• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • thweni

gjorde TRH-belastningen idag. gick bra förutom att jag höll på att svimma när hon satte nålen (vilket aldrig hänt förut). var tvungen att vänta en stund med första röret pga det (för att stresshormonerna som skickas ut inte ska påverka). jag fick TRH och nytt rör togs efter 20 minuter och ungefär då märkte jag att sköldkörteln svullnade rejält. den är fortfarande svullen och jag gjorde belastningen imorse. ett tredje rör togs efter ytterligare 40 minuter och förhoppningsvis ser läkaren något vettigt på proverna. dumt bara att sköterskan missade att andra prov skulle tas innan, och det gick inte att ta dem efter belastningen för att jag fått TRH. så hon bad mig gå till provtagningen senare i veckan (vet inte om jag kunde gå redan imorgon, men hon skulle remissa dit iaf).

just nu mår jag halvbra, såhär några timmar efter belastningen.. halsen är fortfarande svullen som sagt, och det ömmar i halva kroppen (axlar, bröstkorg, revben, skulderblad..). hoppas det går över under dagen, annars får jag väl ringa sjukvårdsupplysningen ikväll..

• Amaury

hej tjejer, jag har fått en remiss till enodkrinologiska mottagningen för att gyn såg några avvikelser på mina hormonprover och jag misstänker att det är sköldkörteln /( haft dåliga värden innan)

Jag undrar lite, hur den påverkar fertiliteten och om allt blir bra sen om man får piller?

vilka fertilitetsproblem har ni haft?

• Bubbis

Amaury: Jag har försökt i snart 2 år men blir inte gravid. se mitt tidigare inlägg några inlägg ovanför...

• Amaury
    Bubbis skrev 2009-06-24 17:51:01 följande:
    Amaury: Jag har försökt i snart 2 år men blir inte gravid. se mitt tidigare inlägg några inlägg ovanför...
    beror det på sköldkorteln? men får du inte vidare hjälp?
  • Skruttis1979

Mig tog det ett år att bli gravid efter dottern -08. Min läkare är stensäker på att det är Levaxinet som gjort att vi kunnat bli gravida igen.

• Amaury
    Skruttis1979 skrev 2009-06-24 18:26:30 följande:
    Mig tog det ett år att bli gravid efter dottern -08. Min läkare är stensäker på att det är Levaxinet som gjort att vi kunnat bli gravida igen.
    åh nu blir jag hoppfull ( om det nu är trubbel med sköldkörteln)

vi har försökt sen i oktboer och haft lite konstiga ägglossningar, men min gyn sa också att min slemhinna var för tunnn, vet inte om det är en av sakerna som det ställer till med.

vilka *problem* hade du under tiden du inte åt levaxinet?

hur länge åt du det innan du blev gravid?
  • Bubbis
    Amaury skrev 2009-06-24 18:00:40 följande:
    beror det på sköldkorteln? men får du inte vidare hjälp?
    Eftersom vi har ett barn, så får vi ingen hjälp. Men vi funderar nu på at göra IVF och bekosta det själva. Jag är säker på att det beror på sköldkörteln. jag blev lätt gravid med vår son och har även fått fler missfall. men nu med min "sjukdom" blir jag inte gravid.
  • Amaury
    Bubbis skrev 2009-06-24 21:42:33 följande:
    Eftersom vi har ett barn, så får vi ingen hjälp. Men vi funderar nu på at göra IVF och bekosta det själva. Jag är säker på att det beror på sköldkörteln. jag blev lätt gravid med vår son och har även fått fler missfall. men nu med min "sjukdom" blir jag inte gravid.
    men hjälper det inte med tabletterna mot *sjukdomen*
    hur fungerar det inte för dig blir du inte gravid vanligt eller har du strul med mens och ägglossning?
  • Ellabus

Amaury - Jag har haft hypotyreos sedan min son föddes för 1,5 år sedan. Mina värden balanserades för ca 6 mån sedan och i maj blev jag gravid utan att vi ens hade försökt. Eftersom vi inte har försökt så vet jag inte om det hade varit några problem innan värdena blev stabila. Jag har å andra sidan inte några antikroppar, och det kan säkert skilja sig åt beroende på vilken typ av hypotyreos man har. Hoppas att det löser sig för dig när du har hittat rätt Levaxindos!

• Amaury
    Ellabus skrev 2009-06-24 22:40:26 följande:
    Amaury - Jag har haft hypotyreos sedan min son föddes för 1,5 år sedan. Mina värden balanserades för ca 6 mån sedan och i maj blev jag gravid utan att vi ens hade försökt. Eftersom vi inte har försökt så vet jag inte om det hade varit några problem innan värdena blev stabila. Jag har å andra sidan inte några antikroppar, och det kan säkert skilja sig åt beroende på vilken typ av hypotyreos man har. Hoppas att det löser sig för dig när du har hittat rätt Levaxindos!
    Tack hopps igentligen att det är det som är felet så jag kan komma ett steg närmare en graviditet, låter konstigt men något är ju fel tror jag.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13