• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Mamma 2b

Vad är gift struma? Jag är rätt oinsatt tyvärr.

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Pucko Buffy

Mamma 2b skrev 2009-07-15 21:47:18 följande:

Vad är gift struma? Jag är rätt oinsatt tyvärr.
    Struma betyder förstorad sköldkörtel som sitter på halsens framsida. Man kan ha förstorad sköldkörtel utan att ha några som helst problem, men de flesta har någon form av hormonrubbning i samband med detta.

De vanligaste problemen med sköldkörteln är:

Giftstruma som ofta kallas bara struma eller smalstruma i folkmun heter egentligen hypertyreos och vi förkortar den hyper. Den sortens struma innebär att kroppen går på högvarv med hög ämnesomsättning som följd. Man kan med detta få hög puls, svettas mycket, bli trött, darrig, få balanssvårigheter, yrsel, ögonproblem m.m. Hypertyreos behandlas med medicin som stänger av sköldkörteln samt levaxin för att ersätta det hormon som sköldkörteln inte själv producerar i rätt mängd.

Tjockstruma eller fetstruma i folkmun heter egentligen hypotyreos och vi förkortar den till hypo. Den sortens struma innebär att kroppen går på lågvarv med långsam ämnesomsättning. Man blir trött, trögtänkt, långsam i rörelserna, går upp i vikt, får lätt förstoppning, torr hud, svullnad i ansiktet, tappar hår, drabbas av nattblindhet, glasbubblekänsla, hes röst m.m Hypotyreos behandlas oftast med levaxin som är syntetiskt ersättningshormon för det som sköldkörteln inte själv producerar.

Sen finns det de som drabbas av cancer eller andra tumörer på ex hypofysen. De kan få liknande problem som vid hypo och hyper men behandlas på annat sätt. Gå gärna in på länkarna högst upp och läs på om de olika sjukdomarna.

Sen ang graviditet så är det lite olika hur man behandlas och vilka råd man får beroende på vilka problem man har. Men vid hyper så brukar man bli avrådd att bli gravid om man äter traphaczol för att stänga av sköldkörteln. Men ibland kan man få klartecken om man äter tiotil.

Vid hypo blir man avrådd att skaffa barn innan värdena kommit ner inom referensvärdena, eftersom det är stor risk att kvinnan får missfall om värdena är för höga. Helst ska man ligga under 2 i TSH för att skaffa barn men inte under 0,2.

Hoppas du fått lite mer klarhet i vad de vanligaste formerna av struma innebär.

/PB
  • carmosin

Mama Bean:

Alright, ja, det fanns ju femton andra orsaker till att amningen blev helt galen, då har jag ju en chans att få till det den här gången! ;)

Uppföljningen får man väl i vanlig ordning tjata sig till. Här är det MVC som tar hand om test och medicinering under graviditeten och husläkaren som tar över direkt när barnet är fött.

• Theres

Hej ni!
    Är lite orolig för att jag ska "få" hypotyreos, i v 15 kände jag mig så himla trött, sov kanske 12 timmar varje natt och var ändå trött.. sa detta till min mamma som då (min andra graviditet) berättar att vi har massiv hereditet i släkten för detta, fast nu läser jag på vissa sidor att det inte behöver vara ärftligt men att det kan vara det.. tog prover i v 15 som visade normalt TSH och T4 på 7,8 och nu i vecka 19 visade TSH normalt och T4 på 8,5. Enligt analyslistan på sjukhuset ska gravida ligga mellan 10 o nåt på T4, i andra trimestern o i första ska man ligga högre, mellan 12 o nåt.. känns lite olustigt när man läser att barnets centrala nervsystem kan bli påverkat vid för låga värden.. nu har ja fått tid på MVC på onsdag i nästa vecka men är grymt orolig.. kan man se om det har hänt något med bebisen o vad gör man om det visar sig att det är hypotyreos?

Hoppas inte jag stör er i er tråd.. skulle behöva lite lugnande tips...

