• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • NoMercy

Ring sjukvårdsupplysningen, så har du gått halva vägen, får rätt råd utan att du känner dig till besvär i första stadiet. Har ingen erfarenhet av Thacapzol.

N i n n i e skrev 2009-07-07 17:18:00 följande:

En fråga till er som äter/ätit Thacapzol:Jag har ont i halsen. Ingen feber, men väldigt ont i halsen. Det står i dom instruktioner jag fått att man ska ringa in till läkaren direkt då, alternativt söka akut om ens sjukhus är stängt... Funderar på om det är OK att vänta till i morrn!?? Någon med synpunkter? Känns ju så fånigt att söka i onödan.
  • kev2004

Skriver inte så ofta men kikar in och läser ofta...
    Beor nog på att jag känner att det går framåt lite nu... börjar hitta mig själv och är inte lika belägen att "rota" i det hela...
    Detta är en tröttsam sjukdom må jag säga...
    Är nu behandlad ett år och ligger fortfarande fel i värderna... fattar inte varför dom inte ställer in mig rätt... det verkar som att dom håller på med det nu som först när det bara ska vara ett halvår kvar {#lang_emotions_surprised}
    Jaja jag känner att för varje gång jag sänkt levaxinet så mår jag bättre och vill nu ligga inom dom normala gränserna... mitt öga verkar också bli bättre när tsh ökar...
    Problemet är att min sköldkörtel inte verkar vara helt avstängd vilket jag kommer att få svar på om en vecka... då ska jag höja tiotilen lite...

KÄMPA PÅ VÄNNER

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • kev2004
    En fråga till er som äter/ätit Thacapzol:Jag har ont i halsen. Ingen feber, men väldigt ont i halsen. Det står i dom instruktioner jag fått att man ska ringa in till läkaren direkt då, alternativt söka akut om ens sjukhus är stängt... Funderar på om det är OK att vänta till i morrn!?? Någon med synpunkter? Känns ju så fånigt att söka i onödan.
    Det är nog ingen fara att vänta tills imorgon om du inte har feber.
    Eller om du har svårt att andas för att du känner nån klump i halsen.
    Dessvärre är dom dessutom väldigt dåliga på att veta VILKA infektionsprover dom ska kolla på akuten... man får "slå" sig fram där...
    Min läkare har ringt två gånger till klinikchefen på akuten i kungälv pga att dom inte har tagit rätt prover eller så får jag säga vad dom ska ta för dom vet inte själva...
    Helt snurrigt!
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • NinnaBus

Det är rätt att man ska kolla upp det om man har ont i halsen... Man ska kolla vita blodkroppar och sådant...
    Men det behöver inte visa något alls...
    Jag har haft ont i halsen till och från hela tiden sen jag insjuknade i nov. 07...
    De har aldrig hittat nån förklaring till varför... Vissa gånger verkligen jätteont...
    Det enda läkarna sagt är att en del får det bara...
  • rudbeckia

Vädur 78 skrev 2009-07-07 11:16:37 följande:

Hej hej får man vara med här??? De hittade en underfunktion på mig när vi gjorde våran inferlitetsutredning mars 2007, hade då ett TSH på 5,7. Kvinnokliniken skickade då en remiss till endokrinologen och nya prover togs och då var de helt OK, men de satte in Levaxin för säkerhetsskull eftersom vi hade svårt att få barn, de sa då att jag inte behövde äta det hela livet utan bara under denna tid när vi försökte få barn. Vi har gjort två IVF försök som misslyckats och skulle nu gå vidare privat och beställde då kopior av min journal och där stod det att de hittat TPO antikroppar(tror värdet var 180). Men har man antikroppar så ska man väl äta Levaxin hela livet?? Är det någon som vet hur det värdet på 180 är det högt eller??? Var inte så insatt just när vi fick detta beskedet men har ju i efterhand förstått att jag hade massa symptom som berodde på sköldkörteln, ofta dålig i magen, trött, tappade mycket hårstrån, livlöst hår, heshet, svettningar och mycket annat. Magen och hesheten och svettningarna har ju försvunnit helt, sen kan det gå i perioder när man känner sig trött och orkeslös men kan ju oxå bero på barnlösheten och behandlingarna man går igenom. Fast det konstiga var ju att svettningar och lös i magen är väl mer vanligt vid överfunktion? Mina värden gick ju snabbt ner till under 2,0 men sen kom ett bakslag och det var uppe på närmare 6,0 men har sen i vintras varit stabilt på TSH 0,54 Kram kram
    De upptäckte min Hypo också när de gjorde fertilitetsutredningen våren 2007 och jag hade TSH 38 och antikroppar på 2700, det tog ett år för dem att ställa in rätt dos Levaxin och att vi fick fortsätta försöken.
    Om jag inte minns fel så ska antikroppvärdena vara 0-100, sen kan det nog var olika från lab till lab som vanligt, så 180 är inte extremt högt men jag tycker du ska prata med läkaren för att se vad de säger.

Sen är man alla olika vad för symtomer man får, jag får också svettningar när mina värden är för höga av någon konstig anledning.

