• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • astoria
    DamnCat skrev 2009-07-09 21:32:53 följande:
    OK, det är ju vanliga sköldkörtelprover... Du får kanske ringa och höra vad de sysslar med? Säger de att de ska kolla antikroppar så får de ju göra det också.
    Ska ringa imorgon om min magnetröntgen så jag ska faktiskt fråga då.
  • kosmosblomman

Hejsan..Är det nån som vet vad det är för skillnad på Levaxin och det andra; tachapzol..? Jag har ätit levaxin i 16 år nu, och det är fortfarande vajsing på värdena..Tips råd tages tacksamt emot..

• eija

Vädur 78 - Tack för ditt svar! Kanske är bäst att man slutar ta naturläkemedel då..

• Pucko Buffy
    eija skrev 2009-07-09 22:51:09 följande:
    Vädur 78 - Tack för ditt svar! Kanske är bäst att man slutar ta naturläkemedel då..
    Du ska äta som vanligt sa min läkare. Dieter och naturmedel funkar inte. Varken på vikten eller på hormonvärdena i blodet.

Däremot ska du inte ta mjölkprodukter i större mängder samtidigt som levaxinet. Det bör gå ca 2 timmar mellan de intagen. Man kan äta som vanligt om man äter relativt lika varje dag. Ex smörgås med ost, joggi m.m. Men skulle man ex börja äta mjölkprodukter under någon vecka i samband med intag av levaxinet och inte gjort det tidigare, påverkas upptaget och hormonhalten i blodet. Lika så ska man inte ta magsyrahämmande medel ex novalokol, link m.m. i samband med levaxinintaget, då dessa har samma påverkan på upptaget som laktosprodukterna. Magsyrehämmande tabletter som losec eller omeoprazol går bra att ta, då dessa inte påverka upptaget av levaxinet.

Hoppas du fått lite mer klarhet/PB
  • Pucko Buffy
    MammaMys skrev 2009-07-09 16:41:41 följande:
    HejKan någon hjälpa mig, mitt tsh var för lågt 0.03 sa en barnmorska till mig, är gravid.Mitt t4 är normalt nu. 19.6. Ska jag öka levaxindosen eller ska den sänkas för att tsh ska bli normalt? Barnmorskan sa att de där kan du nog bäst själv..men jag är osäker. Hur fungerar tsh hormonet egentligen?
    Ditt TSH är för lågt och ditt T4 är på gränsen till högt. TSH ska ligga mellan 0.2-2 för kvinnor och fritt T4 på 9-19. (Referensvärdena kan skilja sig lite åt mellan olika labb men respektive labb redovisar det i ytterkanten.) Jag förmodar att ditt levaxin intag sänks för att höja TSH halten som är lågt. Men ring till barnmorskan igen och hör vad hon menar alt be om en tid hos läkaren/telefontid.

Lycka till/PB
  • Pucko Buffy
    kosmosblomman skrev 2009-07-09 22:43:49 följande:
    Hejsan..Är det nån som vet vad det är för skillnad på Levaxin och det andra; tachapzol..? Jag har ätit levaxin i 16 år nu, och det är fortfarande vajsing på värdena..Tips råd tages tacksamt emot..
    Levaxin ersätter det hormon som sköldkörteln inte producerar vid hypotyreos.
    Lika så ersätter det hormonet som inte produceras då man försöker stänga av/lugna ner körteln vid hypertyreos.

Tachpzol är en medicin som används när man försöker stänga av sköldkörtelns överproduktion.

