• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • nilspetter

Anonym (TV lös) skrev 2009-05-15 22:44:10 följande:

Men nu börjar man ju i alla fall fatta va licenspengarna går till....haltimmeslånga mobilsamtal till TV lösa människor!!
    Vadå halvtimmeslånga?
    Nej, jag har ingen tv, *klick*

Sen måste man inte svara på deras brev. Skickar de krav är det en ask, men inte om de skickar ett vanligt brev.

Den här tråden har spårat ur. sista sidorna är bara frågor som redan behandlats. Vi har till och med summerat tråden i ett flertal poster.

Radiotjänst kan inget göra så länge ni nekar till att ha någiot de vill ha avgift för. Punkt slut.....
  • Anonym
    nilspetter skrev 2009-05-16 08:29:10 följande:
    Anonym (TV lös) skrev 2009-05-15 22:44:10 följande:
    Vadå halvtimmeslånga?Nej, jag har ingen tv, *klick*Sen måste man inte svara på deras brev. Skickar de krav är det en ask, men inte om de skickar ett vanligt brev.Den här tråden har spårat ur. sista sidorna är bara frågor som redan behandlats. Vi har till och med summerat tråden i ett flertal poster.Radiotjänst kan inget göra så länge ni nekar till att ha någiot de vill ha avgift för. Punkt slut.....
    Dom kan vist göra nåhot varför får jag annrs brev och räckningar trots at jag ingen tv har? Inget annat heller som krävs att jag batalar tv lincs för jag har som sagt var fåt lov att så väl ringas somskriva til raditjänt flera gånger de sista åeret eftersom jag inte vil betala för något jag inte har.

Så att säga att de inget kan gör de är de kan uppenbarligen skickat ut räckniagar utan andledning till folk.
  • nilspetter
    Anonym skrev 2009-05-16 08:41:19 följande:
    Dom kan vist göra nåhot varför får jag annrs brev och räckningar trots at jag ingen tv har? Inget annat heller som krävs att jag batalar tv lincs för jag har som sagt var fåt lov att så väl ringas somskriva til raditjänt flera gånger de sista åeret eftersom jag inte vil betala för något jag inte har. Så att säga att de inget kan gör de är de kan uppenbarligen skickat ut räckniagar utan andledning till folk.
    Jag är hemskt ledsen. Men jag har valt att inte tro på dig. Jag tror inte det kan vara sådan stor skillnad på hur de behandlar dig, och hur de behandlar mig. Om du anmält att du inte har tv eller annat avgiftsbelagt så kan de inte skicka krav. Därefter måste du varken svara när de ringer eller knackar på dörren. Skickar de brev är det bara att svaar att du inte har tv (du måste inte ens svara)

Vill du ha hjälp med detta så skicka gärna ett pm till mig. (nu tror jag inte att det kommer något eftersom jag inte tror på din situation)
  • Anonym
    nilspetter skrev 2009-05-16 08:51:07 följande:
    Jag är hemskt ledsen. Men jag har valt att inte tro på dig. Jag tror inte det kan vara sådan stor skillnad på hur de behandlar dig, och hur de behandlar mig. Om du anmält att du inte har tv eller annat avgiftsbelagt så kan de inte skicka krav. Därefter måste du varken svara när de ringer eller knackar på dörren. Skickar de brev är det bara att svaar att du inte har tv (du måste inte ens svara)Vill du ha hjälp med detta så skicka gärna ett pm till mig. (nu tror jag inte att det kommer något eftersom jag inte tror på din situation)
    De upp till dig om du inte vil tro på mig men kom inte och tala för mig att jag har fel jag fick som sagt en räckning senats i går. Trots att jag sagt till att jag inte tv eller anna utrustning som kräver att man betlara tv linsen. Senhar ingen vart här och ringt på dörren så vitt jag vet men är ju sällan eleraldrig hemma så de kanju vart här då när jag ej b´vart hemma de har jag ingenanning om.

Så vad är de som säger at jag ska tro på dig om du inte tror på mig ??! Jsg har bara berätta hur de är för mig hur de gått till etc. Sen har jag aldigt begärt att någon ska tro på mig om de inte vill tro på de jahg skriver här.

Så tacka så mycket för ditt erbjudnade om hjälp men jag har redanflera som intgata at jag ingen tv har och de har även hjlpt mig att skriva til radtitjänst så käns liksom tårta på trårta.
  • nilspetter
    Anonym skrev 2009-05-16 09:13:08 följande:
    De upp till dig om du inte vil tro på mig men kom inte och tala för mig att jag har fel jag fick som sagt en räckning senats i går. Trots att jag sagt till att jag inte tv eller anna utrustning som kräver att man betlara tv linsen. Senhar ingen vart här och ringt på dörren så vitt jag vet men är ju sällan eleraldrig hemma så de kanju vart här då när jag ej b´vart hemma de har jag ingenanning om. Så vad är de som säger at jag ska tro på dig om du inte tror på mig ??! Jsg har bara berätta hur de är för mig hur de gått till etc. Sen har jag aldigt begärt att någon ska tro på mig om de inte vill tro på de jahg skriver här. Så tacka så mycket för ditt erbjudnade om hjälp men jag har redanflera som intgata at jag ingen tv har och de har även hjlpt mig att skriva til radtitjänst så käns liksom tårta på trårta.
    Flera som intygat att du inte har tv? Snacka om tårta på tårta :)
    Det behövs inte...

Jag är så nyfiken på varför de trakasserar dig med räkningar. Kan de vara så att de inte förstår vad du skrivit/sagt?
  • Anonym
    nilspetter skrev 2009-05-16 09:27:33 följande:
    Flera som intygat att du inte har tv? Snacka om tårta på tårta :)Det behövs inte...Jag är så nyfiken på varför de trakasserar dig med räkningar. Kan de vara så att de inte förstår vad du skrivit/sagt?
    Inte försårtror inte de efetsom jag haft hjaälp med at så f
    vaä slriva som ringa. Jo jag vet också att de inte ska behöva ha folk som intygar at man ingen tv har menhar mansomjag blivigt tarka av radiotjänst i ca ett år är man rätttt less och försöker verklen på alla möjliga och möjliga sätt talla om att de inte fins någon anledning till att betal för något man inte har.

Så är så radtjänst skulle jag vilja avvecka helt fuller liksom ineng funkion mer än att jaga folk som ingentv eler likande har och de kan ju inte vara menningen.
Svar på tråden Tv-licens, straff?