• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • NoMercy

Skulle ju säga TACK för input till er som svarat också

Äcklak
  • Sirling
    Pucko Buffy skrev 2009-07-21 19:22:44 följande:
    Noop det är det inte. Be dem kolla antikroppar nästa gång du ska ta blodprov. Har du en pågående inflamation i sköldköteln så mår du dåligt av det och det bör visa sig via ökat antal TPO antikroppar. Kanske behövs din dos justeras även om du ligger inom normala värden för att dämpa antikropparna. Sen kan det vara så att du kanske har fått ett ökat behov av levaxin utan att det syns riktigt i proverna. Hör om du inte kan få göra ett urintest via scandlab. Då samlar man urinen under ett helt dygn som sedan skickas in för analys. www.scandlab.com/skoldkortel.htmlMvh PB
    Tack så jättemycket för länken! Där stod det mycket nyttigt, bla fick jag en uppenbarelse och riktig chock på hur flera av de problem jag haft i livet tidigare har en klart koppling till hypotyreosen! 
  • Pucko Buffy
    Sirling skrev 2009-07-21 20:41:12 följande:
    Tack så jättemycket för länken! Där stod det mycket nyttigt, bla fick jag en uppenbarelse och riktig chock på hur flera av de problem jag haft i livet tidigare har en klart koppling till hypotyreosen! 
    Många går med odiagnostiserad hypo under lång tid med diffusa problem. Det är svåra att sätta fingret på att de just orsakas av ett specifikt problem, så många får ofta flera olika diagnoser innan de hamnar rätt. Därför får många en uppenbarelse när de sedan läser på om olika symptom kring sin sjukdom. Så var det även för mig och jag är helt hundra på att jag gått med min sjukdom i ca 10 år innan den upptäcktes. 10 år då jag till och från mått pest utan att fatta att något var allvarligt fel. Idag fattar jag inte varför jag inte gick till doktorn tidigare, men ibland är man som jag... dum mot sig själv och korkad

/PB
  • astoria

Någon som vet vad testet på Scandlab kostar? Hittade inte några priser på deras sida...

• Pucko Buffy
    astoria skrev 2009-07-21 22:06:09 följande:
    Någon som vet vad testet på Scandlab kostar? Hittade inte några priser på deras sida...
    Går det genom sjukvården så är det vanlig kostnad för själva läkarbesöket om jag förstått det rätt. Ska man betala själv får man nog kontakta dem för prisuppgift.
  • astoria

PB min doktor är så trög så får jag ingen ny doktor som är bra nu när denne slutar så får jag nog betala ur egen ficka. men det kan det ju vara värt

• NoMercy
    astoria skrev 2009-07-21 22:29:26 följande:
    PB min doktor är så trög så får jag ingen ny doktor som är bra nu när denne slutar så får jag nog betala ur egen ficka. men det kan det ju vara värt
    När jag tänker på det. Tror jag haft kontakt med en tjej som gjort det. 800 kr. Ungefär.
    Äcklak
  • Pucko Buffy
    astoria skrev 2009-07-21 22:29:26 följande:
    Håller tummarna att du får en bättre.
  • Hallonsnören

Vet inte hur jag ska göra längre. Är så trött (pga sjukdommen) att jag inte orkar med mina barn längre på dagarna. Borde bli sjukskriven tycker åtminstone jag.

Men tror ni läkarna är villiga att sjukskriva mig när mina sista prover visade normala värden? Kommer inte ihåg värderna tyvärr.
    Och jag vet att alla läkare på medicin har fullt upp så det finns inga tider förrens tidigast i slutet av Augusti. Kan dom sjukskriva över telefon eller vad gör man?

• Mulle Meck

Hej!

Har också Hyper tyvärr! Ring din sköterska som du får dina provsvar av och prata med henne angående sjukskrivning. Jag vet hur du känner dig så lyssna på din kropp! Jag var sjukskriven länge under min första sjukdomsperiod. Nu har jag fått återfall och har ätit Thacapzol i snart fyra veckor och mår verkligen skit! Hoppas på förbättring när Levaxinet sätts in. Lycka till!

Hallonsnören skrev 2009-07-22 10:03:00 följande:
    Vet inte hur jag ska göra längre. Är så trött (pga sjukdommen) att jag inte orkar med mina barn längre på dagarna. Borde bli sjukskriven tycker åtminstone jag.Men tror ni läkarna är villiga att sjukskriva mig när mina sista prover visade normala värden? Kommer inte ihåg värderna tyvärr. Och jag vet att alla läkare på medicin har fullt upp så det finns inga tider förrens tidigast i slutet av Augusti. Kan dom sjukskriva över telefon eller vad gör man?
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13