• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Smurfan 81

Hoppar in här och hoppas få lite tips och råd.
    Har haft problem med magen och vikten i ett halvår nu. Mina värden ligger precis på gränsen men mitt antikropps värde låg på 250 (ska ligga under 0,2). Först ville läkaren avvakta med medicinering eftersom värdena ändå låg inom gränserna men för 2 veckor sen börja jag äta Levaxin 50mg för att se om det hjälper.

Hur lång tid har det tagit för er innan ni känt/märk skillnad?

Försöker gå ner mina sista gravkilon och det verkar tydligen omöjligt! Äta 3 mål mat om dagen, det kan man ju glömma! Om jag äter riktig lunch och riktig middag står jag still (om jag har tur). Den här veckan har jag ätit lite youghurt till lunch och sen en liten portion middag och faktiskt gått ner lite men blev så ledsen nu på morgonen när jag gått upp nästan allt igen! Åt lunch som vanligt fredag och lördag och det kan man tydligen inte göra...

En annan sak är magen. Om jag håller en bra kost så blir det totalstopp i magen! Äter jag chips och godis och bullar så funkar magen jättebra, men vikten flyger ju uppåt då! När det är som värst går jag på toa var 6:e dag och det känns inte helt friskt...

• Pucko Buffy
    112 skrev 2009-07-03 20:27:58 följande:
    Hej, undrar om någon vet...?Jag fick provsvar för tre veckor sen att jag har underproduktion i sköldkörteln, jag var jätte-trött och frusen.Jag fick medicin och nu är jag så överaktiv så jag kan knappt somna om kvällarna. Kan det svänga så här fort och vad kan jag göra?Jag har satt igång storstädning här hemma, jag som knappt orkade vara vaken tidigare...
    Hej hopp, jag svarar eftersom ingen annan sett och svarat.

Ja det kan det, men för det första så hänger det på hur pass långt din underfunktion gått dvs hur dina värden såg ut (TSH & T4) Sen på hur mycket levaxin du fått börja med- vilken dos?
    Det tar ca 3-4 veckor efter man börjat med levaxin innan man börjar märka någon skillnad och ytterligare 3 veckor (totalt 6) innan hormonet blivit stabilt i kroppen och går att mäta. Många märker en topp som sedan planar ut och det kan vara den du känner av.

Men har du fått börja på ex en dos på 50 ug/dag så kan det vara förhögt med tanke på att du verkar uppvisa lättare hypersymptom. Dvs svårt att somna, rastlöshet och överaktivitet.

Det du ska göra är att hålla koll på kroppen så du inte får värre symptom så som darrighet, svettningar, huvudvärk, diarre mm. Då ska du genast ringa din läkare och påtala detta för då är du överdoserad och det är inte bra. Du kommer troligtvis då få halvera dosen någon vecka för att sedan prova öka den igen. Men det bör läkaren råda dig i hur du ska göra. Ev behöver du även gå och lämna nya prover för att se hur värdena är i blodet.

Hoppas du mår bättre snart/PB
  • Pucko Buffy

Smurfan 81 skrev 2009-07-05 07:57:45 följande:

Hoppar in här och hoppas få lite tips och råd.Har haft problem med magen och vikten i ett halvår nu. Mina värden ligger precis på gränsen men mitt antikropps värde låg på 250 (ska ligga under 0,2). Först ville läkaren avvakta med medicinering eftersom värdena ändå låg inom gränserna men för 2 veckor sen börja jag äta Levaxin 50mg för att se om det hjälper.Hur lång tid har det tagit för er innan ni känt/märk skillnad?Försöker gå ner mina sista gravkilon och det verkar tydligen omöjligt! Äta 3 mål mat om dagen, det kan man ju glömma! Om jag äter riktig lunch och riktig middag står jag still (om jag har tur). Den här veckan har jag ätit lite youghurt till lunch och sen en liten portion middag och faktiskt gått ner lite men blev så ledsen nu på morgonen när jag gått upp nästan allt igen! Åt lunch som vanligt fredag och lördag och det kan man tydligen inte göra... En annan sak är magen. Om jag håller en bra kost så blir det totalstopp i magen! Äter jag chips och godis och bullar så funkar magen jättebra, men vikten flyger ju uppåt då! När det är som värst går jag på toa var 6:e dag och det känns inte helt friskt...
    Hej och välkommen hit.

