• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • astoria

Hmm har oxå rätt lågt 100/70 brukar det vara för det mesta. Höll på att sätta i halsen när jag var på VC & läkaren sa att 130/80 var perfekt. Det har jag bara haft en gång som gravid i slutet med en vikt på 97 kilo

• kruskakli2

Ni med hypo? Tar ni alrdig långpromenader? Får man inte det liksom ej stressa? Det är ju omöjligt i vårat samhälle att leva lugnt..

• Pucko Buffy

Oj.. jag kommer inte ihåg vad mitt var sist. Men jag vet att när jag var runt 23 o skulle kolla trycket fick jag ta om det tre gånger (sista gången manuellt) för maskinen hittade inget tryck. Sköterskan var tvungen att kolla på sig själv för att se att maskinen inte var trasig Mitt tryck var extremt lågt enligt dem men då mådde jag inte dåligt. Var inte ens yr när jag reste mig och det var visst konstigt. Men å andra sidan så var jag extremt vältränad då för jag cyklade 2 mil varje dag och red minst en häst och sprang runt 5-7 km tre ggr/vecka... kanske inte så konstigt att trycket var lågt då...:/ Jag saknar den där orken och förmågan att göra massa fysiska saker hela dagarna.

• kruskakli2

Undrar om ni med hypo och övriga sköldkörtelsjukdomar har gjort ultraljud på sköldkörteln?
    Jag vet att alla gör det dem som får diagnosen utomlands...
    Till mig har dem inte bett mig göra det.

• Pucko Buffy
    astoria skrev 2009-05-23 23:39:21 följande:
    Hmm har oxå rätt lågt 100/70 brukar det vara för det mesta. Höll på att sätta i halsen när jag var på VC & läkaren sa att 130/80 var perfekt. Det har jag bara haft en gång som gravid i slutet med en vikt på 97 kilo
    Du får ta långpromenader mm men bör ha i åtanke att kroppen tar extra stryk innan man är inställd på levaxinet. Orken tryter lättare och man går mer på energireserverna vilket resulterar i att man fortare blir trött och det tar längre tid att återhämta sig. Mår du bra så ut och rör på dig men tillåt dig att vila lite mer än vad du gör i vanliga fall, tills du är i fas med hormondosen.
  • Marre79

Idag när jag reste mig upp från dotterns säng efter jag nattat henne så snurrade det som 17 och jag blev alldeles yr i huvudet. Kan det tyda på lågt blodtryck?

• kruskakli2

Kanske dags att sova nu då? :)

Men jag har ett barn som behöver komma ut och då måste jag gå ut och gå..

Pucko Buffy skrev 2009-05-23 23:50:33 följande:

Du får ta långpromenader mm men bör ha i åtanke att kroppen tar extra stryk innan man är inställd på levaxinet. Orken tryter lättare och man går mer på energireserverna vilket resulterar i att man fortare blir trött och det tar längre tid att återhämta sig. Mår du bra så ut och rör på dig men tillåt dig att vila lite mer än vad du gör i vanliga fall, tills du är i fas med hormondosen.
  • Pucko Buffy
    kruskakli2 skrev 2009-05-23 23:48:00 följande:
    Undrar om ni med hypo och övriga sköldkörtelsjukdomar har gjort ultraljud på sköldkörteln? Jag vet att alla gör det dem som får diagnosen utomlands...Till mig har dem inte bett mig göra det.
    I Sverige tar de oftast blodprov för att konstatera hypotyreos. Men vid hyper händer det ofta att körteln ultraljudas eller om man misstänker knölar mm som kan vara cancer.

Ps ang långpromenader så är det nog många som tar dem. Jag gör det dock inte ännu (men längtar) då jag har svårt att gå på grund av värken som kommit av hypon.
  • Pucko Buffy
    Marre79 skrev 2009-05-23 23:51:29 följande:
    Idag när jag reste mig upp från dotterns säng efter jag nattat henne så snurrade det som 17 och jag blev alldeles yr i huvudet. Kan det tyda på lågt blodtryck?
    Juppa det kan det, men kan även vara andra saker. För mig kan det snurra om jag druckit för lite och när jag var som sjukast i hypon så snurrade hela världen emellanåt... riktigt läskigt men jag visste vad det var när det började gunga.
  • kruskakli2

Men om man måste gå ett ärende då eller har släktingar som älskar ta långpromenader med en..

Pucko Buffy skrev 2009-05-23 23:53:24 följande:

I Sverige tar de oftast blodprov för att konstatera hypotyreos. Men vid hyper händer det ofta att körteln ultraljudas eller om man misstänker knölar mm som kan vara cancer.Ps ang långpromenader så är det nog många som tar dem. Jag gör det dock inte ännu (men längtar) då jag har svårt att gå på grund av värken som kommit av hypon.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13