Vädur 78 skrev 2009-07-07 11:16:37 följande:
Hej hej får man vara med här??? De hittade en underfunktion på mig när vi gjorde våran inferlitetsutredning mars 2007, hade då ett TSH på 5,7. Kvinnokliniken skickade då en remiss till endokrinologen och nya prover togs och då var de helt OK, men de satte in Levaxin för säkerhetsskull eftersom vi hade svårt att få barn, de sa då att jag inte behövde äta det hela livet utan bara under denna tid när vi försökte få barn. Vi har gjort två IVF försök som misslyckats och skulle nu gå vidare privat och beställde då kopior av min journal och där stod det att de hittat TPO antikroppar(tror värdet var 180). Men har man antikroppar så ska man väl äta Levaxin hela livet?? Är det någon som vet hur det värdet på 180 är det högt eller??? Var inte så insatt just när vi fick detta beskedet men har ju i efterhand förstått att jag hade massa symptom som berodde på sköldkörteln, ofta dålig i magen, trött, tappade mycket hårstrån, livlöst hår, heshet, svettningar och mycket annat. Magen och hesheten och svettningarna har ju försvunnit helt, sen kan det gå i perioder när man känner sig trött och orkeslös men kan ju oxå bero på barnlösheten och behandlingarna man går igenom. Fast det konstiga var ju att svettningar och lös i magen är väl mer vanligt vid överfunktion? Mina värden gick ju snabbt ner till under 2,0 men sen kom ett bakslag och det var uppe på närmare 6,0 men har sen i vintras varit stabilt på TSH 0,54 Kram kram
De upptäckte min Hypo också när de gjorde fertilitetsutredningen våren 2007 och jag hade TSH 38 och antikroppar på 2700, det tog ett år för dem att ställa in rätt dos Levaxin och att vi fick fortsätta försöken.
Om jag inte minns fel så ska antikroppvärdena vara 0-100, sen kan det nog var olika från lab till lab som vanligt, så 180 är inte extremt högt men jag tycker du ska prata med läkaren för att se vad de säger.
Sen är man alla olika vad för symtomer man får, jag får också svettningar när mina värden är för höga av någon konstig anledning.
Vill också ge dig lite hopp, jag är nu mera gravid i v37 efter IVF och det trots att jag har både Hypo och PCO-S.