• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • annikagranat

m

Clawdia skrev 2009-07-11 21:57:52 följande:
    jag har hyper (överaktiv sköldskörtel) och har sen två månader haft en knasig mens började med mina mediciner (levaxin och tiotill) i februari. Vi har försökt bli gravida sen nov (då jag hade ett missfall som följd av gift struma troligen). Men inte lyckats, nu undrar jag om någon av er känner igen sig?Förra mensen hade jag SUPER lite mot vad jag brukar började med att en STOR blodklump kom ut (misstänker tidigt mf) sen nästan ingen blödning alls men den lilla som kom höll på 7 dagar (normalt). Denna månad var mensen 4 (!) dagar sen och höll bara på 2 ½ dag var normal i storlek eller ja lite för att vara de fösrsta dagarna och hade ganska ont första dagen mer än vad jag brukar. Testade mig efter mensen slut båda gångerna och det var neg. Funderar på om det här är något att ta upp med min läkare eller om jag ska ringa en barnmorska svårt att veta vad som är normalt eller kopplat till sjudomen. Blir inte frusterat speciellt när vi vill ha barn har försökt sen nov så blir ju 7 försök nu.
    vaddå kan man skaffa barn om man äter tiotil, hade jag ngen aning om...
  • thj

Måste fråga,inte för jag ska ha en liten men bara för nyfikenheten.
    Är det ok att bli gravid när man äter thacapzol och levaxin,eller när man har giftstruma utan behandling?

blir inte klok på detta

• Banzai

Jag belv avråd från att bli gravid så länge jag åt Thacapzol
    Och ha giftstruma utan behandling och vara gravid är nog inget en läkare skulle rekomendera.
    Men blir man gravid så blir man och då får man helt enkelt se till att få bästa möjliga hjälp förr att få årdning på allt.

(Hade själv giftstruma och fick graviditets förbud av min läkare tills jag slutat med Thacapzol och kommit rätt med värden)

thj skrev 2009-07-12 11:57:33 följande:
    Måste fråga,inte för jag ska ha en liten men bara för nyfikenheten.Är det ok att bli gravid när man äter thacapzol och levaxin,eller när man har giftstruma utan behandling?blir inte klok på detta
  • Banzai

Vet ju inte om ni redan gjort det men det står i på Fass.se om Tiotil och
    Graviditet
    Risk finns att fostret påverkas. Rådgör därför alltid med läkare före användning av Tiotil under graviditet.

Clawdia skrev 2009-07-11 21:57:52 följande:
    jag har hyper (överaktiv sköldskörtel) och har sen två månader haft en knasig mens började med mina mediciner (levaxin och tiotill) i februari. Vi har försökt bli gravida sen nov (då jag hade ett missfall som följd av gift struma troligen). Men inte lyckats, nu undrar jag om någon av er känner igen sig?Förra mensen hade jag SUPER lite mot vad jag brukar började med att en STOR blodklump kom ut (misstänker tidigt mf) sen nästan ingen blödning alls men den lilla som kom höll på 7 dagar (normalt). Denna månad var mensen 4 (!) dagar sen och höll bara på 2 ½ dag var normal i storlek eller ja lite för att vara de fösrsta dagarna och hade ganska ont första dagen mer än vad jag brukar. Testade mig efter mensen slut båda gångerna och det var neg. Funderar på om det här är något att ta upp med min läkare eller om jag ska ringa en barnmorska svårt att veta vad som är normalt eller kopplat till sjudomen. Blir inte frusterat speciellt när vi vill ha barn har försökt sen nov så blir ju 7 försök nu.
  • MammaMys

Jag fick inte heller klartecken att bli gravid då jag åt thacapzol, först efter jag slutat med det, opererat mig och värden var bra fick jag ett OK från dr. Blev gravid direkt, fick ingen mer mens efter det återbesöket. Jag som trodde att kroppen kanske inte var i balans för en graviditet så fort efter en lång sjukdomsperiod, men det gick bra!

• Mamma 2b

Nu blir jag galen på vårdcentralerna!!!!

Varför blir man inte tagen på allvar av husläkare?!

Jag har idag ringt den nya husläkare som äntligen återkommit efter sin sem, och jag ber om en tid för att få kolla mina värden då jag har underprod och äter levaxin. Jag vill veta vilken dos jag bör ta då jag nyligen varit gravid och fått missfall och haft alla möjliga konstiga doseringar.

Säger att jag även vill veta om det är nåt fel på min hals eftersom en läkare sagt att den ser lite tjock ut och då blevjag orolig att jag också har cancer där som ett par stycken i tråden här har berättat om.

Jag blev INTE tagen på allvar. Utan det var typ, vad har din gamla husläkare sagt och jaha har du tagit prover i april men dååååå sååååå, då är det ju ingen brådska.
    Men fatta, jag har legat högt hela förra året och haft olika doseringar sen i vintras, jag vill VETA mina värden, det är min förbannade rättighet!

