• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Tvåbarnsmamma83
    thj skrev 2009-07-04 16:02:44 följande:
    så är det här med precis exakt.Tror de beror på att det inte syns utanpå  hur man mår inuti(ehh hoppas du förstår hur jag menar)Jag har också en trött dag idag,hoppas du kommer må mycket bättre imorgon min vän*kramar om*
    Exakt det som inte syns finns inte verkar det som.

Ja jag hoppas att vi båda kommer må bättre imorgon.
  • Tvåbarnsmamma83
    Eleora skrev 2009-07-04 18:54:05 följande:
    Jag kan känna detsamma ibland. "Men du äter ju medicin", folk verkar tro att så fort man börjat med den så är alla problem borta...  Nu har jag ätit min medicin i ett halvår ungefär, och först nu börjar jag känna mig som mig själv igen, även om värdena blev bra snabbt..
    Ja medicinen ska ju ta bort hela sjukdommen på en dag tycker ju dom flesta. Och jag har bara ätit thacapzol i ca 12 veckor och Levaxin i 7veckor. Var och lämnade prover för första gången efter jag började med Levaxinet förra veckan och dom har jag inte fått svar på så jag tror att mina värden kan vara dåliga så det är därför jag mår som jag mår.
  • Eleora
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-07-04 20:14:08 följande:
    Ja medicinen ska ju ta bort hela sjukdommen på en dag tycker ju dom flesta. Och jag har bara ätit thacapzol i ca 12 veckor och Levaxin i 7veckor. Var och lämnade prover för första gången efter jag började med Levaxinet förra veckan och dom har jag inte fått svar på så jag tror att mina värden kan vara dåliga så det är därför jag mår som jag mår.
    Jag äter bara Thacapzol, började vid jul. Efter tre månader kände jag viss skillnad, nu har folk börjat kommentera på att ajg verkar gladare och piggare. Men det är en del upp och ner olika dagar, nu börjar de bra dagarna klart överväga mot de dåliga när jag inte mår bra. Värdena låg bra redan efter 3 veckor, men det tar sin lilla tid innan kroppen fattar verkar det som.
    ~ ~ LIV 080325 ~ ~ Mammas busunge!
  • Tvåbarnsmamma83
    Eleora skrev 2009-07-04 20:22:31 följande:
    Jag äter bara Thacapzol, började vid jul. Efter tre månader kände jag viss skillnad, nu har folk börjat kommentera på att ajg verkar gladare och piggare. Men det är en del upp och ner olika dagar, nu börjar de bra dagarna klart överväga mot de dåliga när jag inte mår bra. Värdena låg bra redan efter 3 veckor, men det tar sin lilla tid innan kroppen fattar verkar det som.
    Oki. Kan man bara äta thacapzol trodde man alltid börja med levaxin efter några veckor. Men det kanske är olika från olika personer. Är inte så jätteinsatt.

Skönt att dom bra dagarna börjar överväga dom dåliga dagarna. Längtar tills jag har mest bra dagar och kanske bara 1-2 dåliga dagar på en månad .
  • thj
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-07-04 20:14:08 följande:
    Eleora skrev 2009-07-04 18:54:05 följande: Ja medicinen ska ju ta bort hela sjukdommen på en dag tycker ju dom flesta. Och jag har bara ätit thacapzol i ca 12 veckor och Levaxin i 7veckor. Var och lämnade prover för första gången efter jag började med Levaxinet förra veckan och dom har jag inte fått svar på så jag tror att mina värden kan vara dåliga så det är därför jag mår som jag mår.
    Äter med thacapzol och gjort sen den 8maj09 likaså levaxin i är det 3-4veckor kanske.
    Jag trodde att det skulle gå över på ett par veckor men tjiii fick jag,vissa dagar som idag är jag på ruta ett igen känns det som..
    vet inte om det ´beror på att jag är hemma på permiss med min Äldsta son som är inlagd på njurmedicin pga av njursjukdom och att jag varit så himla rädd och ororlig.
    Kan sådant spela in på struman?