Vill också ge dig lite hopp, jag är nu mera gravid i v37 efter IVF och det trots att jag har både Hypo och PCO-S.
  • Pucko Buffy

Smurfan 81 skrev 2009-07-05 21:31:38 följande:

PuckoBuffyTack för svaret! Jo, det är Hypotyreos. Min dotter har det och min mamma har det. Började utreda magen hos min läkare i höstas och till slut tog hon prov på sköldkörteln (efter att min dotter fått diagnosen) och värdena var inge bra men inom gränserna. Nu tyckte hon vi skulle börja behandla eftersom jag har så många symtom och så pass mycket problem med magen. Har ätit Levaxin i 2 veckor nu. Ska ta nya prover om 1,5 vecka, men om det är som du säger låter det lite tidigt att ta prover redan!Fick Movicol i vintras som jag har en del kvar av, kanske ska börja ta det igen då i väntan på att medicinen börjar hjälpa.
    Man kan ta prover redan efter tre veckor för att se om det blir en väldigt stor förändring eller inte. Men levaxinet är inte helt stabilt förräns efter ca 6 veckor så därför brukar de flesta läkare vänta med att ta nya prover så de inte riskera att bli missvisande.

Sköldkörtelproblem är ofta ärftligt och eftersom du har det i släkten så är risken alltid större att man själv drabbas.

/PB
  • Pucko Buffy

Vädur 78 skrev 2009-07-07 11:16:37 följande:

Hej hej får man vara med här???De hittade en underfunktion på mig när vi gjorde våran inferlitetsutredning mars 2007, hade då ett TSH på 5,7. Kvinnokliniken skickade då en remiss till endokrinologen och nya prover togs och då var de helt OK, men de satte in Levaxin för säkerhetsskull eftersom vi hade svårt att få barn, de sa då att jag inte behövde äta det hela livet utan bara under denna tid när vi försökte få barn.Vi har gjort två IVF försök som misslyckats och skulle nu gå vidare privat och beställde då kopior av min journal och där stod det att de hittat TPO antikroppar(tror värdet var 180). Men har man antikroppar så ska man väl äta Levaxin hela livet?? Är det någon som vet hur det värdet på 180 är det högt eller???Var inte så insatt just när vi fick detta beskedet men har ju i efterhand förstått att jag hade massa symptom som berodde på sköldkörteln, ofta dålig i magen, trött, tappade mycket hårstrån, livlöst hår, heshet, svettningar och mycket annat.Magen och hesheten och svettningarna har ju försvunnit helt, sen kan det gå i perioder när man känner sig trött och orkeslös men kan ju oxå bero på barnlösheten och behandlingarna man går igenom.Fast det konstiga var ju att svettningar och lös i magen är väl mer vanligt vid överfunktion?Mina värden gick ju snabbt ner till under 2,0 men sen kom ett bakslag och det var uppe på närmare 6,0 men har sen i vintras varit stabilt på TSH 0,54Kram kram
    Välkommen hit. Ja du det låter som klassiska symptom på hypotyreos. Man behöver inte ha alla symptom för att vara drabbad och ibland om TSH svänger mycket kan man även ha hypersymptom. Svar på frågan om dina TPO antikroppar var höga eller inte så är svaret nej (jag hade över 2000) men de påvisar att du har en pågående inflamation i sköldkörteln troligtvis Hashimotos sjukdom som senare går över i hypotyreos. Att symptomen kommer och går är vanligt innan kroppen återhämtat sig, något som kan ta väldigt lång tid. Håller tummarna att ni snart har en liten på g och att du mår bättre.

Kram PB
  • Vädur 78
    rudbeckia skrev 2009-07-08 08:37:27 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-07-07 11:16:37 följande: De upptäckte min Hypo också när de gjorde fertilitetsutredningen våren 2007 och jag hade TSH 38 och antikroppar på 2700, det tog ett år för dem att ställa in rätt dos Levaxin och att vi fick fortsätta försöken.Om jag inte minns fel så ska antikroppvärdena vara 0-100, sen kan det nog var olika från lab till lab som vanligt, så 180 är inte extremt högt men jag tycker du ska prata med läkaren för att se vad de säger.Sen är man alla olika vad för symtomer man får, jag får också svettningar när mina värden är för höga av någon konstig anledning. Vill också ge dig lite hopp, jag är nu mera gravid i v37 efter IVF och det trots att jag har både Hypo och PCO-S.
    Vad härligt att du lyckats bli gravid{#lang_emotions_smile} Då har du inte så långt kvar nu då!!! Spännande!
    Jag hade väl ändå känt att något inte var som det ska innan de upptäckte det, jag kunde ju svettas när det var 15 minus ute... inte så normalt{#lang_emotions_wink}
    Ok då var mitt antikropp värde inte alltför högt, går det oxå ner när man börjar med Levaxin??
  • Vädur 78
    Pucko Buffy skrev 2009-07-08 14:04:52 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-07-07 11:16:37 följande: Välkommen hit. Ja du det låter som klassiska symptom på hypotyreos. Man behöver inte ha alla symptom för att vara drabbad och ibland om TSH svänger mycket kan man även ha hypersymptom. Svar på frågan om dina TPO antikroppar var höga eller inte så är svaret nej (jag hade över 2000) men de påvisar att du har en pågående inflamation i sköldkörteln troligtvis Hashimotos sjukdom som senare går över i hypotyreos. Att symptomen kommer och går är vanligt innan kroppen återhämtat sig, något som kan ta väldigt lång tid. Håller tummarna att ni snart har en liten på g och att du mår bättre.Kram PB
    Tack så mycket{#lang_emotions_smile} Ok, jag kan tänka mig att mina värden svängde mycket innan det upptäcktes, nu i efterhand kan jag inte fatta att jag inte gick till läkaren tidigare.
  • eija

Hej allihopa! Ursäkta att jag bara "hoppar in i tråden så här".. Jag har tagit Levaxin 100 mkg i ca. 1 1/2 år och i mars i år låg TSH på 2,9, men nu hade det höjts till 4,8 (vet ej varför). Tror ni att man själv kan påverka sina sköldkörtelvärden på något vis, ex. genom kost eller motion?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13