• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Mamma 2b
    Sirling skrev 2009-07-15 14:48:28 följande:
    Jag äter bara Levaxin och det ska snarare hjälpa en att bli gravid samt göra det lättare att behålla fostret. Efter ett missfall i höstas sa läkaren att min underfunktion kunde vara orsaken till missfallet då fostret inte har ngn egen sköldkörtel förrän runt v 15 och innan dess förlitar sig på mammans.
    Stämmer. Det är superviktigt i början av graviditeten att man har en högre dos än normalt för annars blir det även senare att mamman tar av bebisens hormon och det kan ge skador på barnet.
    Så att man kollar värdena noga i början av grav är viktigt.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • carmosin

Hej!

Blivande tvåbarnsmor, haft hypothyreos sen jag var 17, och varit medicinerad sedan dess också, med bra resultat (om man bortser ifrån att jag är "inbillningsfrisk" och kanske har lite för stort överseende med vissa symtom).

Med första barnet blev det helknas med amningen, det verkade som att jag inte producerade tillräckligt mycket mjölk. Nu undrar jag om någon annan har upplevt detta, och om någon kanske till och med har fått någon slags hjälp?

Med tanke på hur mycket som händer i kroppen efter att man har fött barn så känns det lite överförenklat att bara gå tillbaka till den dos Levaxin man åt innan graviditeten, rakt av. Sist jag gjorde det hade jag inte ens någon vidare uppföljning, utan fick komma i vanlig ordning efter ungefär ett år :P

/Jenny

• 3barnsmor35

Jenny,
    Jag har fått halvera min dos nu efter förlossningen o det är jag inte direkt glad över. Men, min gyn lovade att jag skulle få uppföljning om 6 veckor så jag inte går för högt igen.
    Ang mjölkprod så har jag haft låg med första barnet o hög med andra utan medicinering, trots att jag fick hypon under första graviditeten. Nu med trean har jag också mkt mjölk o medicinerar.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Rosdraken
    Banzai skrev 2009-07-12 20:22:58 följande:
    Vet ju inte om ni redan gjort det men det står i på Fass.se om Tiotil och Graviditet Risk finns att fostret påverkas. Rådgör därför alltid med läkare före användning av Tiotil under graviditet.
    När jag fick veta att jag hade fel på sköldskörtlen så höll vi som bäst på att försöka bli gravida (försöker än) och det var pga av det som jag fick tiotill men jag skulle höra av mig så fort som jag fick veta att jag plusat. Så det var ett medvetet val av min läkare som först ville ge mig en annan medicin och med den hade jag fått graviditetsförbud ett år vilket vi verkligen inte ville.
  • Mamma 2b
    Clawdia skrev 2009-07-15 21:14:19 följande:
    När jag fick veta att jag hade fel på sköldskörtlen så höll vi som bäst på att försöka bli gravida (försöker än) och det var pga av det som jag fick tiotill men jag skulle höra av mig så fort som jag fick veta att jag plusat. Så det var ett medvetet val av min läkare som först ville ge mig en annan medicin och med den hade jag fått graviditetsförbud ett år vilket vi verkligen inte ville.
    Förlåt, vad är tiotill?
  • kev2004
    Mamma 2b skrev 2009-07-15 21:17:46 följande:
    Förlåt, vad är tiotill?
    Istället för thacapzol kan man äta tiotil som är mindre biverkningar på = stänger av sköldkörteln när man har hyper...
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Mamma 2b
    kev2004 skrev 2009-07-15 21:20:59 följande:
    Istället för thacapzol kan man äta tiotil som är mindre biverkningar på = stänger av sköldkörteln när man har hyper...
    Aha.. förlåt att jag lägger näsan i blöt mitt i ert snack här men vart lite nyfiken, försöker själv plussa igen nämligen och har ju underprod.
  • Rosdraken

jag äter den för över pruduktion just för att kunna plusa. Men just nu känns det omöjligt

• Mamma 2b

Men vaddå, måste man käka tiotill eller den där thacapzol för att kunna plussa om man har fel på sköldkörteln?
    En dum fråga säkerligen, för jag har ju redan plussat en gång med bara levaxinet men det tog ju sin lilla tid också..

• Rosdraken

Nej det vet jag inte det beror nog på vilket fel man har. Klart man inte måste äta en viss medicin för att kunna plusa.
    För min del har jag plusat en gång utan medicin men det slutade i mf pga av att jag hade obehanlad gift struma då. eller ja läkaren trode det var pga av det i alla fall.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13