• Mamma 2b
    Pucko Buffy skrev 2009-07-16 00:19:33 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-15 21:47:18 följande: Struma betyder förstorad sköldkörtel som sitter på halsens framsida. Man kan ha förstorad sköldkörtel utan att ha några som helst problem, men de flesta har någon form av hormonrubbning i samband med detta. De vanligaste problemen med sköldkörteln är: Giftstruma som ofta kallas bara struma eller smalstruma i folkmun heter egentligen hypertyreos och vi förkortar den hyper. Den sortens struma innebär att kroppen går på högvarv med hög ämnesomsättning som följd. Man kan med detta få hög puls, svettas mycket, bli trött, darrig, få balanssvårigheter, yrsel, ögonproblem m.m. Hypertyreos behandlas med medicin som stänger av sköldkörteln samt levaxin för att ersätta det hormon som sköldkörteln inte själv producerar i rätt mängd. Tjockstruma eller fetstruma i folkmun heter egentligen hypotyreos och vi förkortar den till hypo. Den sortens struma innebär att kroppen går på lågvarv med långsam ämnesomsättning. Man blir trött, trögtänkt, långsam i rörelserna, går upp i vikt, får lätt förstoppning, torr hud, svullnad i ansiktet, tappar hår, drabbas av nattblindhet, glasbubblekänsla, hes röst m.m Hypotyreos behandlas oftast med levaxin som är syntetiskt ersättningshormon för det som sköldkörteln inte själv producerar. Sen finns det de som drabbas av cancer eller andra tumörer på ex hypofysen. De kan få liknande problem som vid hypo och hyper men behandlas på annat sätt. Gå gärna in på länkarna högst upp och läs på om de olika sjukdomarna. Sen ang graviditet så är det lite olika hur man behandlas och vilka råd man får beroende på vilka problem man har. Men vid hyper så brukar man bli avrådd att bli gravid om man äter traphaczol för att stänga av sköldkörteln. Men ibland kan man få klartecken om man äter tiotil. Vid hypo blir man avrådd att skaffa barn innan värdena kommit ner inom referensvärdena, eftersom det är stor risk att kvinnan får missfall om värdena är för höga. Helst ska man ligga under 2 i TSH för att skaffa barn men inte under 0,2. Hoppas du fått lite mer klarhet i vad de vanligaste formerna av struma innebär. /PB
    Tack!
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Hallonsnören

Lånar tråden lite.

Har problem med sköldkörteln, Hypertyreos.

Antar att det finns andra i denna tråd som har samma sjukdom, det jag undrar är hur många av er har blivit sjukskrivna pga Hypertyreos? På vilka grunder blev ni sjukskrivna? Vilka var era symtomer?

För det är så här att jag är otroligt trött hela tiden spelar ingen roll hur mycket jag sover. Men problemet är att jag är mammaledig och är så trött att jag snart inte kan ta hand om barnen och min make kan ju inte vara hemma så länge jag inte är sjukskriven. Men det jag funderar på är om det är någon idé att jaga rätt på min läkare så han kan sjukskriva med eller om det är jättesvårt att bli sjukskriven. För i så fall är det ju ingen idé att jag ens försöker få tag i min läkare så här i semestertider.

Hoppas att alla mår så bra att ni kan njuta av sommaren.

• kev2004
    Hallonsnören skrev 2009-07-16 21:01:53 följande:
    Lånar tråden lite.Har problem med sköldkörteln, Hypertyreos.Antar att det finns andra i denna tråd som har samma sjukdom, det jag undrar är hur många av er har blivit sjukskrivna pga Hypertyreos? På vilka grunder blev ni sjukskrivna? Vilka var era symtomer?För det är så här att jag är otroligt trött hela tiden spelar ingen roll hur mycket jag sover. Men problemet är att jag är mammaledig och är så trött att jag snart inte kan ta hand om barnen och min make kan ju inte vara hemma så länge jag inte är sjukskriven. Men det jag funderar på är om det är någon idé att jaga rätt på min läkare så han kan sjukskriva med eller om det är jättesvårt att bli sjukskriven. För i så fall är det ju ingen idé att jag ens försöker få tag i min läkare så här i semestertider.Hoppas att alla mår så bra att ni kan njuta av sommaren.
    Tycker du ska försöka få tag på din läkare... det går tillräckligt ut över familjen endå...
    Har själv ingen erfarenhet av sjukskrivning men av hypertyreos...
    Funderade själv många ggr på det och om man läser lite på internet så ska läkare själva lägga fram förslaget ang sjukskrivning för patienten själv brukar förnekar att den är sjuk överhuvudtaget, iallafall i början.
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Pucko Buffy
    Theres skrev 2009-07-16 19:47:40 följande:
    Hej ni! Är lite orolig för att jag ska "få" hypotyreos, i v 15 kände jag mig så himla trött, sov kanske 12 timmar varje natt och var ändå trött.. sa detta till min mamma som då (min andra graviditet) berättar att vi har massiv hereditet i släkten för detta, fast nu läser jag på vissa sidor att det inte behöver vara ärftligt men att det kan vara det.. tog prover i v 15 som visade normalt TSH och T4 på 7,8 och nu i vecka 19 visade TSH normalt och T4 på 8,5. Enligt analyslistan på sjukhuset ska gravida ligga mellan 10 o nåt på T4, i andra trimestern o i första ska man ligga högre, mellan 12 o nåt.. känns lite olustigt när man läser att barnets centrala nervsystem kan bli påverkat vid för låga värden.. nu har ja fått tid på MVC på onsdag i nästa vecka men är grymt orolig.. kan man se om det har hänt något med bebisen o vad gör man om det visar sig att det är hypotyreos?Hoppas inte jag stör er i er tråd.. skulle behöva lite lugnande tips...
    Du kommer nog få lite levaxin för att höja din T4 halt i blodet. Det är enkelt och du bör bli piggare efter några veckor. Ditt T4 bör ligga mellan ca 9-19 som är vanliga referensvärden så du ligger lite lågt. Du ska inte oroa dig för mycket för bebis tar oftast vad den behöver och det är du som istället tar stryk. Hade däremot ditt T4 varit lägre hade det varit en överhängande risk. Lycka till med kommande bebis.

