• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym

Vad är en tv mottagare?
    svaret på raditjänst är då

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.

Exempel på tv-mottagare:

Tv
    Video med kanalväljare
    Dator med tv-kort
    Videokamera med kanalväljare
    Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
    Digital tv-mottagare.

Alls inspelnings bar dvd med kanal väljare/motagare
    video med kanl väljare de borde inne bära en vidoe utan kanal välajer ingen tv avgift de är de enda jag äger själv.

• Anonym (filmälskare)

Det här skulle däremot kunna tvinga en att betala avgift för datorn även om man inte har något tv-kort i den:

www.dn.se/kultur-noje/tv-sandning-pa-natet-ger-avgift-for-datorn-1.865426

Vansinnigt tycker jag. Jag blir så arg att jag knappt klarar av att läsa artikeln. Om de får igenom detta kan de ju lika gärna tvinga en att betala licens för att man äger en soffa (man kan ju använda soffan för att sitta i och kolla på tv) . Idioti! Jag blir så j-vla förbannad. Jag _vill inte ha tv_!

• Anonym

Anonym (filmälskare) skrev 2009-05-14 10:53:18 följande:

Det här skulle däremot kunna tvinga en att betala avgift för datorn även om man inte har något tv-kort i den:www.dn.se/kultur-noje/tv-sandning-pa-natet-ge...Vansinnigt tycker jag. Jag blir så arg att jag knappt klarar av att läsa artikeln. Om de får igenom detta kan de ju lika gärna tvinga en att betala licens för att man äger en soffa (man kan ju använda soffan för att sitta i och kolla på tv) . Idioti! Jag blir så j-vla förbannad. Jag _vill inte ha tv_!
    vist är de kanskigt men de står ju i artikel att om någon kalan väaljer at sända alla sian tv ut bud via nätte så kan mantvingas betal tv linsen:men en soffa kan ju varken sända ellerta emot tv program.

men jag förstår vad du menar.

se in lägg 181 lika indiotisk att ha en inspelning bar dvd men ingen tv så ska du betal tv linsen.
  • legenden

När våran TV gick sönder, ringde vi efter ett par veckor till TVtjänst i Kiruna och talade om detta varpå operatören som svarade sa att vi såklart inte skall betala avgiften om vi inte har en TV.

Jag nämnde att vi har en dator utan TV-kort men att vi har radio apparater i huset som vi kan lyssna på. Ingen avgift för det ansåg hon.

Efter ett par dagar kom ett brev i brevlådan där det står att vi inte skall betala för dittan å dattan men att vi måste anmäla nytt innehav av tv då vi köper en.

• Anonym
    legenden skrev 2009-05-14 20:40:13 följande:
    När våran TV gick sönder, ringde vi efter ett par veckor till TVtjänst i Kiruna och talade om detta varpå operatören som svarade sa att vi såklart inte skall betala avgiften om vi inte har en TV.Jag nämnde att vi har en dator utan TV-kort men att vi har radio apparater i huset som vi kan lyssna på. Ingen avgift för det ansåg hon.Efter ett par dagar kom ett brev i brevlådan där det står att vi inte skall betala för dittan å dattan men att vi måste anmäla nytt innehav av tv då vi köper en.
    menjag har vart tvungen at förklara flera gånger och til mig har de sagt at man maåste betal för radion jag har inte heller tv.

Sen har jag kollat på länken i inlägg 180 och de står de som står i inlägg 181.

Men de känns som manspelar på lottrei beroende på vem man få prtat med på radijotjänst.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-05 18:16:49 följande:
    Jag jobbar på Radiotjänst, (tyvär)
    Både jag och min brorsa som bor hemma hos päronen får hem lappar hem i brevlådan om att betala TV-licensen.
    Hur mycket kostar det att skicka ut?
    Tycker du det är vettigt att bränna andras pengar på sånt?
    Uppenbarligen så bränner man ju sanslöst mycket pengar på att skicka ut lappar till alla myndiga personer som inte betalar TV...
  • MatsAtari
    Shadilly skrev 2009-05-08 20:38:41 följande:
    Fast vi fick en räkning trots att vi berättade för dåren som var här att vi inte hade TV. Han skrev en egen anmälan som han baserade på att han kände för att ljuga eller hade någon typ av hörselhallucinationer. Vi betalade iofs inte, utan bestred räkningen på korrekt sätt och överklagade tills det skulle hamna i rätten. Men det är sant att RT skickar ut räkningar utan laglig grund, bara för att skrämma folk att betala.
    Det finns iofs ingenting olagligt med att skicka ut räkningar.
    Många företag (Mest blufföretag kanske.) med iden "alltid är det någon idiot som betalar"
  • Shadilly
    MatsAtari skrev 2009-05-14 22:52:30 följande:
    Det finns iofs ingenting olagligt med att skicka ut räkningar. Många företag (Mest blufföretag kanske.) med iden "alltid är det någon idiot som betalar"
    Men att fakturera någon för TV-avgift när denne inte har TV-mottagare innebär att fakturan inte har laglig grund.

Sedan kanske man inte kan få RT fällda för det, men det är ju inte poängen med att bestrida en faktura heller.
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-05 18:16:49 följande:
    Jag jobbar på Radiotjänst, (tyvär) och straffet för att smita från tv-avgiften är böter på 1500, jämfört med dom 2076 kr det kostar per år så är det ju klart värt att smita.
    Ja vist men de är inte rätt att kräva folk på tv lince som inte har tv ellertv mottagare.

Vad är en tv mottagare?
    svaret på raditjänst är då

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.

Exempel på tv-mottagare:

Tv
    Video med kanalväljare
    Dator med tv-kort
    Videokamera med kanalväljare
    Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
    Digital tv-mottagare.

Har inget av följade men får ändå krav på krav från radiotjänstvilket kostar en hel massa onödiga pengar.
  • nilspetter
    Anonym skrev 2009-05-15 07:51:24 följande:
    Ja vist men de är inte rätt att kräva folk på tv lince som inte har tv ellertv mottagare. Vad är en tv mottagare? svaret på raditjänst är då Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt. Exempel på tv-mottagare: Tv Video med kanalväljare Dator med tv-kort Videokamera med kanalväljare Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare Digital tv-mottagare. Har inget av följade men får ändå krav på krav från radiotjänstvilket kostar en hel massa onödiga pengar.
    Om du inte har något av det som Radiotjänst pekar på är avgiftsbelagt så ring dit, påpeka det. Skriv ett brev, klart!
Svar på tråden Tv-licens, straff?