• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Pucko Buffy
    kosmosblomman skrev 2009-07-21 18:33:26 följande:
    Jag frågade min läkare om armour thyroid och hon stenvägrade..Förmodligen för att mina värden ligger bra nu (fast jag mår pottsork ändå)..
    Det är så vanligt att man gör det, särskilt om man gått med sjukdomen ett tag. Skrutt är vad det är

Egentligen undrar jag varför läkarna stenvägrar att prova andra vägar, vad de har för anledningar och resonemang kring det hela. Är det för jobbigt att ansöka om det eller tycker de att det finns för dåliga forskningsresultat kring substansen. Fråga det nästa gång du pratar med din läkare.

Man har alltid rätt att söka ett andra utlåtande.

/PB
  • NoMercy
    Pucko Buffy skrev 2009-07-21 18:46:32 följande:
    Jag skulle aldrig våga köpa via nätet och mixtra själv. Men på sidan turtles eget forum finns det flera som gör det, men det är inget jag rekomenderar. Mitt råd är att gå in där och fråga eller på tyoid.se:s forum. På båda ställena finns flera som äter AT. Vad jag vet är det ingen här i vår tråd som gör det för tillfället, men jag kan ha fel. Sen har nog bara jag google att rekomendera alt gå till bibblan och hör om det finns någon literatur utgiven i ämnet.Angående AT så har jag hört både positivt och negativt. Många mår bra ett tag men blir sen sämre igen. De jag däremot har hört mår bra länge när de väl är rätt inställda, är de som får lio utskrivet. Det är något jag kommer arbeta för om inte jag själv blir bättre snart. /PB
    Jag har och har hela tiden haft normala värden. Jag har ätit 50 mikrogram i flera år men börjar nu må som jag gjorde innan jag fick Levaxin. Har en förstorad sköldkörtel så nåt är ju inte helt ok.
    Äcklak
  • Pucko Buffy
    NoMercy skrev 2009-07-21 18:59:47 följande:
    Jag har och har hela tiden haft normala värden. Jag har ätit 50 mikrogram i flera år men börjar nu må som jag gjorde innan jag fick Levaxin. Har en förstorad sköldkörtel så nåt är ju inte helt ok.
    Noop det är det inte. Be dem kolla antikroppar nästa gång du ska ta blodprov. Har du en pågående inflamation i sköldköteln så mår du dåligt av det och det bör visa sig via ökat antal TPO antikroppar. Kanske behövs din dos justeras även om du ligger inom normala värden för att dämpa antikropparna. Sen kan det vara så att du kanske har fått ett ökat behov av levaxin utan att det syns riktigt i proverna. Hör om du inte kan få göra ett urintest via scandlab. Då samlar man urinen under ett helt dygn som sedan skickas in för analys.

