Smurfan 81 skrev 2009-07-05 07:57:45 följande:
Hoppar in här och hoppas få lite tips och råd.Har haft problem med magen och vikten i ett halvår nu. Mina värden ligger precis på gränsen men mitt antikropps värde låg på 250 (ska ligga under 0,2). Först ville läkaren avvakta med medicinering eftersom värdena ändå låg inom gränserna men för 2 veckor sen börja jag äta Levaxin 50mg för att se om det hjälper.Hur lång tid har det tagit för er innan ni känt/märk skillnad?Försöker gå ner mina sista gravkilon och det verkar tydligen omöjligt! Äta 3 mål mat om dagen, det kan man ju glömma! Om jag äter riktig lunch och riktig middag står jag still (om jag har tur). Den här veckan har jag ätit lite youghurt till lunch och sen en liten portion middag och faktiskt gått ner lite men blev så ledsen nu på morgonen när jag gått upp nästan allt igen! Åt lunch som vanligt fredag och lördag och det kan man tydligen inte göra... En annan sak är magen. Om jag håller en bra kost så blir det totalstopp i magen! Äter jag chips och godis och bullar så funkar magen jättebra, men vikten flyger ju uppåt då! När det är som värst går jag på toa var 6:e dag och det känns inte helt friskt...
Hej och välkommen hit.
Du har tydligen hypotyreos och säkert haft en inflamation i sköldkörteln ganska nyligen eftersom dina antikroppar inte stigit jättekraftigt än, lika så ditt TSH. (Jag hade antikroppar på över 2000 och ett TSH på 200 när jag diagnostiserades).
Din tröga mage kan du tacka hypon för, men det kommer bli bättre om några veckor. Det tar ca 3 veckor innan du känner någon påverkan av levaxinet och de flesta brukar få en kick som sedan planar ut (läs mitt tidigare svar i tråden) din mage bör komma igång inom 1-2 månader annars bör du ta upp det med läkaren.
Det är inte bra att gå flera dagar utan att göra nr 2, men jag var lika dan som längst gick det 2 veckor och jag blev jättedålig när magen väl kom igång. Det du kan göra under tiden är att köpa duphalac eller något annat bulkmedel på apoteket mot din tröga mage, det gjorde jag och det hjälpte. Rådfråga gärna de på apoteket och var inte rädd för att säga som det är att du har hypotyreos och har drabbats av tvärstopp i tarmen för det.
Dina gravkilon kan bli svåra att bli av med i början då din ämnesomsättning är lite låg. Men när den är stabiliserad ska det inte vara några större problem.
Hoppas du mår bättre snart/PB