• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • HelenaMaria

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 13:28:18 följande:

Vad menar du? Tror du att du inte ska kunna bli gammal om du har en sköldkörtelrubbning??De menar att när de inte är rätt inställda mår de inte bra. Man kan uppleva det olika, en del menar att man är som i en bubbla, orkar inget, blir seg i reaktionerna osv. Torr hy talades det om nyss. Sådana saker. Det har INGET att göra med att bli gammal.
    Obehandlad sköldkörtelrubbning kan säkert leda till döden, om än ganska långsamt kanske. Det är vad jag läst i alla fall.

Om man står under behandling är livslängden normal men det msåte vara jobbigt att aldrig hitta rätt inställning på medicinen.
  • Mamma 2b
    HelenaMaria skrev 2009-05-21 16:02:33 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 13:28:18 följande: Obehandlad sköldkörtelrubbning kan säkert leda till döden, om än ganska långsamt kanske. Det är vad jag läst i alla fall. Om man står under behandling är livslängden normal men det msåte vara jobbigt att aldrig hitta rätt inställning på medicinen.
    Ja obehandlad vet jag inget om. Men jag menade då sjukdomen är behandlad.

Så svårt att bli rätt inställd borde det inte behöva vara tycker jag. Jag tror det hänger helt på läkaren. Att denne läser av resultaten rätt och inte snålar med provtagningarna.
  • HelenaMaria

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 16:21:20 följande:

Ja obehandlad vet jag inget om. Men jag menade då sjukdomen är behandlad. Så svårt att bli rätt inställd borde det inte behöva vara tycker jag. Jag tror det hänger helt på läkaren. Att denne läser av resultaten rätt och inte snålar med provtagningarna.
    Du har rätt. Tyvärr finns det alltför många läkare som är ganska okunniga eller ointresserade inom detta område. Jag ska på provtagning nästa vecka och hoppas att jag träffar en kunnig läkare, men det kan nog bli svårt på vårdcentralen.
  • Limmi

Hej igen!

Skrev för en månad sen när jag fått veta att äntligen har mina prover visat att jag tydligen har överfunktion. Tyvärr har det strulat med läkaren, så ännu har jag inte kommit vidare. Först tog det 1½ vecka innan hon hade sett och kommenterat resultaten. Sen fick jag telefontid, där hon ville att jag skulle komma följande dag och ta proverna igen. Visade TSH fortfarande dåligt skulle hon skicka en brådskande remiss... Väntade 1 ½ vecka till... ingen kallelse kom... ringde och fick höra att jo, visst står det så i min journal - men ingen remiss ivägskickad! Det var i fredags. I måndags på eftermiddagen blev den äntligen skickad.
    Grr! Jag klarar väl mig - men jag är ju faktiskt gravid (v. 18 nu).
    Mår rätt så bra, men blir fort andfådd, har hjärtklappningar och klarar inte av att stå still någon längre tid. Jag antar att jag inte kommer att få medicin i nuläget, men vill ju att någon ska följa med situationen.
    Hoppas kallelsen kommer imorgon!

• Mamma 2b
    HelenaMaria skrev 2009-05-21 16:24:33 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 16:21:20 följande: Du har rätt. Tyvärr finns det alltför många läkare som är ganska okunniga eller ointresserade inom detta område. Jag ska på provtagning nästa vecka och hoppas att jag träffar en kunnig läkare, men det kan nog bli svårt på vårdcentralen.
    Jag vet precis vad du menar.
    Själv har jag lessnat på min ordinarie husläkare och ska boka tid hos en annan mottagning imorn.
  • Mamma 2b
    Limmi skrev 2009-05-21 16:28:29 följande:
    Hej igen! Skrev för en månad sen när jag fått veta att äntligen har mina prover visat att jag tydligen har överfunktion. Tyvärr har det strulat med läkaren, så ännu har jag inte kommit vidare. Först tog det 1½ vecka innan hon hade sett och kommenterat resultaten. Sen fick jag telefontid, där hon ville att jag skulle komma följande dag och ta proverna igen. Visade TSH fortfarande dåligt skulle hon skicka en brådskande remiss... Väntade 1 ½ vecka till... ingen kallelse kom... ringde och fick höra att jo, visst står det så i min journal - men ingen remiss ivägskickad! Det var i fredags. I måndags på eftermiddagen blev den äntligen skickad. Grr! Jag klarar väl mig - men jag är ju faktiskt gravid (v. 18 nu). Mår rätt så bra, men blir fort andfådd, har hjärtklappningar och klarar inte av att stå still någon längre tid. Jag antar att jag inte kommer att få medicin i nuläget, men vill ju att någon ska följa med situationen. Hoppas kallelsen kommer imorgon!
    Det är skitviktigt att du får levaxin om du dessutom är gravid!
  • Tuttan27
    Limmi skrev 2009-05-21 16:28:29 följande:
    Hej igen!Skrev för en månad sen när jag fått veta att äntligen har mina prover visat att jag tydligen har överfunktion. Tyvärr har det strulat med läkaren, så ännu har jag inte kommit vidare. Först tog det 1½ vecka innan hon hade sett och kommenterat resultaten. Sen fick jag telefontid, där hon ville att jag skulle komma följande dag och ta proverna igen. Visade TSH fortfarande dåligt skulle hon skicka en brådskande remiss... Väntade 1 ½ vecka till... ingen kallelse kom... ringde och fick höra att jo, visst står det så i min journal - men ingen remiss ivägskickad! Det var i fredags. I måndags på eftermiddagen blev den äntligen skickad. Grr! Jag klarar väl mig - men jag är ju faktiskt gravid (v. 18 nu). Mår rätt så bra, men blir fort andfådd, har hjärtklappningar och klarar inte av att stå still någon längre tid. Jag antar att jag inte kommer att få medicin i nuläget, men vill ju att någon ska följa med situationen. Hoppas kallelsen kommer imorgon!
    Det är klart att du måste börja med medicin, speciellt eftersom du är gravid!
    Själv fick jag börja med levaxin när jag var gravid i v 30 och ska o lämna blodprov i morgon för att se om jag måste fortsätta äta levaxin, då de tror att det var/är graviditetsrelaterat. Jag lämnade blodprov 4 veckor efter förlossningen, och ska lämna nu igen 8 veckor efter de 4 veckorna..
    De var en ren tur att de upptäckte min underfunktion.. hade varit förkyld i 2,5 månad o sängliggandes o efter en heldag på akuten så kom de på detta..
  • lemco

hej. jag undrar om det finns nån tråd där bebisar har fel på sköldkörteln?
    mvh.

• NoMercy

Får man Levaxin om man är gravid och har överfunktion?

• NoMercy

Bubbla var precis rätt ord. Så kände jag mig.
    Förstorad sköldkörtel, normala värden och en läkare som tog mig på allvar gör att jag slapp ur den. Underbart!

HelenaMaria skrev 2009-05-21 10:03:17 följande:
    Någon som har hypotyreos och känner att man ibland sitter apatisk och tittar, typ att man liksom är i en bubbla? Dessutom tycker jag att jag åldrats det senaste året med mer rynkor och fler grå hårstrån. Har förstått att detta också kan vara ett symptom. Hur har ni det med rynkor och huden i ansiktet, har den förändrats? Jag tycker att jag ser för jävlig ut och jag fyller 31 i år..
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13