Du har tydligen hypotyreos och säkert haft en inflamation i sköldkörteln ganska nyligen eftersom dina antikroppar inte stigit jättekraftigt än, lika så ditt TSH. (Jag hade antikroppar på över 2000 och ett TSH på 200 när jag diagnostiserades).
    Din tröga mage kan du tacka hypon för, men det kommer bli bättre om några veckor. Det tar ca 3 veckor innan du känner någon påverkan av levaxinet och de flesta brukar få en kick som sedan planar ut (läs mitt tidigare svar i tråden) din mage bör komma igång inom 1-2 månader annars bör du ta upp det med läkaren.

Det är inte bra att gå flera dagar utan att göra nr 2, men jag var lika dan som längst gick det 2 veckor och jag blev jättedålig när magen väl kom igång. Det du kan göra under tiden är att köpa duphalac eller något annat bulkmedel på apoteket mot din tröga mage, det gjorde jag och det hjälpte. Rådfråga gärna de på apoteket och var inte rädd för att säga som det är att du har hypotyreos och har drabbats av tvärstopp i tarmen för det.

Dina gravkilon kan bli svåra att bli av med i början då din ämnesomsättning är lite låg. Men när den är stabiliserad ska det inte vara några större problem.

Hoppas du mår bättre snart/PB
  • Pucko Buffy

glömde ju säga att du ska dricka massor av vatten också. Har man huvudvärk på grund av hypon, så brukar den lätta lite när man gör det. Men framförallt magen funkar bättre.

/PB

• Smurfan 81

PuckoBuffy
    Tack för svaret!
    Jo, det är Hypotyreos. Min dotter har det och min mamma har det. Började utreda magen hos min läkare i höstas och till slut tog hon prov på sköldkörteln (efter att min dotter fått diagnosen) och värdena var inge bra men inom gränserna. Nu tyckte hon vi skulle börja behandla eftersom jag har så många symtom och så pass mycket problem med magen.
    Har ätit Levaxin i 2 veckor nu. Ska ta nya prover om 1,5 vecka, men om det är som du säger låter det lite tidigt att ta prover redan!
    Fick Movicol i vintras som jag har en del kvar av, kanske ska börja ta det igen då i väntan på att medicinen börjar hjälpa.

• Vädur 78

Hej hej får man vara med här???
    De hittade en underfunktion på mig när vi gjorde våran inferlitetsutredning mars 2007, hade då ett TSH på 5,7. Kvinnokliniken skickade då en remiss till endokrinologen och nya prover togs och då var de helt OK, men de satte in Levaxin för säkerhetsskull eftersom vi hade svårt att få barn, de sa då att jag inte behövde äta det hela livet utan bara under denna tid när vi försökte få barn.
    Vi har gjort två IVF försök som misslyckats och skulle nu gå vidare privat och beställde då kopior av min journal och där stod det att de hittat TPO antikroppar(tror värdet var 180). Men har man antikroppar så ska man väl äta Levaxin hela livet?? Är det någon som vet hur det värdet på 180 är det högt eller???
    Var inte så insatt just när vi fick detta beskedet men har ju i efterhand förstått att jag hade massa symptom som berodde på sköldkörteln, ofta dålig i magen, trött, tappade mycket hårstrån, livlöst hår, heshet, svettningar och mycket annat.
    Magen och hesheten och svettningarna har ju försvunnit helt, sen kan det gå i perioder när man känner sig trött och orkeslös men kan ju oxå bero på barnlösheten och behandlingarna man går igenom.
    Fast det konstiga var ju att svettningar och lös i magen är väl mer vanligt vid överfunktion?
    Mina värden gick ju snabbt ner till under 2,0 men sen kom ett bakslag och det var uppe på närmare 6,0 men har sen i vintras varit stabilt på TSH 0,54

Kram kram

• Tvåbarnsmamma83

Varför ska det vara så svårt att få tag i läkarna för?