www.scandlab.com/skoldkortel.html

Mvh PB
  • NoMercy
    Pucko Buffy skrev 2009-07-21 19:22:44 följande:
    Noop det är det inte. Be dem kolla antikroppar nästa gång du ska ta blodprov. Har du en pågående inflamation i sköldköteln så mår du dåligt av det och det bör visa sig via ökat antal TPO antikroppar. Kanske behövs din dos justeras även om du ligger inom normala värden för att dämpa antikropparna. Sen kan det vara så att du kanske har fått ett ökat behov av levaxin utan att det syns riktigt i proverna. Hör om du inte kan få göra ett urintest via scandlab. Då samlar man urinen under ett helt dygn som sedan skickas in för analys. www.scandlab.com/skoldkortel.htmlMvh PB
    Den här läkaren som jag fått nu är helt ny för mig. Den jag träffade första gången för 3½ år sen var helt suverän och gick verkligen att diskutera med. Så jag håller tummarna för att den här är likadan. Har träffat på honom via jobbet och då sonen var sjuk. Han kollade även in min tunga och sa att jag har järnbrist, alt något annan brist som lätt kan höra ihop med hypotyreos. Så det ska bli intressant. Känns som att det går att komma ett steg längre ivarjefall.
    TPO antikroppar var ok då, för 3 år sen. När jag sen ökat på Levaxin till 75 har jag blivit mer hypo på proverna. (även om det varit inom gränsvärdena).
    Äcklak
  • Pucko Buffy
    NoMercy skrev 2009-07-21 19:27:25 följande:
    Den här läkaren som jag fått nu är helt ny för mig. Den jag träffade första gången för 3½ år sen var helt suverän och gick verkligen att diskutera med. Så jag håller tummarna för att den här är likadan. Har träffat på honom via jobbet och då sonen var sjuk. Han kollade även in min tunga och sa att jag har järnbrist, alt något annan brist som lätt kan höra ihop med hypotyreos. Så det ska bli intressant. Känns som att det går att komma ett steg längre ivarjefall. TPO antikroppar var ok då, för 3 år sen. När jag sen ökat på Levaxin till 75 har jag blivit mer hypo på proverna. (även om det varit inom gränsvärdena).
    Har man hypotyreos så kan man både ha B-vitamin bris och järnbrist. Är man därtill fertil kvinna så kommer det oftast som ett brev på posten. Järnbristen gör att man blir trött och irriterad. B-vitamin brist kan ge väldigt lika hyposymptom så som värk i kroppen, trötthet, irritation och att man känner att något är fel. Bortsett från att du känner att du mår dåligt, kände du dig stressad i kroppen när du stod på en högre dos? eller mådde du bra fast värdena var på gränsen? Eller menar du att dina värden blev sämre dvs du utvecklade mer hypotyreos och inte hyper när du ökade dosen?
  • Sirling
    NoMercy skrev 2009-07-21 18:59:47 följande:
    Sök upp nån som vet mer om problematiken! Jag har alltid legat inom lite låga men okej värden, men fick en otrolig förändring när jag väl började äta Levaxin. Det verkar inte vara så enkelt som att bara läsa av testerna tyvärr...
  • NoMercy
    Pucko Buffy skrev 2009-07-21 20:14:28 följande:
    Har man hypotyreos så kan man både ha B-vitamin bris och järnbrist. Är man därtill fertil kvinna så kommer det oftast som ett brev på posten. Järnbristen gör att man blir trött och irriterad. B-vitamin brist kan ge väldigt lika hyposymptom så som värk i kroppen, trötthet, irritation och att man känner att något är fel. Bortsett från att du känner att du mår dåligt, kände du dig stressad i kroppen när du stod på en högre dos? eller mådde du bra fast värdena var på gränsen? Eller menar du att dina värden blev sämre dvs du utvecklade mer hypotyreos och inte hyper när du ökade dosen?
    Just det, mina värden visade på mer hypo när jag ökade dosen. Jag tyckte jag mådde bättre men läkaren varnade mig (ökade lite på eget bevåg) och sa att jag har viss produktion och att den då minskar när jag tar "för mkt" Levaxin.
    Jag tror ju kanske mer på B12 brist. Men då får man ju fråga sig vart får jag den ifrån? Det finns ingen anemi, men jag vet ju inte hur mina järndepåer osv.
    Får börja om på ruta ett och kolla helt enkelt. Men vill ha på fötterna om lite av varje så det går att föra en vettig diskussion och att jag kan motivera varför jag vill ha vissa prover tagna.
    Äcklak
  • NoMercy
    Sirling skrev 2009-07-21 20:15:27 följande:
    Sök upp nån som vet mer om problematiken! Jag har alltid legat inom lite låga men okej värden, men fick en otrolig förändring när jag väl började äta Levaxin. Det verkar inte vara så enkelt som att bara läsa av testerna tyvärr...
    Jag hade en sådan doktor. Men han jobbar såklart inte kvar. Återstår ju att se om den här är av samma kaliber. Och därför jag själv vill ha så mkt info som möjligt. Är det inte så "lätt" som B12 får man ju rota vidare.
    Äcklak
  • Bröderna Bus

Jag har en bra dr & fick pröva AT eftersom jag inte blev "mej själv" av nåt annat. Har nu legat stabilt sen mars, känns bättre & bättre!!
    En annan femma är ju att AT specialbeställs & kan krångla att få hem! Hur som helst är det värt att prova, min dr har varit med länge & använt AT förr, leta efter "en sån"!

• NoMercy
    Bröderna Bus skrev 2009-07-21 20:32:35 följande:
    Jag har en bra dr & fick pröva AT eftersom jag inte blev "mej själv" av nåt annat. Har nu legat stabilt sen mars, känns bättre & bättre!!En annan femma är ju att AT specialbeställs & kan krångla att få hem! Hur som helst är det värt att prova, min dr har varit med länge & använt AT förr, leta efter "en sån"!
    Men var? Privat dr?
    Äcklak
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13