• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Prinsessan Lea

Jag fick operera bort hela sköldkörteln och några lymfkörtlar på min högra sida som det hade spridits till, vilket är vanligt.
    Jag får ju äta levaxin så klart, men jag har inga allvarliga men efter det, det enda som är störigt fortfaranade efter 2 år, så blev det en stor broskknöl som trycker på ibland så det känns lite som man stryps lite lätt då och då.
    Tumören var ändå 4,5cm diameter stor så...

• Jessica med Seth

Prinsessan Lea skrev 2009-06-30 13:21:58 följande:

Jag fick operera bort hela sköldkörteln och några lymfkörtlar på min högra sida som det hade spridits till, vilket är vanligt.Jag får ju äta levaxin så klart, men jag har inga allvarliga men efter det, det enda som är störigt fortfaranade efter 2 år, så blev det en stor broskknöl som trycker på ibland så det känns lite som man stryps lite lätt då och då.Tumören var ändå 4,5cm diameter stor så...
    Ojdå, vilken berättelse. Skönt att allt gick bra för er.
  • Pucko Buffy

Prinsessan Lea : Vilken berättelse och skönt att du mår bra idag. Jag tror min brors föredetta gick igenom en liknande operation för många år sedan. Det är dock skrämmande att du fick så dålig information om vad som var på g. Men det är ju inte allt för ovanligt, som många av oss här vet (jag har dock haft turen att träffa bra läkare). Ibland blir man dock rädd och förbannad över hur vissa blir bemötta.

Sen ärdet viktigt att man vågar stå på sig och fråga om saker och ting när man träffar sin läkare. Lika viktigt är det att man återkopplar till dem och påtalar de fel och brister de gör i sitt yrkesutförande. En läkare som aldrig får höra om h*n informerar bra eller dåligt kan heller inte ändra på det. Summan blir att läkaren tror att allt är glasklart för patienten medans denne står som ett levande frågetecken och har inte förstått något, vilket inte är bra.

Mycket ligger hos läkarna men mycket hos oss själva också. Fast i ditt fall Prinsessan Lea har läkarna brustit helt klart.

Idag blir det massa sol sol och åter sol. Kl 09.00 hade vi 25 grader varmt och klarblå himmel. Blir säkert åska i kväll men vad gör det när jag njuter nu

Kram kram/PB

• Mamma 2b

Prinsessan Lea skrev 2009-06-30 13:21:58 följande:

Jag fick operera bort hela sköldkörteln och några lymfkörtlar på min högra sida som det hade spridits till, vilket är vanligt. Jag får ju äta levaxin så klart, men jag har inga allvarliga men efter det, det enda som är störigt fortfaranade efter 2 år, så blev det en stor broskknöl som trycker på ibland så det känns lite som man stryps lite lätt då och då. Tumören var ändå 4,5cm diameter stor så...
    Usch, nu blir jag skraj. När jag var gravid och träffade en läkare på MVC påpekade hon i förbifarten att jag såg lite tjock ut om halsen, men hon sa inget mer om det. Jag har ju underproduktion och är lite överviktig så jag tänkte väl likdant som du gjorde.
    Ingen annan av mina husläkare har brytt sig om min hals, nu blir man ju lite orolig.
    Kanske man skulle tjata sig till en vidare undersökning som den du fick.. ?
  • Prinsessan Lea

mamma 2b
    Jag tycker absolut du ska be och stå på dig om en tid på kirurgen.
    Min läkare sa att jag hade nog haft cancer i ca 1-2år, och ca 1-2år sedan innan jag fick veta att jag hade cancer så var jag till hälsocentralen för nåt helt annat och hon kommenterade min tjocka hals och sa att hon skulle rådfråga en annan läkare om jag skulle få en remiss, men det blev inte så.

Hade jag då fått en remiss så hade cancern min, troligtvis, upptäckts väldigt tidigt och jag hade inte behöva gått igenom cancer och bli mamma för första gången samtidigt och slippa fått ett så styggt ärr över halva halsen och att halsen ser väldigt konstig ut, tycker jag iallafall....