Jag tog prover förra tisdagen och har fortfarande inte fått provsvaren....

Det konstiga är att sista gången jag träffade läkaren så var det överläkaren på medicin, och han sa att jag skulle beställa en telefontid med en av läkarna på medicin när jag hade tagit proverna. Och när jag ringde och skulle beställa en telefontid så säger han i receptionen att man inte kunde beställa en telefontid? Men varför sa överläkaren att jag skulle göra det om man nu inte kan det?

Jag ringde första gången förra tisdagen och då skulle killen i receptionen lägga en lapp till en av läkarna att dom skulle ringa mig när dom hade provsvaren. Och igår ringde jag igen och då skulle han lägga en lapp till en annan läkare som skulle ha ringt upp igår men ingen gjorde det, så idag ringde jag igen och så la han en lapp till en tredje läkare att den skulle ringa upp mig. Så vi får se om jag blir uppringd idag...

Och det jobbiga är att jag mår lika dåligt nu som jag gjorde när jag började med medicin......... Är så trött hela dagarna så jag tror att jag behöver justera medicineringen och det vill jag ju göra NU om jag nu behöver det för det tar ju ett tag innan värderna blir bra igen då...

Vet inte hur jag ska lösa det snart om jag fortsätter vara så här trött eftersom jag är mammaledig med mina två barn. Hur orkar ni andra som har småbarn hemma?

Förlåt för att jag bara kommer in och gnäller men jag tycker det är skönt att skriva av sig där man vet att andra vet vad man går igenom.

• bakabakalitenkaka

vilken bra tråd, jag har nyligen fått diagnos giftstruma. Lite läbbigt, vet inte riktigt vad det är ännu, har inte börjat behandling ännu. Jag har tydligen överproduktion och antikroppar.

Colin 07.12.21
  • Ellabus
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-07-07 11:27:31 följande:
    Vet inte hur jag ska lösa det snart om jag fortsätter vara så här trött eftersom jag är mammaledig med mina två barn. Hur orkar ni andra som har småbarn hemma?Förlåt för att jag bara kommer in och gnäller men jag tycker det är skönt att skriva av sig där man vet att andra vet vad man går igenom.
    Usch, vad jobbigt! Hoppas att de har ringt upp dig idag!

Jag skulle ha fått ett recept på en annan dos, men när jag efter ett par dagar kom till Apoteket fanns där inget recept. Det hade läkaren visst glömt, hrm. Som tur är har jag små 25 mikrogramstabletter som jag får pyssla ihop rätt dos med så länge...

Jag har också funderat över hur man fixar att ta hand om barnen när man är så sjukt trött. Jag har visserligen bara ett barn på 1,5 år än så länge, nr 2 ligger i magen, vilket ju får mig att bli ännu tröttare. Jag har (med lite dåligt samvete...) satt honom framför Bolibompa eller någon barnkanal, själv lagt mig i soffan bredvid och hoppats på att han vill sitta och titta ett litet tag i alla fall. Eller lagt mig i hans säng med honom bredvid och läst böcker. Faran är ju bara att man somnar...och vaknar av ett brak någonstans eller att något händer...

Visst får man gnälla av sig! Jag försöker förklara för min sambo hur förlamande trött man blir, att man inte orkar med något och att det är nästan omöjligt att "rycka upp sig". Det är först den senaste tiden som han har börjat förstå vad det innebär, och jag fick diagnosen för 1,5 år sedan. Tur att han är förstående i alla fall och gör så mycket som möjligt när han är hemma... Hur har ni andra fått partnern att förstå hur man kan må?
  • N i n n i e

En fråga till er som äter/ätit Thacapzol:

Jag har ont i halsen. Ingen feber, men väldigt ont i halsen. Det står i dom instruktioner jag fått att man ska ringa in till läkaren direkt då, alternativt söka akut om ens sjukhus är stängt... Funderar på om det är OK att vänta till i morrn!?? Någon med synpunkter? Känns ju så fånigt att söka i onödan.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13