• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • astoria

Alltså ska TSH ligga under 2,0 oavsett om man är sjuk eller inte? Ni brukar skriva det i fertil ålder & det tycker jag att 34 år räknas som. Bör det då ligga under det även om man är frisk?

• Pucko Buffy
    kruskakli2 skrev 2009-05-23 22:54:33 följande:
    Jag vet inte resultaten just nu men meddelar snart. Äter 100 mcg varje dag. Är det en stor dos att börja med? När jag skulle hämta ut det på Apoteket sa dem att det var en stor första dos och att man brukar börja med 25 mcg då för hög är skadligt....Pucko Buffy skrev 2009-05-23 22:49:57 följande:
    Ja det är verkligen en stor dos att börja med men du ammar så det kan kanske vara rätt ändå. Ibland får kroppen en chock av så hög dos och man får hypersymptom som svettningar, huvudvärk, dåligt humör, darrningar mm även hjärtat får slita hårt om du får hypersymptom och det är inte bra. Får du hypersymptom måste du genast minska dosen och det borde räcka med att dela tabletterna och bara ta 50 under någon vecka för att sen höja igen. Du ska också ringa din läkare och påtala dina symptom. Denne kan även se till att du får utskrivet 25 ug/tabletter istället så du lättare kan öka dosen från 50 till 75 om du får hyperkänningar och har miskat dosen innan. Om ca 6 veckor från det du började äta levaxinet ska du gå och ta nya prover för att se hur hormonet har stabiliserats i kroppen. Tänk även på att vila mycket och ta det lugnt. Stress och hårt fysiskt arbete i början av behandlingen gör dig bara tröttare och det tar längre tid att komma tillbaka.

Mvh PB
  • kruskakli2

Jag fick av en anna läkare utskrivet 25 mcg men om man delar 100 mcg så blir det ju aldrig exakt för det smulas ju sönder lite om man delar dem? Hur delar du dina tabletter förresten?

Men är det bra att ta olika doser för då kan väll adrig läkaren veta hur många mgc som man bör äta eller? Alltså, ena dan 25 andra 50 osv?

Pucko Buffy skrev 2009-05-23 23:10:31 följande:

Ja det är verkligen en stor dos att börja med men du ammar så det kan kanske vara rätt ändå. Ibland får kroppen en chock av så hög dos och man får hypersymptom som svettningar, huvudvärk, dåligt humör, darrningar mm även hjärtat får slita hårt om du får hypersymptom och det är inte bra. Får du hypersymptom måste du genast minska dosen och det borde räcka med att dela tabletterna och bara ta 50 under någon vecka för att sen höja igen. Du ska också ringa din läkare och påtala dina symptom. Denne kan även se till att du får utskrivet 25 ug/tabletter istället så du lättare kan öka dosen från 50 till 75 om du får hyperkänningar och har miskat dosen innan. Om ca 6 veckor från det du började äta levaxinet ska du gå och ta nya prover för att se hur hormonet har stabiliserats i kroppen. Tänk även på att vila mycket och ta det lugnt. Stress och hårt fysiskt arbete i början av behandlingen gör dig bara tröttare och det tar längre tid att komma tillbaka.Mvh PB
  • kruskakli2

Jag har en litet barn att ta hand om så stress är i princip omöjligt. ;)
    Får man ta dagliga promenader? Kanske inga power-walks då, eller?

Pucko Buffy skrev 2009-05-23 23:10:31 följande:

Stress och hårt fysiskt arbete i början av behandlingen gör dig bara tröttare och det tar längre tid att komma tillbaka.Mvh PB
  • Pucko Buffy
    astoria skrev 2009-05-23 23:03:43 följande:
    Alltså ska TSH ligga under 2,0 oavsett om man är sjuk eller inte? Ni brukar skriva det i fertil ålder & det tycker jag att 34 år räknas som. Bör det då ligga under det även om man är frisk?
    Det är väldigt individuellt, men är man frisk och mår bra så reglerar kroppen själv hormondosen där av referensvärdena 0,2-4,5 för TSH.
    Om man ska skaffa barn så är värden under 2 i TSH att önska och därför säger man kvinnor i fertil ålder dvs så länge du har mens. Sen är det så att de som är friska och mår bra kan ha ett högre TSH värde utan att det är fel, men många kvinnor mår inte bra när TSH värdet stiger. Själv mår jag skrutt när det går över 3,5.