/PB
  • Pucko Buffy
    feia skrev 2009-07-09 15:25:30 följande:
    hej, jag är också inhoppareHar precis fått veta att mitt TSH höjts till 3,3 och att man inte bör ha mer än 2,5 om man vill skaffa barn. Vi har försökt i över tre år på alla möjliga sätt och det har resulterat i flera missfall. Vi skulle ha gjort en tredje IVF i augusti men nu ska jag istället börja med levaxin. Har en fråga om hypo. När jag läste om det på nätet var jag helt klockren i symtomen - tom ögonbrynsbortfall. Men mitt värde låg ju på 3,3 och ref.värdet är ju max 3,5. Läste om det på nätet och det verkar som om alla människor är olika och kan ha olika TSH-värden som eget normalvärde. Var hos husläkaren, som bestämt hävdade att vi inte behöver en endokrinolog (de klarar biffen själva) och att jag absolut inte kunde ha hypo eftersom jag inte var uppe på 3,5. Varför jag hade symtom blev liksom inte besvarat. Vet ni om hon har rätt? Beror alla symtom på något annat?Och, en fråga till. främst till rudbeckia (grattis): Vet du om hypo och PCO har med varandra att göra? Jag trodde det för jag läste att sköldkörtelhormon även styr andra hormon, som tex LH. JAg har en aning förhöjt LH, men bara i relation till FSH och har fått diagnos "typ PCO, lightvariant". Men nu undrar man om det egentliga problemet är sköldkörteln. Väldigt långt egoinlägg med massa frågor, men jag blev så konfunderad hos doktorn och ni verkar kunna mycket här.
    Man ska ligga under 2 i TSH för att ha optimala chanser att bli gravid. 1 är ett perfekt värde enligt min läkare på endokrin.

Ang dina problem så kan det säkert vara både och som gör att det inte tar sig. Stå på dig lite till ang sköldkörteln. I början av min sjukdom tappade jag också ögonbrynen, men de växte ut igen så jag tänkte inte mer på det. Sen gick det som det gick med mig och jag blev jätte sjuk istället.

Mitt råd är att stå på dig att du inte ska ligga över 2. Jag har sagt till min läkare att när vi väl försöker skaffa barn så ska jag inte överstiga det värdet för jag vet att det annars kan gå åt pipsvängen.

Hoppas det löser sig för dig /PB
  • Pucko Buffy

Luckystar : Grattis till det gröna ljuset kör hårt och lycka till.

/PB

• Jessica med Seth

Åh vad jobbigt, nuhar min man smittat mig med halsont och hosta. Vet ju att det inte är något men tvingar mig att ringa vc o ta prov ändå... tänk OM inför helgen o allt. Segt med thacapzon....

• rudbeckia
    feia skrev 2009-07-09 15:25:30 följande:
    hej, jag är också inhoppare Har precis fått veta att mitt TSH höjts till 3,3 och att man inte bör ha mer än 2,5 om man vill skaffa barn. Vi har försökt i över tre år på alla möjliga sätt och det har resulterat i flera missfall. Vi skulle ha gjort en tredje IVF i augusti men nu ska jag istället börja med levaxin. Har en fråga om hypo. När jag läste om det på nätet var jag helt klockren i symtomen - tom ögonbrynsbortfall. Men mitt värde låg ju på 3,3 och ref.värdet är ju max 3,5. Läste om det på nätet och det verkar som om alla människor är olika och kan ha olika TSH-värden som eget normalvärde. Var hos husläkaren, som bestämt hävdade att vi inte behöver en endokrinolog (de klarar biffen själva) och att jag absolut inte kunde ha hypo eftersom jag inte var uppe på 3,5. Varför jag hade symtom blev liksom inte besvarat. Vet ni om hon har rätt? Beror alla symtom på något annat? Och, en fråga till. främst till rudbeckia (grattis): Vet du om hypo och PCO har med varandra att göra? Jag trodde det för jag läste att sköldkörtelhormon även styr andra hormon, som tex LH. JAg har en aning förhöjt LH, men bara i relation till FSH och har fått diagnos "typ PCO, lightvariant". Men nu undrar man om det egentliga problemet är sköldkörteln. Väldigt långt egoinlägg med massa frågor, men jag blev så konfunderad hos doktorn och ni verkar kunna mycket här.
    Tyvärr kan jag inte ge dig något ingående svar. Det enda jag vet är att har du en autonom sjukdom så har du större risk att få andra.
    Jag har för exempel PCO, Hypo och Viteligo (vitfläcks sjukan)
    Min mor hade Diabetes, Fibromyalgi, Hypo och hon hade troligen PCO också men på den tiden hade de inte koll på det så noga.
    Min moster har PCO och Viteligo.

Det har något att göra med att antikropparna påverkar.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13