• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym
    annbom skrev 2009-05-08 10:50:16 följande:
    Det går inte till inkasso utan direkt till kronofogden
    Exkat !!! Vilket känns extra surt
  • annbom

Det går visst att överklaga när det gått till kronofogden. Det var du som var lag och inte tog reda på hur det fungerar, alternativt struntade i det och betalade.

Anonym skrev 2009-05-08 13:36:35 följande:
    jo jag försökte men de hjälpte dess värre inte. Sen gick den som sagt till kronfogden och där går de inte att överklga.
  • Anonym
    annbom skrev 2009-05-08 14:53:25 följande:
    Det går visst att överklaga när det gått till kronofogden. Det var du som var lag och inte tog reda på hur det fungerar, alternativt struntade i det och betalade.
    Jo jag har tagigt reda på och fåptt de svaret at de inte går at överklaga när de väl nått kronofogden de var dom på kronfogden som sa de till mig!!

Men de är ju redan försent nu då det desutom är 10årsedan och finnsn inte ens kvar hos kronfogden.
  • annbom

Man kan alltid överklaga ett beslut hos kronofogden och det kunde man för 10 år sedan också.

Anonym skrev 2009-05-08 16:28:09 följande:
    Jo jag har tagigt reda på och fåptt de svaret at de inte går at överklaga när de väl nått kronofogden de var dom på kronfogden som sa de till mig!!Men de är ju redan försent nu då det desutom är 10årsedan och finnsn inte ens kvar hos kronfogden.
  • Anonym
    annbom skrev 2009-05-08 16:33:25 följande:
    Man kan alltid överklaga ett beslut hos kronofogden och det kunde man för 10 år sedan också.
    Jo men jag fick information från korofogde för 10år sedan att de inte gick att överklaga. Men vad som är rätt eller fel spelar mindre roll i nu läget.

Skulden är bort sedan 9 år tillbaka.
  • Shadilly
    Anonym (Nicke) skrev 2009-05-07 23:56:13 följande:
    Sluta ljug. Antingen far du med osanning eller dina kompisar. De skickar ingen räkning förrän du medger tv innehav. DESSUTOM, när du köper tv måste du inte fylla i någon garantidel. Och om RT hör av sig så kan du säga att du köpte tv'n åt en kompis i present. SLUTA SNACKA SKIT SNÄLLA =) NI BEHÖVER INTE BETALA SÅLÄNGE NI LÅTER BLI ATT MEDGE TV INNEHAV. OM HAN SÅ KOMMER IN, SER PÅ TV APPARATEN OCH OLLAR DEN KAN DU SEN NEKA TILL ATT DU HAR TV. Förlåt, men ett caps lock var på sin plats. Folk är dumma nog att läsa en post och sen lägga in sina funderingar och frågor trots att vi konstaterat tusenfalt att RT är förlegat, har noll rättigheter och att man inte behöver betala så länge man nekar till tv innehav. du kan neka på telefon, brev eller om de står i dörren. Oavsett vad de ser, säger eller hör. got it? Get it? Good!
    Fast vi fick en räkning trots att vi berättade för dåren som var här att vi inte hade TV. Han skrev en egen anmälan som han baserade på att han kände för att ljuga eller hade någon typ av hörselhallucinationer.

Vi betalade iofs inte, utan bestred räkningen på korrekt sätt och överklagade tills det skulle hamna i rätten.
    Men det är sant att RT skickar ut räkningar utan laglig grund, bara för att skrämma folk att betala.
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Anonym

För det första så skickar inte radiotjänst en obetald skuld direkt till kronofogden utan de skickar först en påminnelse, här kan de ta ut en påminnelseavgift på 50 kr.

Betalar man inte då så skickar de inkassokrav, här tillkommer inkassoavgift på 160 kr.

Först därefter går de vidare till kronofogden och man får ett betalningsföreläggande, här tillkommer 640 kr för ansökningsavgiften och ombudsarvodet. Detta kan man bestrida gör man det så blir det inget utslag utan då lämnas fordran på radiotjänst begäran över till tingsrätten för vidare handläggning.

Tingsrätten skickar ut ett brev där du föreläggs att vid äventyr av tredskodom inkomma med svaromål eller komma till ett sammanträde. Struntar man i det så får man en dom där man blir betalningsskyldig och även en betalningsanmärkning. Dessutom kan man också få betala ca 540 kr ytterligare i rättegångskostnader.

Får man ett krav från radiotjänst som är felaktigt ska man alltså direkt bestrida det innan kostnaderna har sprungit iväg.

• Anonym (Erfaren)

Om man inte betalar, och dom kommer på att man har tv så kan man få betala tillbaka enda sen man flyttade in.. men om jag hade varit du hade jag anmält nu för då kan dom inte göra något..

• Anonym

Självklart ska man betala tv lincensen. Varför försöka fuska (man får inte ha en tv-mottagare i huset alls- så har man det, oavsett om man tittar på tv eller bara egna filmer el. liknande, så fuskar man!) och det kan inte vara bra för hälsan att gå och tänka på detta, kanske skruva ner volymen om det ringer eller känna oro. Jag har varit tillsammans med en ursnål och halvkriminel typ enligt mig som inte betalade tv licensen. Usch, vad obehagligt det var, och vad osympatisk jag tyckte/tycker han var! Sen kan det bli dyrt om (när) någon kommer på fuskare,så onödigt att chansa!

• Shadilly
    Anonym skrev 2009-05-08 21:10:30 följande:
    Självklart ska man betala tv lincensen. Varför försöka fuska (man får inte ha en tv-mottagare i huset alls- så har man det, oavsett om man tittar på tv eller bara egna filmer el. liknande, så fuskar man!) och det kan inte vara bra för hälsan att gå och tänka på detta, kanske skruva ner volymen om det ringer eller känna oro. Jag har varit tillsammans med en ursnål och halvkriminel typ enligt mig som inte betalade tv licensen. Usch, vad obehagligt det var, och vad osympatisk jag tyckte/tycker han var! Sen kan det bli dyrt om (när) någon kommer på fuskare,så onödigt att chansa!
    Alla fuskar ju inte. Fler och fler klarar sig utan TV numera, och ser film och sådant via datorn på en vanlig monitor.

Radiotjänst vill ha betalt ändå, för de har bestämt att alla i hela landet har TV.
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
Svar på tråden Tv-licens, straff?