• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Soffeli
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-06-23 14:07:51 följande:
    Ska ta proverna klockan 8.30 på fredag så om jag tar medicinen vid 7.30 på torsdagen och sedan tar medicinen när jag kommer hem på fredagen så måste det väl funka....
    Ja, gör så, för säkerhet skull. Själv har jag lyckats hitta en dos som jag mår mkt bra på trots att jag tagit medicinen inom 24h från det att jag ska ta prov. Kanske 8-10h före. Men som sagt, för att du inte ska tänka på det så gör som du skriver ovan.
  • thj
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-06-23 13:36:02 följande:
    Ni som är lite mera insatta. Hur är det när man ska ta proverna efter man har börjat med levaxin. Heller hur är det så att man inte ska äta Levaxin 24h innan provtagningen? Eller är det bara något jag har drömt?
    hej!
    jag fick hålla upp en dag med mina när jag skulle ta prov,jag hoppade över kväll och morgon tog provet vid 15 på  eftermiddagen..

kram
  • Anna83 m Juline och Vincent
    thj skrev 2009-06-23 07:57:36 följande:
    Förlåt min vänSåg inte att du skrivet till mig,vad bra att du fått tid och provtagning nu.Jag har så himla svårt att komma ihåg om jag har hypo eller hyper får ju skäms men jag har överproduktion när jag är som värst är jag varm jätte varm men kan frysa på samma gång,svettas pulsen är hög minnet är jättedåligt orkeslös och håglösirretation i ögonen mår allmänt bläNu är jag som i en dröm mår toppen!har ju Ulf och började min behandling 8maj och det är först nu eller i tisdags förra veckan mitt vände.Det sa bara PANG så kände jag mig bättre Vet inte hur det går tillväga om inte dina prover visar att det är hypo,för mina visa tydligt att det var giftstruma,tycker i det fallet att du ringer till motala lasarett och ber att bli inkopplad till endron,de har teletid mellan 8-10 vardagar be helst att få en tid till Ulf rosenqvist han är superbra och överläkare där..Fick brev från han igår,han skriver till och med lite personligt inte bara så där som de måste..Förstår hur du mår nu hoppas du får hjälp fort så du blir pigg snabbare!Lycka till!
    vad skönt att du äntligen fått den hjälp du behöver....Ögonen är irriterade på mig oxå...Måste sköldkörteln vara förstorad för att det ska vara fel på den?Går sjukdomen i skov?Hihi,jobbigt att inte komma ihåg vilket du har:)Jag ska jobba i morgon.Jag kommer mest gå och vänta på att han ringer.Sist tror jag att mina värden låg på 5.6....Inte jättehögt vad jag förstått det som...Man kan alltså ringa direkt till sjukhuset...Det trodde jag inte...Jag väntar på proverna först....
  • Pucko Buffy
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-06-23 13:36:02 följande:
    Ni som är lite mera insatta. Hur är det när man ska ta proverna efter man har börjat med levaxin. Heller hur är det så att man inte ska äta Levaxin 24h innan provtagningen? Eller är det bara något jag har drömt?
    I början tog jag prover var 6e -8e vecka dvs efter varje höjning. Min läkare sa alltid att jag skulle avstå att ta tabletten som jag tar på morgonen för att värdet inte ska pika dvs bli högre än det eg är. Det är ingen större fara om du ex tar tabletten på morgonen i vanliga fall och vid provtagningsdagen tar den några timmar efteråt. Tar du tabletten på em kvällen och tar provet på em så är det heller ingen större fara. Eftersom levaxinet har lång halveringstid tar det tid innan värdena blir stabila i kroppen. Men man ser en stegring ganska snabbt efter intaget vilket kan göra att provsvaren blir lite missvisande. Därför vill man ofta att det gått ca 24 timmar sedan förra intaget.
  • thj
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2009-06-23 21:54:16 följande:
    vad skönt att du äntligen fått den hjälp du behöver....Ögonen är irriterade på mig oxå...Måste sköldkörteln vara förstorad för att det ska vara fel på den?Går sjukdomen i skov?Hihi,jobbigt att inte komma ihåg vilket du har:)Jag ska jobba i morgon.Jag kommer mest gå och vänta på att han ringer.Sist tror jag att mina värden låg på 5.6....Inte jättehögt vad jag förstått det som...Man kan alltså ringa direkt till sjukhuset...Det trodde jag inte...Jag väntar på proverna först....
    Ja nu mår jag helt toppen och har gjort det i en vecka rekord kan jag säga.
    Min sköldkörtel är inte särkild förstorad.
    Nu är mina värden idag är
    TSH 0,1
    T4 31
    T3 12

vet inte hur de ligger till men de är mycket bättre nu och jag mår tusen gånger bättre än innan,vet inte vad mina värden var,men kan kolla det

Kommer hålla en tumme imorgon för dig{#lang_emotions_sunny}

kram
  • 3barnsmor35

Min gyn ringde idag o tyckte jag skulle sänka dosen igen till 25 ug nu när jag fått min son, men jag ville vänta o se - för jag mår så bra nu! Har käkat 75 ug i tre veckor som ogravid o inte märkt några hypersymptom så hon gick med på att jag fick äta dem till nästa kontroll o sen ser vi.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Bubbis

Hej, jag är ny i den här tråden och skulle behöva lite råd och hjälp.
    Jag har en son som är född sept -06 och vi försöker få syskon. Men det går inte. Vi har försökt i nästan 2 år nu. Jag har fått diagnosen hypothereos och ätit Levaxin i snart 1 år. Dosen är på 100. Mina värden är nu:
    t3 4,7
    t4 13
    tsh 0,52

jag hade tpo 1125.

vad tror ni om mina värden? tips för att bli gravid?

• NinnaBus

Ninnie...
    Blodutgjutningar...
    Jag fick jättelätt blåmärken och små blödningar under huden i början av min sjukdom...
    Antar att det var av sjukdomen då jag började få det redan innan jag började med medicinen... När jag började med medicinen så minskade de succesivt och efter ett par månader var de helt borta...
    Men i början kunde jag knappt göra något alls utan att få dessa småblödningar... Öppnade jag en skruvkork på en flaska hade jag fullt med småblödningar under huden i händerna...

Tvåbarnsmamma 83...
    Prover och levaxin...
    Här säger läkaren att det måste gå minst 8 timmar mellan intag av levaxin och att man tar proverna... Helst mer än 12 timmar... Men minst 8...

• Ellabus

Sist jag skulle ta prover så sa de att det inte spelade någon roll om jag tog Levaxin innan, så det gjorde jag, bara någon timme innan jag lämnade provet. Tyckte att det lät konstigt eftersom jag alltid har fått höra motsatsen tidigare, alltså att man inte ska ta Levaxin före. Efteråt blev jag väldigt fundersam över resultaten, förhöjt TSH och lågt T3 - helt logiskt - men även förhöjt T4. Det måste ju bero på att jag precis hade tagit Levaxin = T4...? Hm, nästa gång ska jag inte ta Levaxin precis före...

• NoMercy

Nån som fått "skivad" tunga.
    Min tunga har blitt helt konstig. Kraftig beläggning av och till och främst på kanterna är den alldeles flikig. Känns som man brännt sig. Ibland svullnar den upp lite, mkt obehagligt men det går ju över.
    Äter Levaxin, har bra värden men fått mer ont i leder och känner mig lite knepig.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13