• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym (Rådgivare)

Anonym (TV lös) skrev 2009-05-15 21:43:33 följande:

Till mig ringde en snubbe på mobilen, det va från radiotjänst o dom ville att jag skulle skriva på papper för TV innehav, men jag har ingen TV svarade jag. Han hörde TV ljud i bakgrunden och jag talade om för honom att jag var hos min sambo, då skulle han veta om HAN betalade och det gör han ju (fan vet varför??) Till saken hör att det va inte första gången dom ringde heller, första gången var jag i min lägenhet med två 28 tums TV apparater varav ingen funkade, hade fått dom när jag flyttade in i lägenheten men fick aldrig igång nån av dom. Då sa kärringen i luren att du har väl dator...jaa, sa jag....dåså, sa hon, då kan du ju se på TV i den....men jag GÖR ju aldrig det, svarade jag och hon hotade med att komma hem o kolla min dator för att se efter så att det inte GICK att se på TV i den....för DÅ skulle jag minsann behöva betala ändå!!! Jisses i helvete säger jag bara
    Nästa gång de ringer så kan du väl bjuda hem dom till dig så får de se att du verkligen inte har tv? Efter det borde de väl nöja sig och sluta tracka dig, kan man tycka!
  • Anonym (TV lös)

Anonym (Rådgivare) skrev 2009-05-17 13:27:30 följande:

Anonym (TV lös) skrev 2009-05-15 21:43:33 följande:
    Nästa gång de ringer så kan du väl bjuda hem dom till dig så får de se att du verkligen inte har tv? Efter det borde de väl nöja sig och sluta tracka dig, kan man tycka!
    Självklart, men jag bor ju inte ens i lägenheten sen över ett år tillbaka, jag har lägenheten kvar men bor hos min sambo, och att åka 30 mil ToR för att bevisa att jag inte har någon TV tycker jag är lite överdrivet.
  • Anonym (NOPE)

Jag har ALDRIG betalat De har knackat på min dörr men jag har aldrig öppnat. De har skickat mig fakturor (många) som jag bara rivit De har ringt men då har jag sagt att jag inte använder TV på grund av religiösa skäl Så länge de inte ser din TV kan de aldrig få dig att betala

• Anonym

Anonym (NOPE) skrev 2009-05-17 14:16:27 följande:

Jag har ALDRIG betalat De har knackat på min dörr men jag har aldrig öppnat. De har skickat mig fakturor (många) som jag bara rivit De har ringt men då har jag sagt att jag inte använder TV på grund av religiösa skäl Så länge de inte ser din TV kan de aldrig få dig att betala
    men hur vet du då vem de är som kackar på din dörr? har du et sådant där tiihål/öga annrs är de ju omöjligt at veta vem de är somringer på dörren útan att man måste öppna dörrenför att få reda på de.
  • Anonym

Anonym (NOPE) skrev 2009-05-17 14:21:27 följande:

japp har titthål
    OK men är du medvet om att de som står på andra sida yttredörren ändå kan se att de rör sig blir mörkar vid tithållet så de vet att du är hemma även om du inte öpnnar dörren.

Sen kan de ju inget göra åt den saken.
  • Anonym (NOPE)
    Anonym skrev 2009-05-17 14:31:30 följande:
    Anonym (NOPE) skrev 2009-05-17 14:21:27 följande: OK men är du medvet om att de som står på andra sida yttredörren ändå kan se att de rör sig blir mörkar vid tithållet så de vet att du är hemma även om du inte öpnnar dörren.Sen kan de ju inget göra åt den saken.
    Så länge jag inte öppnar och de ser/hör min TV så kan de aldrig tvinga mig betala De har även ringt och hört radion i bakgrunden skulle skicka mig faktura men jag fick aldrig någon-vilket var konstigt! De kanske har gett upp??
  • Anonym

Anonym (NOPE) skrev 2009-05-17 14:34:01 följande:

Så länge jag inte öppnar och de ser/hör min TV så kan de aldrig tvinga mig betala De har även ringt och hört radion i bakgrunden skulle skicka mig faktura men jag fick aldrig någon-vilket var konstigt! De kanske har gett upp??
    Men de var ju de skrev at de inget kan göra!! för jag skrev ju Sen kan de inget göra åt saken. Ja för hopaps de gett upp här har de tydligen inte gett upp på gått i omkring ett år nu men verkar inte ta slut
Svar på tråden Tv-licens, straff?