Kvinnor som är äldre kan ibland behöva mindre levaxin och mår ibland bättre av att inte ligga så lågt i TSH, men allt är individuellt och det är hur man mår kombinerat med provsvaren, som ska vara styrande för om och i så fall hur stor dos man ska äta.

Det är svårt att förklara, hoppas du förstår.
  • astoria

Pucko Buffy skrev 2009-05-23 23:19:13 följande:

Det är väldigt individuellt, men är man frisk och mår bra så reglerar kroppen själv hormondosen där av referensvärdena 0,2-4,5 för TSH.Om man ska skaffa barn så är värden under 2 i TSH att önska och därför säger man kvinnor i fertil ålder dvs så länge du har mens. Sen är det så att de som är friska och mår bra kan ha ett högre TSH värde utan att det är fel, men många kvinnor mår inte bra när TSH värdet stiger. Själv mår jag skrutt när det går över 3,5. Kvinnor som är äldre kan ibland behöva mindre levaxin och mår ibland bättre av att inte ligga så lågt i TSH, men allt är individuellt och det är hur man mår kombinerat med provsvaren, som ska vara styrande för om och i så fall hur stor dos man ska äta. Det är svårt att förklara, hoppas du förstår.
    Ja fler barn ska jag ju inte ha,men kommer väl att ha mens ett bra tag till iaf. Mår bra gör jag inte men "det ser normalt ut" enl läkaren på VC. Fast jag har i princip alla symtom man kan ha på hypo! Har tagit TSH 2 gånger senaste året & det visade på 2,98 & 2,54. Men det är väl bara att le & se glad ut iaf
  • Pucko Buffy
    kruskakli2 skrev 2009-05-23 23:16:17 följande:
    Jag fick av en anna läkare utskrivet 25 mcg men om man delar 100 mcg så blir det ju aldrig exakt för det smulas ju sönder lite om man delar dem? Hur delar du dina tabletter förresten?Men är det bra att ta olika doser för då kan väll adrig läkaren veta hur många mgc som man bör äta eller? Alltså, ena dan 25 andra 50 osv?Pucko Buffy skrev 2009-05-23 23:10:31 följande:
    Det är ingen större fara att dela tabletten och ta den under två dagar. Levaxin halveras så långsamt i kroppen (därför det tar 6 veckor innan den går att mäta stadigt i blodet) att du i det långa loppet får i det den dos du ska ha. Självklart ska du säga till läkaren att du minskat dosen för du inte mådde bra. Mår du bra fortsätter du med 100 ug som är sagt. Du kan ta promenader det är ingen fara, röra på sig är bra. Men anstränga sig för mycket i början ger bara surt efteråt med mer uttalade hyposymptom. Var smart och vila när bebis vilar. Många märker att de får sänka kraven på sig själva när de får den här sjukdomen, helt enkelt för man inte orkar. Med andra ord så skiter man i dammråttorna i hörnen och fokuserar på det som är viktigast att må bra. När du är i någerlunda fas igen med medicinen kan du motionera m.m som vanligt.
  • Pucko Buffy
    astoria skrev 2009-05-23 23:23:44 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-05-23 23:19:13 följande:
    Ja fler barn ska jag ju inte ha,men kommer väl att ha mens ett bra tag till iaf. Mår bra gör jag inte men "det ser normalt ut" enl läkaren på VC. Fast jag har i princip alla symtom man kan ha på hypo! Har tagit TSH 2 gånger senaste året & det visade på 2,98 & 2,54. Men det är väl bara att le & se glad ut iaf
    Fråga om de tagit TPO antikroppar på dig. Be annars om det för då ser man om du haft en inflamation eller inte. Har man antikroppar i större mängder så mår man dåligt av det. På de flesta sjukhus kan man alltid ringa till enokrinmottagningen och prata med sjuksköterskorna där. De är många gånger mycket duktiga på att svara på allmänna frågor.
  • astoria

Förresten,ni som har hypo, hur har ni det med blodtrycket? Lågt eller?

PB: Tack för svar,jag förstod,du förklarar bra!

• Pucko Buffy

Ganska lågt blodtryck ja.. har alltid haft. Skulle man se det som en indikator så skulle jag haft strul med sköldköteln sedan tonåren....

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13