Kram på er och ännu mera krya på er kramar fån mig
  • Eleora
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-07-04 20:30:37 följande:
    Oki. Kan man bara äta thacapzol trodde man alltid börja med levaxin efter några veckor. Men det kanske är olika från olika personer. Är inte så jätteinsatt. Skönt att dom bra dagarna börjar överväga dom dåliga dagarna. Längtar tills jag har mest bra dagar och kanske bara 1-2 dåliga dagar på en månad .
    Mmm...nu kanske jag har en dålig dag i veckan. Det är bra.

Ja, jag skulle bara äta Thacapzol. Syrran fick som du säger att hon fick ta Levaxin med efter ett tag. Vet inte varför faktiskt. Syrran är opererad nu, hennes värden var mycket sämre än mina ända från början.

Jag har hyper/Basedows. Du? Kanske sett någon gång innan, men glömt...
    ~ ~ LIV 080325 ~ ~ Mammas busunge!
  • NinnaBus
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-07-04 11:14:25 följande:
    Är det bara jag som kan må bra och orka göra saker ena dagen och sedan nästa dag vara helt däckad och inte orka göra någonting...Fler som har det så?Börjar bli jobbigt att ha det så när det inte är någon i min omgivning som förstår mig. Känns som jag både måste kämpa mot sjukdommen och omgivningen. Jag vill ju också orka med allt som jag vill, men vad gör man när kroppen inte orkar?
    Så har jag haft det sen jag insjuknade för 1½ år sedan.. har varit sjukskriven sen dess och nu i vår fått diagnosen astenoemotionellt syndrom... Sen ska man bara få fk att fatta vad det innebär också...
  • NinnaBus
    Eleora skrev 2009-07-04 20:35:22 följande:
    Mmm...nu kanske jag har en dålig dag i veckan. Det är bra.Ja, jag skulle bara äta Thacapzol. Syrran fick som du säger att hon fick ta Levaxin med efter ett tag. Vet inte varför faktiskt. Syrran är opererad nu, hennes värden var mycket sämre än mina ända från början.Jag har hyper/Basedows. Du? Kanske sett någon gång innan, men glömt...
    Det finns två olika sätt att behandla med medicin... Det ena sättet är att man ger thacapzol (el. liknande) så att man stänger av sköldkörteln helt, då måste man tillföra hormoner (levaxin.
    Det andra sättet är att ge thacapzol i mindre mängd så att man bara tar ned funktionen på sköldkörteln, men att man behåller en viss funktion på den så att den fortsätter att producera lite hormoner. Då behöver man inte tillföra hormoner(levaxin).
  • MJAD

Ursäkta att jag bara klampar in här.

Jag är nyfiken på några saker ang sköldkörteln.
    Vad har man för symtom som säger att man har problem med den?
    Och hur kan man få det bekräftat?

• NinnaBus
    MJAD skrev 2009-07-05 02:14:35 följande:
    Ursäkta att jag bara klampar in här.Jag är nyfiken på några saker ang sköldkörteln.Vad har man för symtom som säger att man har problem med den? Och hur kan man få det bekräftat?
    Hej på dig!!!
    Symtomen för det kan skilja sig från person till person och skiljer sig en del om man har överproduktion eller underproduktion...
    Några symtom på överproduktion (hypertyreos) kan vara att man svettas/känner sig varm, har hjärtklappning, hög vilopuls, känner sig darrig, tappar i vikt, m.m..
    Några symtom på underproduktion(hypotyreos) kan vara att man fryser, går upp i vikt utan någon synlig anledning...
    Man bekräftar det genom att ta ett blodprov där man kollar TSH, T4 och T3. (P-TSH, P-Tyroxin, fritt)

På denna sida hittar du fler symtom som man kan ha...

thyroid.se/content.php&CatID=3
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13