• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Marran81

finns det någon med värk i benen å fötter å händer som somnar/domnar som har giftstruma??
    skrev ett längre inlägg ovan.

tack jessica med seth.. ja det e verkligen olika :/

• Bubbis
    Ellabus skrev 2009-06-25 21:38:32 följande:
    Genom att ta regelbundna blodprover. Värdena ska ligga inom ett visst intervall (se TS eller www.thyroid.se). Har du en vettig läkare så ser hon/han dessutom till hur du mår. Det kan ta ett tag innan man hamnar rätt eftersom dosen oftast höjs/sänks lite i taget.
    Men en doktor som jag pratat med, som verkar vettig, berättade att det är så individuellt. En patient kan må piss och en annan kan må bra men ha samma provresultat.
  • Ellabus
    Bubbis skrev 2009-06-25 21:54:35 följande:
    Men en doktor som jag pratat med, som verkar vettig, berättade att det är så individuellt. En patient kan må piss och en annan kan må bra men ha samma provresultat.
    Ja, det är därför de ska lyssna på hur du själv tycker att du mår. Vissa kanske bör ligga i den övre delen av intervallet, medan andra bör ligga lägre för att må bra. Men man ska nog inte ligga utanför, i vart fall inte hur avvikande som helst tror jag. Eller är det någon som har hört något annat om det? Ligger mitt TSH strax över 0,2 så mår jag inte alls bra t ex, då får jag snarare hyperkänningar, blir stissig och får svårt att sova, medan andra kanske mår jättebra med låga värden.
  • LA Woman

Nu har jag fått alla provsvaren

Blodprovet var normalt, ingen ämnesomsättningstörning
    Biopsin visade inga cellförändringar men kan behövas tas om..
    Ultraljudet visade på struma men det var inget man hade anledning att oroa sig över typ.

Har fått alla svar via brev och antar att jag inte fr tid förrän efter semestern nu.
    Så varför får man struma när alla provsvar är normala? Nån som varit i samma sits?

• Anna83 m Juline och Vincent

Jag har fortfarande inte hört nått från min läkare:(Jag va och tog prover i måndags.Han sa att han skulle ringa på onsdag.Inte ett ljud.Jag sa till att jag jobbade och att han skulle ringa på min mobil.Jag hade ett missat nummer från privat när jag kom och tittade på hemtelefonen.Jag hoppas det va gammalt.Annars lyssnade han inte alls på vad jag sa.Jag ringde vårdcentralen igår och dem skrev en lapp till honom om att han skulle ringa mig på mobilen.När klockan va 15 ringde jag upp dem igen.Då sa dem att han hade jour men att dem hoppades på att han skulle ringa innan 17.Inte ett ljud.Jag har inte orkat ringa till dem idag.Men än har han inte ringt iaf....Jag vill veta vad provsvaren visade....Jag har inte fått hem nått brev heller.....Suck..

• thj

Hej i tråden!

Idag känns det som jag står på ruta ett igen!!
    Jag som mått så bra i 1½v..

Är det ngn mer som märkt att det kan gå upp och ner och svänga rejält från vecka till vecka..

Hoppas ni mår bra och får njuta av solen!

Jag ringde till vårdcentralen nu.Dem ska ringa upp strax efter 16...Jag känner mig arg och irriterad när man ska behöva ringa och tjata....Inget brev har dem skickat ut heller....,Det fick jag förra gången...

Han hade skickat ut ett brev som ska komma nästa vecka.Men hon som svarade i telefonen läste upp brevet för mig...Och alla proverna hade varit bra....Så då vet jag inte vad som orsakar denna trötthet och frusenhet....

• morriis

Hejsan. Smyger in och ställer en fråga, hoppas det är ok.

En släkting till mig har problem med sköldkörteln, och har nu fått strålningsbehandling. Är det en vanlig behandling?

!!****Helt Fucking Unbelievable Alltså****!!
  • thj
    morriis skrev 2009-06-26 16:10:53 följande:
    Hejsan. Smyger in och ställer en fråga, hoppas det är ok.En släkting till mig har problem med sköldkörteln, och har nu fått strålningsbehandling. Är det en vanlig behandling?
    Jag tror det är behandling de använder till lite äldre patienter om jag förstod min doktor rätt,är det jodbehandling du menar?
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2009-06-26 16:08:59 följande:
    Han hade skickat ut ett brev som ska komma nästa vecka.Men hon som svarade i telefonen läste upp brevet för mig...Och alla proverna hade varit bra....Så då vet jag inte vad som orsakar denna trötthet och frusenhet....
    Bra på ett sätt att slippa strul med sköldkörteln,men nu får de hitta på vad som gör dig trött och frusen..
    Har du kollat ditt järnvärde,jag hade jättedåligt blodvärde och mina järndepåer var så gott som helt tömda på järn,då var jag så trött och frusen och allt kändes skit.
    Fick fylla på med blod och järndropp,det hjälpte men tog en längre tid det med.

Lycka till och krya på dig
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13