• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • HelenaMaria

Jag hoppas verkligen att mina prover visar på förhöjda värden för annars vet jag inte vad det är med mig. Dessa torra sträva händer som jag aldrig haft innan, ansiktet som börjat åldras i högre takt, grå hårstrån, passivitet, irritation, som i en dimma osv. osv. Det enda symptomet jag inte har är viktuppgången men jag har alltid varit som en pinne så det är inget förvånade att jag inte lägger på mig.

Det värsta som kan hända är att värdena ligger precis på gränsen och att jag måste gå omkring och må så här. Blää..

• Mamma 2b

Måste bara flika in att min underprod upptäckes vid hälsokontroll också, och jag blev lika paff jag när läkaren började prata. Tyvärr fick jag ju aldrig så värst mycket info av honom annat än det mest elementära. Jag hade aldrig sökt själv för mina besvär för de var så diffusa och jag har de fortfarande.
    Kan inte påstå att jag lider så värst. Visst, jag har övervikt och de kilona kom krypande samma år som underproduktionen upptäcktes och då hade det visst precis börjat sjunka så de nöp det verkligen i lindan.
    Sen tröttheten, humörsvängningarna, det faktum att jag fryser lätt alt. blir varm lätt och kan bli lite deppig har jag dragits med så länge så det känns som mitt normala hälsotillstånd.
    Ska bli intressant att se vad den nya läkaren får fram för resultat av mina värden och allt det här sen.

• NoMercy

Svidande ögon?
    Det kliar inte, dom är inte röda, men spec på kvällen, jag kör bil så börjar det svida och så rinner det till vätska i stor mängd. Får sitta och lixom trycka på ögonen för att det ska sluta.
    Är det nån som känner igen det här som ett symtom på hypo? Äter levaxin men har mer ledvärk osså har detta med ögonen kommit till. Märkte att jag fick bättre mörkerseende efter att jag började med Levaxinet.

• lottizm

Pucko Buffy: tack för ditt svar. om det visar sig att man har en autoimmun sjukdom, hur behandlas det? kan det bara dyka upp helt plötsligt? jag har tid igen den 2/6 och ska försöka få henne att ge mig tid hos gyn istället, det kanske går bättre där...

• Marre79
    kruskakli2 skrev 2009-05-24 12:19:02 följande:
    Många frågor jag har men jag undrar om våran dotter bör testas för sköldkörteln? Bör jag tala om för BVC att jag som mamma har fel på sköldkörteln? Hur har ni gjort med det?
    De kollar barnens sköldkörtel på BB. Det gör man på alla bebisar oavsett om mamman har fel eller inte.
  • Marre79
    NoMercy skrev 2009-05-24 16:32:06 följande:
    Svidande ögon? Det kliar inte, dom är inte röda, men spec på kvällen, jag kör bil så börjar det svida och så rinner det till vätska i stor mängd. Får sitta och lixom trycka på ögonen för att det ska sluta. Är det nån som känner igen det här som ett symtom på hypo? Äter levaxin men har mer ledvärk osså har detta med ögonen kommit till. Märkte att jag fick bättre mörkerseende efter att jag började med Levaxinet.
    Jag har hypo och kan känna igen detta, fast mina ögon blir ibland röda också. Men ibland kan man knappt stänga ögonen på kvällen för att det svider så och då kommer också tårarna. Detta händer då jag ska sova.
  • thj
    NoMercy skrev 2009-05-24 16:32:06 följande:
    Svidande ögon?Det kliar inte, dom är inte röda, men spec på kvällen, jag kör bil så börjar det svida och så rinner det till vätska i stor mängd. Får sitta och lixom trycka på ögonen för att det ska sluta. Är det nån som känner igen det här som ett symtom på hypo? Äter levaxin men har mer ledvärk osså har detta med ögonen kommit till. Märkte att jag fick bättre mörkerseende efter att jag började med Levaxinet.
    Jag har också haft problem från och till med mna ögon det liksom känns som grus under ögonlocket..
    kram
  • Lajkie

Hallå :)
    En tråd för mig här tror jag.
    Jag har precis fått reda på att jag har underproduktion i sköldkörteln, eller vad man säger... vet inte så mycket ännu om sjukdomen osv... kanske kan få lite mer fakta härinne.
    Jag har nu ätit Levaxin i en vecka, äter en halv tablett som heter 50 mikrogram. Ska börja med en hel tablett om en vecka sen ta nya prover.
    Har lagt på mig väldigt många kilon på sistone och har väldigt kraftiga humörsvängningar =/ Fryser jämt.

Försöker gå ner i vikt utan resultat, motionerar men verkar inte hjälpa. Hjälps detta när man äter Levaxin och får ordning på ämnesomsättningen?

• 3barnsmor35

Hej Lajkie o välkommen,
    Ämnesomsättningen pajar ju helt, så glöm det där med viktminskning framöver.
    De andra symptomen kommer att försvinna så småningom, du lämnar prover nu var 6 v framöver ett tag tills justeringen är bra. Sen är det bara att lära sig leva med sjukdomen.
    Det finns mer på länkarna i TS också, bra info där.
    varm kram!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Soffeli
    kruskakli2 skrev 2009-05-24 12:19:02 följande:
    Många frågor jag har men jag undrar om våran dotter bör testas för sköldkörteln?Bör jag tala om för BVC att jag som mamma har fel på sköldkörteln? Hur har ni gjort med det?
    Som Marre sade kollas detta på alla bebisar. Men särskilt med döttrar bör vi som har ämnesomsättningsproblem vara uppmärksamma på hur de mår, särskilt i pubertet, vid och efter graviditet och senare vid klimakteriet. Alltså, vi bör informera våra döttrar helt enkelt. Själv upptäckte jag min hypo ganska omgående då jag var så medveten om att det finns i familjen och när det oftast bryter ut. (Vid hormonsvängningar).
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13