/PB
  • Pucko Buffy
    Hallonsnören skrev 2009-07-16 21:01:53 följande:
    Lånar tråden lite.Har problem med sköldkörteln, Hypertyreos.Antar att det finns andra i denna tråd som har samma sjukdom, det jag undrar är hur många av er har blivit sjukskrivna pga Hypertyreos? På vilka grunder blev ni sjukskrivna? Vilka var era symtomer?För det är så här att jag är otroligt trött hela tiden spelar ingen roll hur mycket jag sover. Men problemet är att jag är mammaledig och är så trött att jag snart inte kan ta hand om barnen och min make kan ju inte vara hemma så länge jag inte är sjukskriven. Men det jag funderar på är om det är någon idé att jaga rätt på min läkare så han kan sjukskriva med eller om det är jättesvårt att bli sjukskriven. För i så fall är det ju ingen idé att jag ens försöker få tag i min läkare så här i semestertider.Hoppas att alla mår så bra att ni kan njuta av sommaren.
    Har du överproduktion så är jag inte rätt person att fråga men bara tröttheten borde vara nog.

Har du underproduktion så är det tröttheten, värken i kroppen och oförmågan att fungera normalt.
  • Theres
    Pucko Buffy skrev 2009-07-18 18:01:13 följande:
    Du kommer nog få lite levaxin för att höja din T4 halt i blodet. Det är enkelt och du bör bli piggare efter några veckor. Ditt T4 bör ligga mellan ca 9-19 som är vanliga referensvärden så du ligger lite lågt. Du ska inte oroa dig för mycket för bebis tar oftast vad den behöver och det är du som istället tar stryk. Hade däremot ditt T4 varit lägre hade det varit en överhängande risk. Lycka till med kommande bebis./PB
    Tack för ditt svar!! Skönt att höra att det är så enkelt, men kommer nog inte kunna oroa mig för bebisen förrän den är ute o jag ser att den är frisk.. men jag har ju hört att bebisen kommer i första hand o att jag blir lidande..det kan jag tåla!! Vet inte om du vet, men hur kan det komma sig att det var lägre tidigare i graviditeten och något högre nu sist? Kan ju tillägga att jag inte tagit proverna på mvc utan genom mitt eget jobb och den läkaren som tittade på provsvaren tyckte konstigt nog att det såg okej ut, fast lite lågt.. därför tog vi efter en månad igen, så det är därför jag först nu fått veta provsvaren för att jag frågade specifikt efter dem.. känns dumt att jag inte tog reda på siffrorna första gången.. men men, vi får se vad mvc läkaren säger på onsdag, känns lite olustigt för ja har ju haft andra symtom nu när jag läser om hypotyreos, men inte vetat om att det kan bero på det, har t.e.x. haft huvudvärk åtminstone 1 gång i veckan, förra veckan hade ja huvudvärk 3 dagar i rad... ja brukar ytterst sällan ha huvudvärk i vanliga fall.. o så denna enorma trötthet och värk i kroppen... jaja, man kan alltid vara efterklok..

Förlåt om jag stör i er tråd, ville bara skriva av mig lite! Tack för stödet och råden!
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13