Men det var ju ovanligt med cancer i sköldkörteln, så du behöver säkert inte vara orolig.
    Men man ska nog inte tänka som jag tänkte "det händer aldrig mig"

• Mamma 2b

Prinsessan Lea skrev 2009-07-01 16:52:53 följande:

mamma 2b Jag tycker absolut du ska be och stå på dig om en tid på kirurgen. Min läkare sa att jag hade nog haft cancer i ca 1-2år, och ca 1-2år sedan innan jag fick veta att jag hade cancer så var jag till hälsocentralen för nåt helt annat och hon kommenterade min tjocka hals och sa att hon skulle rådfråga en annan läkare om jag skulle få en remiss, men det blev inte så. Hade jag då fått en remiss så hade cancern min, troligtvis, upptäckts väldigt tidigt och jag hade inte behöva gått igenom cancer och bli mamma för första gången samtidigt och slippa fått ett så styggt ärr över halva halsen och att halsen ser väldigt konstig ut, tycker jag iallafall.... Men det var ju ovanligt med cancer i sköldkörteln, så du behöver säkert inte vara orolig. Men man ska nog inte tänka som jag tänkte "det händer aldrig mig"
    Nej, precis, det är ju det som är det farliga när man tänker att det där händer inte mig.
    Jag ska kolla det här, tack för att du delade med dig av din historia.
  • Pigeon

Prinsessan Lea skrev 2009-06-30 09:52:51 följande:

Hej!För 2 år sedan, när jag var 23 år och höggravid fick jag veta att jag hade cancer i sköldkörteln.Gick igenom operation och radiojod behandling.Skulle vara intressant å höra om nån fler har varit med om detta.
    Jag har precis opererat bort min sköldkörtel och efter operationen fick jag veta att det var cancer i den. Jag har tagit biopsiprov på den två gånger innan op men utan att tumören upptäcktes... nu ska jag få radiojodbehandling men dessvärre kommer det ju alltid finnas risk för återfall.
  • Prinsessan Lea

Jemima

Vad konstigt att tumören inte upptäcktes först.
    Hade den spridits sig?
    Har du fått reda på mycket inför strålbehandlingen?

Jag kan berätta lite om min "resa"
    Jag åkte till Uppsala akademiska sjukhusen och fick en spruta två dagar efter varann, sen skulle jag läggas in. Då gjorde dom en allmän kontroll på mig och kollade körtlarna extra noga, under armhålan, ljumskarna m.m...
    Sen fick jag gå ner i ett rum och där fick jag ta ett litet piller, från det jag svalde pillret så backade läkarna ifrån mig, eftersom man strålar på en gång och det är farligt.. Sen var jag tvungen att skynda mig upp till rummet jag hade fått och där fick jag vara.
    Det kändes som jag hade pesten, eller nåt eftersom jag fick inte vara i närheten av nån.
    När jag fick mat så var det en liten hall innan man går in till mitt rum och där lämnade dom maten och knackade på dörren, så jag visste att maten hade kommit, väntade tills dom hade gått ut och stängt dörren så fick jag hämta min mat.
    När jag skulle duscha så fick jag vänta efter 22.00 så dom flesta var inne på sina rum.
    Jag var isolerad i 5 dagar. Det kändes som en evighet, hade bara tv och telefonen. Man kan aldrig säga säkert när man får åka hem, utan en läkare kom in till mig och berättade lite om strålning och mätte sedan med nån konstig sak mot halsen som visade hur mycket man strålar, ligger det på rätt "nivå" så går man sedan ner till en sal och blir helkropps röntgad. Det tar typ en halvtimma och så får man även veta om det har spridits nån annanstans i kroppen, så det är ju bra...
    Sen får man åka hem och typ fortsätta att vara isolerad, jag har för mig att dom två första veckorna var farligast och mest farligast mot barn och gravida.
    Skulle man umgås med en äldre gubbe/tant så är det inge fara, förklarade läkaren. Eftersom strålning orsakar cancer så hinner nog äldre dö av andra orsaker innan dom skulle fått cancer av något man själv "smittat" dom med, om du förstår vad jag menar..
    Det tar ca 6 månader innan man slutar stråla helt.

Lycka till och hoppas det går bra för dig.

• Prinsessan Lea

Jemima

Vad hade du för nån typ av sköldkörtel cancer?
    Jag hade papillär, den bästa typen av sköldkörtel cancer... så det var ju skönt!

• Vaniljkyss

Hej hej! Var hos barnmorskan idag och fick mina senaste provsvar. De var bra (TSH 0,9 bl.a.). BM sa också att de fått nya riktvärden för gravida som var indelade per trimester. Hon sa dock inte vad värdena var utan bara att jag ska fortsätta på samma dos Levaxin. Någon som vet vad de nya riktvärdena (vid graviditet) är?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13