beckiebabe skrev 2009-05-21 18:11:45 följande:
hej alla. :) någon kunnig som kan svara på frågor om hypotyreos?Jag fick min diagnos för kanske tre år sen, och sen dess har mina prover aldrig vart helt bra. Jag äter 50µg levaxin varje dag, men har på senaste tiden kännt mig bedövande trött, + att jag gått upp en del (typ 10kg) i vikt. Har inte lämnat prover på snart ett år, så min fråga är om det är jag som ska hålla koll på mina värden, eller om det är min läkare som ska se till att remisser för prover skickas? När jag fick min diagnos skickade min läkare remiss ca var 3:dje månad, och sist jag lämnade prover var de inte helt bra, minns dock inte hur dom var.. Då sa min läkare att om jag ville kunde jag testa höja till 75µg, men jag ville inte mixtra med medicinen själv. Rörigt blev det, men frågan är alltså om det är JAG som patient som ska se till att prover tas och att värdena är ok, eller om det är min läkare på VC som ska ha koll? Och hur ofta är normalt att ta nya prover?
Hej hopp.. tja vad ska man säga än att läkaren varit slarvig och inte informerat dig ordentligt. Du ska ringa och begära att få ta nya prover. Mår du inte bra så hade jag i ditt fall gjort som läkaren föreslagit och provat att höja till 75 ug/dag du märker efter ca 3 veckor om det funkar eller inte och efter ca 6 veckor är levaxinet stabilt i blodet och värt att mäta. Oftast så är det du själv som får hålla reda på när du behöver kolla dina värden. Läkaren har ofta väldigt många patienter och tyvärr poppar det inte upp ett litet meddelande på datorn för varje patient inom rimlig tid eller när något bör göras för denne. Ring och prata med doktorn igen, be om nya prover. Begär även få svaren hemskickade alt ring till vårdcentralen och få dem över telefonen (skriv ner dem) mår du inte hundra så prova att höja dosen om läkaren godkänner det. Blir det för mycket så är det bara att sänka igen. Kanske behöver du 62,5 istället för 75 eller 50. Man får testa sig fram tills man mår bra. När du gör det och dina värden är ok så är du rätt inställd. Då vet du hur du ska känna dig för att må bra och märker lättare om det drar iväg åt endera hållet.
Lycka till/PB