• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • annikagranat
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-07-10 16:44:53 följande:
    Vaddå får man inte träna när man går på dom medicinerna? Varför?
    Jag har fått träningsförbud eftersom pulsen är så hög, (hög belastning på hjärtat, eran puls kanske inte var så hög). Kommer dock inte ihåg hur länge... tror det var till återbesöket... annars vill jag springa redan i morrn.. ingen av er har fått träningsförbud, jasså.. då ska jag nog googla lite....tack/A
  • annikagranat

verkar som att man ska låta bli så länge man äter betablockare... ok, jag kanske ska sluta med de i morrn trorja...haha/A

• thj
    annikagranat skrev 2009-07-10 19:43:28 följande:
    Jag har fått träningsförbud eftersom pulsen är så hög, (hög belastning på hjärtat, eran puls kanske inte var så hög). Kommer dock inte ihåg hur länge... tror det var till återbesöket... annars vill jag springa redan i morrn.. ingen av er har fått träningsförbud, jasså.. då ska jag nog googla lite....tack/A
    Ops!
    Jag har med skyhög puls men han sa inget till mig om det.
    Hur hög puls har du??
    Min vilopuls ligger på ca 106-130 och när jag typ går från soffa till kök går den upp till 154 på ett kick!Promenad går den till 188..
    Som lägst har jag 88 och det är sällan

kram
  • Mulle Meck

Hej!

Påbörjade Thacapzol behandling igen för ett par veckor sedan och fick strikt träningsförbud! Tränar mycket och ofta i vanliga fall. Mår verkligen dåligt och känner mig smälfett! Äter också betablockerare pga mycket hög puls.

• annikagranat
    thj skrev 2009-07-10 19:56:02 följande:
    Ops!Jag har med skyhög puls men han sa inget till mig om det.Hur hög puls har du??Min vilopuls ligger på ca 106-130 och när jag typ går från soffa till kök går den upp till 154 på ett kick!Promenad går den till 188..Som lägst har jag 88 och det är sällan kram
    Nu med betablockare och behandling ligger vilopulsen ok, typ 80 .
    Men vid inskrivning låg vilopulsen på 115, då låg jag ned. Har dock bara mätt vilopulsen...A
  • Tvåbarnsmamma83

Men ni som har fått träningsförbud äter ni alltså Thacapzol, Levaxin och Betablockare?

Jag äter bara Thacapzol och Levaxin det kanske är det som är skillnaden?

• Skruttis1979

Jag har också hög puls och har haft länge, fast jag har hypo... är inte det konstigt??

Elma är världens centrum
  • kev2004
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-07-10 16:44:53 följande:
    Vaddå får man inte träna när man går på dom medicinerna? Varför?
    Inte bara för hjärtat och det har väl inte med medicinen att göra men när man har hyper så hinner inte muskelmassan att byggas upp tillräckligt snabbt innan den behöver användas igen, kroppen går på högvarv och dom sa till mig att inte träna heller (fast det har jag aldrig gjort heller )
    men när värderna ändras så kan man ju träna.
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Tvåbarnsmamma83
    kev2004 skrev 2009-07-11 18:45:32 följande:
    Inte bara för hjärtat och det har väl inte med medicinen att göra men när man har hyper så hinner inte muskelmassan att byggas upp tillräckligt snabbt innan den behöver användas igen, kroppen går på högvarv och dom sa till mig att inte träna heller (fast det har jag aldrig gjort heller )men när värderna ändras så kan man ju träna.
    Oki. Konstigt att ingen läkare har sagt något till mig... Men jag tränar inte nu men har tänkt börjat men får väl vänta då....
  • Rosdraken

jag har hyper (överaktiv sköldskörtel) och har sen två månader haft en knasig mens började med mina mediciner (levaxin och tiotill) i februari.

Vi har försökt bli gravida sen nov (då jag hade ett missfall som följd av gift struma troligen). Men inte lyckats, nu undrar jag om någon av er känner igen sig?

Förra mensen hade jag SUPER lite mot vad jag brukar började med att en STOR blodklump kom ut (misstänker tidigt mf) sen nästan ingen blödning alls men den lilla som kom höll på 7 dagar (normalt). Denna månad var mensen 4 (!) dagar sen och höll bara på 2 ½ dag var normal i storlek eller ja lite för att vara de fösrsta dagarna och hade ganska ont första dagen mer än vad jag brukar. Testade mig efter mensen slut båda gångerna och det var neg.

Funderar på om det här är något att ta upp med min läkare eller om jag ska ringa en barnmorska svårt att veta vad som är normalt eller kopplat till sjudomen. Blir inte frusterat speciellt när vi vill ha barn har försökt sen nov så blir ju 7 försök nu.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13