Fick en tid till slut men det känns inte alls bra, känns som att jag lika gärna kan gå tillbaka till min gamla husläkare som iallafall inte är så här otrevlig.
    Känner mig som en fjant som gnäller av mig här men jag vet inte vad jag ska göra just nu faktiskt..

*~* Sami Allah hu liman hamidah *~*
  • DamnCat
    Mamma 2b skrev 2009-07-13 15:10:16 följande:
    Nu blir jag galen på vårdcentralerna!!!! Varför blir man inte tagen på allvar av husläkare?! Jag har idag ringt den nya husläkare som äntligen återkommit efter sin sem, och jag ber om en tid för att få kolla mina värden då jag har underprod och äter levaxin. Jag vill veta vilken dos jag bör ta då jag nyligen varit gravid och fått missfall och haft alla möjliga konstiga doseringar. Säger att jag även vill veta om det är nåt fel på min hals eftersom en läkare sagt att den ser lite tjock ut och då blevjag orolig att jag också har cancer där som ett par stycken i tråden här har berättat om. Jag blev INTE tagen på allvar. Utan det var typ, vad har din gamla husläkare sagt och jaha har du tagit prover i april men dååååå sååååå, då är det ju ingen brådska.Men fatta, jag har legat högt hela förra året och haft olika doseringar sen i vintras, jag vill VETA mina värden, det är min förbannade rättighet!Fick en tid till slut men det känns inte alls bra, känns som att jag lika gärna kan gå tillbaka till min gamla husläkare som iallafall inte är så här otrevlig. Känner mig som en fjant som gnäller av mig här men jag vet inte vad jag ska göra just nu faktiskt..
    Jag förstår dig, har också haft problem med en idiot till husläkare. Jag bytte och min nya verkar vara mycket bättre, hon har varit helt OK hittills iaf. Tar mig på allvar och lyssnar på hur jag mår, glor sig inte blind på värden.

Du vet att du kan söka vård på en annan vårdcentral än där du är listad? Då kostar det 150 kr har jag för mig (120 kr där du är listad). Annars kan du försöka hitta någon privatläkare, de brukar vara bättre än allmänläkarna som härjar på vårdcentralerna. Ge dig inte!
    ♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • Mamma 2b
    DamnCat skrev 2009-07-13 18:37:27 följande:
    Jag förstår dig, har också haft problem med en idiot till husläkare. Jag bytte och min nya verkar vara mycket bättre, hon har varit helt OK hittills iaf. Tar mig på allvar och lyssnar på hur jag mår, glor sig inte blind på värden. Du vet att du kan söka vård på en annan vårdcentral än där du är listad? Då kostar det 150 kr har jag för mig (120 kr där du är listad). Annars kan du försöka hitta någon privatläkare, de brukar vara bättre än allmänläkarna som härjar på vårdcentralerna. Ge dig inte!
    Tack för att du orkade läsa mitt arga inlägg.

Jag känner mig bara så allmänt otursförföljd, har en privatläkare också men det har inte varit helt hundra toppen bra där heller. Men jag tror att jag ska avboka den här nya husläkaren och gå till den privatläkaren iallafall för han tar iallafall alltid alla värden och inte bara t4.
    Sen tänkte jag faktiskt byta husläkare på min gamla vårdcentral för jag vet att det finns de som är lite mer tillmötesgående där än min ordinarie och skita i den här nya som jag bokade idag.. struligt.

Men det känns tungt och jobbigt att behöva tjata sig till vård och att behöva tjata sig till att få se sina egna värden och inte bara få höra att det var lite lågt eller lite högt men skitsamma vad du käkar för dos ungefär.

Ja, så får det väl bli..
    *~* Sami Allah hu liman hamidah *~*
  • Jessica med Seth

Ihhhh vad det var obehagligt och gjorde ont att ta finnålsaspiration. Hua...

Jag kommer inte få bli opererad fören tidigast i mitten på hösten, känns jätte långt borta. Min läkare säger att jag få räkna med en del smärta och 4 veckors sjukskrivning efter op, tycker jag lät väldigt mycket. Hur länge har ni andra varit dåliga?

• Sirling
    thj skrev 2009-07-12 11:57:33 följande:
    Måste fråga,inte för jag ska ha en liten men bara för nyfikenheten.Är det ok att bli gravid när man äter thacapzol och levaxin,eller när man har giftstruma utan behandling?blir inte klok på detta
    Jag äter bara Levaxin och det ska snarare hjälpa en att bli gravid samt göra det lättare att behålla fostret. Efter ett missfall i höstas sa läkaren att min underfunktion kunde vara orsaken till missfallet då fostret inte har ngn egen sköldkörtel förrän runt v 15 och innan dess förlitar sig på mammans.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13