• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • NoMercy

Så illa är det inte med värken. Har mest i handlederna. Men jag är lite orolig pga mitt jobb. Så läkartid bokas. Tack för svar.

Pucko Buffy skrev 2009-06-24 23:46:47 följande:

Svidande tunga har jag oxå emellanåt jag har läst att det kan bero på b-vitamin brist och det är inte helt ovanligt om man har hypotyreos. Sen värk i leder och muskler ska vi bara inte prata om. Hör om du inte kan få någon smärtlindring. Jag äter både diclofenac och citodon mot mina smärtor. Sen går jag på sjukgymnastik i varmvattenbassäng är väldigt bra, hör om du kan få bli remiterad till något sådant.Mvh PB
  • rudbeckia
    NoMercy skrev 2009-06-25 00:33:43 följande:
    Det har du helt rätt i. Får be om nya prover. Vore ju underbart om även värken försvann.
    Om du har låga värden av B12 se till att de kolla så att du inte har en underliggande brist. Det kan vara så att din kropp har slutat att ta upp B12 men att du inte ännu har en brist för du kan leva på reserverna i kroppen något år innan man får akut brist.
    För att kolla det måste man ytterligare prover utöver det vanliga B12 testet.
  • Jessica med Seth

Fasen, jag mådde så bra. Nu mår jag jätte dåligt igen. Har precis börjat med levaxin, funderar på om jag väntat för länge med levaxinen och istället gått under i värdena... har någon av er fått så? Att ni behandlats för hyper och efter ett tag med thacapzol mått super, sen dagarna innan det är dags för levaxin börjat må väldigt dåligt? Nu har jag ätit levaxin i tre dagar o mår fortfarande skit!

• Amaury
    rudbeckia skrev 2009-06-24 23:45:06 följande:
    Förutom dina ämnesomsättnings värden har gyn kollat så att du inte har PCO? PCO kan göra att man har långt mellan ägglossning, om det är det du menar med konstiga ägglossningar. Jag har själv Hypotyreos och PCO-S vilket har gjort det knepigt att bli gravid men jag är nu vecka 36 efter mitt första IVF försök.
    Vi gjorde ett vul där han kollade och sa sen att han inte såg någonting som skulle vara onormalt.
  • Mulle Meck

Hej!

Sitter här och är alldeles nere. Fick reda på igår (efter misstanke) att jag fått tillbaka min hyper! Blev behandlad med Thacapzol i 18 månader blev frisk fick en underbar liten kille som nu är 13 månader. Nu var mitt T4 60, T3 25 samt TSH obefintligt. Så inte riktigt lika illa som sist då T4 var omättbart. Någon med erfarenhet av detta? Blir det operation? Hur ska jag orka? Mådde skit sist! Hjälp!

• Marran81

Halloj :)

Jag kikar in å läser ofta men skriver sällan..men nu har jag en fråga jag hoppas att NÅGON kan svara på.
    Jag har giftstruma å har från överfunktion hamnat i underfunktion å behandlas just nu för detta. Jag behöver en högre dos levaxin än jag äter men så fort jag höjer dosen får jag tillbaka mina skakningar å hjärtklappning å DR säger att dom ¨måste smyga in en högre dos för att min kropp e känslig :( å jag äter fortf Inderal.någon som varit med om det??
    Å sen har jag sjuuuk värk i mina vader å har haft sen dom upptäckte struman i april..å händer å fötter domnar lätt.. antar att det är vätska???
    Jag e jättesmal å har fortf inte gått upp kg jag rasade när kommer man igen på det?

snälla nån som kan svara,.. man blir lite nojig över benen om man kan få proppar??

kram till alla er

• Nellie Jonathan

CAMBRIDGE KUREN???
    Jag har hypothyreos och har jätte, jätte svårt att gå ner i vikt. Väger ca 70 kilo och jag är bara 1,59cm lång. Behöver gå ner ca 10 kilo. Har hört mycket om cambridge metoden. Nån som testat det som har hypothyreos? Det kan väl inte vara "farligt" att banta på detta viset med denna sjukdom? Tacksam för svar. Må gott i solen! /Jenny

• Jessica med Seth
    Marran81 skrev 2009-06-25 16:59:28 följande:
    Halloj :)Jag kikar in å läser ofta men skriver sällan..men nu har jag en fråga jag hoppas att NÅGON kan svara på.Jag har giftstruma å har från överfunktion hamnat i underfunktion å behandlas just nu för detta. Jag behöver en högre dos levaxin än jag äter men så fort jag höjer dosen får jag tillbaka mina skakningar å hjärtklappning å DR säger att dom ¨måste smyga in en högre dos för att min kropp e känslig :( å jag äter fortf Inderal.någon som varit med om det??Å sen har jag sjuuuk värk i mina vader å har haft sen dom upptäckte struman i april..å händer å fötter domnar lätt.. antar att det är vätska???Jag e jättesmal å har fortf inte gått upp kg jag rasade när kommer man igen på det?snälla nån som kan svara,.. man blir lite nojig över benen om man kan få proppar??kram till alla er
    Jag kan inte något om detta, men vilken skillnad det är från person till person. Jag har hyper som blivit behandlad och genast börjar jag gå upp i vikt. Jag "bantar" och tänker hela tiden på vad jag stoppar i mig men minsta fusk gör att jag går upp.
  • Bubbis

Men hur vet man egentligen att man har rätt dos?

• Ellabus
    Bubbis skrev 2009-06-25 21:34:06 följande:
    Men hur vet man egentligen att man har rätt dos?
    Genom att ta regelbundna blodprover. Värdena ska ligga inom ett visst intervall (se TS eller www.thyroid.se). Har du en vettig läkare så ser hon/han dessutom till hur du mår. Det kan ta ett tag innan man hamnar rätt eftersom dosen oftast höjs/sänks lite i taget.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13