet runt och kunde ju knappt före ett normalt samtal.

Tänk om fler läkare kunde förstå! Jag tror det finns så många människor där ute som skulle må jättebra på lite Levaxin, många som fått diagnos som utbrändhet och derpession kanske eg har en hypotyreos...

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13