• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • kruskakli2

Pucko Buffy,
    Har du ork så du kan jobba eller är du sjukskriven resten av livet. Kan så lite om det här. Vad jobbar du inom? :)

• Pucko Buffy
    kruskakli2 skrev 2009-05-23 23:52:48 följande:
    Kanske dags att sova nu då? :) Men jag har ett barn som behöver komma ut och då måste jag gå ut och gå..Pucko Buffy skrev 2009-05-23 23:50:33 följande:
    Kudden jag den lockar. Ta promenader om du kan och orkar. Det är bara du som kan känna hur mycket din kropp fixar. Kanske kortare och lite långsammare promenader alt kortare men oftare och med vila emellan kan vara något. Gör som du känner känns bäst för dig. Men nu vet du varför du kanske blir extra trött och det känns lite mer motigt. Bara det gör att man orkar lite mer och inte tappar sugen så lätt. Även din omgivning får lättare att förstå varför du ibland inte orkar som innan om du berättar det för dem.

Lycka till med liten och promenaderna

Natti /PB
  • Pucko Buffy
    kruskakli2 skrev 2009-05-23 23:56:45 följande:
    Pucko Buffy, Har du ork så du kan jobba eller är du sjukskriven resten av livet. Kan så lite om det här. Vad jobbar du inom? :)
    Jag jobbar 50% just nu och är sjukskriven 50%. Jobbar eg som personlig assistent men arbetar nu enbart med administrativa uppgifter då jag inte fixar långa promenader och massa tunga lyft. Det är inte så kul att inte kunna röra på sig som vanligt, men det är mycket bättre nu än tidigare då kunde jag inte gå utan masade mig fram i snigelfart... huuu dit vill jag inte igen.
  • kruskakli2

Jag som bär på vår 11 kg tunga flicka som är på väg att lära sig gå och hoppas att grejar det snart...puh..

Pucko Buffy skrev 2009-05-24 00:03:27 följande:

Jag jobbar 50% just nu och är sjukskriven 50%. Jobbar eg som personlig assistent men arbetar nu enbart med administrativa uppgifter då jag inte fixar långa promenader och massa tunga lyft. Det är inte så kul att inte kunna röra på sig som vanligt, men det är mycket bättre nu än tidigare då kunde jag inte gå utan masade mig fram i snigelfart... huuu dit vill jag inte igen.
  • kruskakli2

Märkliga är att jag inte kännt av något. Så när doktorn nämnde det här efter hälsokontroll så blev jag paff. Jag har bra kondition och så och inga direta symptom..

• kruskakli2

Visst måste det vara svårt att få in rätt dos i början och är dte så att man lätt drabbas av benskörhet vid för låg eller för hög dos? Läskigt låter det iallafall...

• HelenaMaria

Ni som har hypothyreos, känner ni att ni kan vara uppåt och glada en stund, kanske några timmar, för att sedan bli irriterade och på dåligt humör? Jag har det så och det är jobbigt med dessa svängningar..

• kruskakli2

Ja, för mig är det så. Trodde först jag var mano.. haha.

HelenaMaria skrev 2009-05-24 08:51:22 följande:
    Ni som har hypothyreos, känner ni att ni kan vara uppåt och glada en stund, kanske några timmar, för att sedan bli irriterade och på dåligt humör? Jag har det så och det är jobbigt med dessa svängningar..
  • kruskakli2

Kom och tänkta på det att det är nog många saker som spelar in i ens humör och alla kan ju ej vara glada jämt.

HelenaMaria skrev 2009-05-24 08:51:22 följande:
  • kruskakli2

Många frågor jag har men jag undrar om våran dotter bör testas för sköldkörteln?

Bör jag tala om för BVC att jag som mamma har fel på sköldkörteln?

Hur har ni gjort med det?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13