• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym (aldrig betala!)

Jag har ju ingen Tv-säger jag då de ringer..Då kommer de berömda korsförhöret igång...Slutar med att de ger upp, man riktigt hör deras frustrationen i luren. De hotar med att skicka hit en kontrollant. "varsegod" svarar jag.
    Nu har den där gubben kommit hit regelbundet i ett halvårstid. Jag är ju aldrig hemma, måste han tycka vara konstigt...Hehe-såklart öppnar jag aldrig dörren.
    Nu har han börjat ringa på hos de andra grannarna och fråga om de sett om ngn kommer o går från min lägenhet. De där grannarna känner inte mig och jag har aldrig träffat dem heller så de har ingen aning.

Gubben har en tendens komma sena kvällar och ringa på med ljudlig signal så mitt lilla barn vaknar. Nästa gång kopplar jag ur ringklockan.

Tvn som står här har jag fått av en kompis. Så de kan inte se jag gjort ngt Tv inköp någonsin för jag har fått alla mina Tv hittills.
    Ska bli intressant se hur länge de fortsätter komma och ringa på, när de liksom ger upp...Måste ju kännas lönlöst då jag aldrig öppnar. Han kommer ju inse till slut det inte är ngn ide gå hit.

Tv avgiften är löjlig. Jag kan tänka mig bara ha reklamfinansierade kanaler och de är också de enda jag tittar på.

• Anonym
    nilspetter skrev 2009-05-15 20:00:42 följande:
    Om du inte har något av det som Radiotjänst pekar på är avgiftsbelagt så ring dit, påpeka det. Skriv ett brev, klart!
    Jo då jag har nu breväxlat + ring til raditjänst i över ett år men de verkar inte ge sig. ok jag kommer definitift inte att ge mig och betala för något jag inte har.
  • Anonym

Anonym (aldrig betala!) skrev 2009-05-15 20:18:02 följande:

Jag har ju ingen Tv-säger jag då de ringer..Då kommer de berömda korsförhöret igång...Slutar med att de ger upp, man riktigt hör deras frustrationen i luren. De hotar med att skicka hit en kontrollant. "varsegod" svarar jag.Nu har den där gubben kommit hit regelbundet i ett halvårstid. Jag är ju aldrig hemma, måste han tycka vara konstigt...Hehe-såklart öppnar jag aldrig dörren.Nu har han börjat ringa på hos de andra grannarna och fråga om de sett om ngn kommer o går från min lägenhet. De där grannarna känner inte mig och jag har aldrig träffat dem heller så de har ingen aning.Gubben har en tendens komma sena kvällar och ringa på med ljudlig signal så mitt lilla barn vaknar. Nästa gång kopplar jag ur ringklockan.Tvn som står här har jag fått av en kompis. Så de kan inte se jag gjort ngt Tv inköp någonsin för jag har fått alla mina Tv hittills.Ska bli intressant se hur länge de fortsätter komma och ringa på, när de liksom ger upp...Måste ju kännas lönlöst då jag aldrig öppnar. Han kommer ju inse till slut det inte är ngn ide gå hit.Tv avgiften är löjlig. Jag kan tänka mig bara ha reklamfinansierade kanaler och de är också de enda jag tittar på.
    Då får inga brev då och räckningar från raditjänst som jag får?
  • Anonym (TV lös)

Till mig ringde en snubbe på mobilen, det va från radiotjänst o dom ville att jag skulle skriva på papper för TV innehav, men jag har ingen TV svarade jag.
    Han hörde TV ljud i bakgrunden och jag talade om för honom att jag var hos min sambo, då skulle han veta om HAN betalade och det gör han ju (fan vet varför??)
    Till saken hör att det va inte första gången dom ringde heller, första gången var jag i min lägenhet med två 28 tums TV apparater varav ingen funkade, hade fått dom när jag flyttade in i lägenheten men fick aldrig igång nån av dom.
    Då sa kärringen i luren att du har väl dator...jaa, sa jag....dåså, sa hon, då kan du ju se på TV i den....men jag GÖR ju aldrig det, svarade jag och hon hotade med att komma hem o kolla min dator för att se efter så att det inte GICK att se på TV i den....för DÅ skulle jag minsann behöva betala ändå!!! Jisses i helvete säger jag bara

Anonym skrev 2009-05-15 21:31:36 följande:
    Anonym (aldrig betala!) skrev 2009-05-15 20:18:02 följande:
    Då får inga brev då och räckningar från raditjänst som jag får?
    Har bara fått en lapp där det står jag måste anmäla Tv innehav om jag har en Tv. Men då jag inte har en Tv officiellt så struntade jag i den. fö nej inga andra brev eller räkningar.

Hur kan de skicka räkningar om du sagt du inte har en TV?

Anonym (TV lös) skrev 2009-05-15 21:43:33 följande:

Till mig ringde en snubbe på mobilen, det va från radiotjänst o dom ville att jag skulle skriva på papper för TV innehav, men jag har ingen TV svarade jag.Han hörde TV ljud i bakgrunden och jag talade om för honom att jag var hos min sambo, då skulle han veta om HAN betalade och det gör han ju (fan vet varför??)Till saken hör att det va inte första gången dom ringde heller, första gången var jag i min lägenhet med två 28 tums TV apparater varav ingen funkade, hade fått dom när jag flyttade in i lägenheten men fick aldrig igång nån av dom.Då sa kärringen i luren att du har väl dator...jaa, sa jag....dåså, sa hon, då kan du ju se på TV i den....men jag GÖR ju aldrig det, svarade jag och hon hotade med att komma hem o kolla min dator för att se efter så att det inte GICK att se på TV i den....för DÅ skulle jag minsann behöva betala ändå!!! Jisses i helvete säger jag bara
    Självklart svarar man kategoriskt nej på alla frågor om man har : TV, dvd, dator osv. Jag äger inget av detta inför Radiotjänst.

De får inte hota med olaga intrång som det är att komma hem till dig och kolla din dator. Du kan anmäla henne för trakasserier. Radiotjänst har en egen intern utredningsavdelning för otrevliga kontrollanter. Och de gör ärenden av alla anmälningar så anmäl kärringen!
  • Anonym (TV lös)

Men nu börjar man ju i alla fall fatta va licenspengarna går till....haltimmeslånga mobilsamtal till TV lösa människor!!

Anonym (TV lös) skrev 2009-05-15 22:44:10 följande:

Men nu börjar man ju i alla fall fatta va licenspengarna går till....haltimmeslånga mobilsamtal till TV lösa människor!!
  • Anonym

Anonym (aldrig betala!) skrev 2009-05-15 22:36:45 följande:

Har bara fått en lapp där det står jag måste anmäla Tv innehav om jag har en Tv. Men då jag inte har en Tv officiellt så struntade jag i den. fö nej inga andra brev eller räkningar.Hur kan de skicka räkningar om du sagt du inte har en TV?
    ja jag får brev om att jag intebetlat tv licensen och i bland följer de med räckningar i dessa brev också.

Undrar också hur de kan skcika ut dessa räckningar? Får liksom ingen vetig förklaring alls på radiotjänst.
  • Anonym

Anonym (TV lös) skrev 2009-05-15 22:44:10 följande:

Vist men de kan ju inte vara korekt rätt eller riktigt att ta ut tv lincen för mobilsamtal till tv lösa människor.

Finns ju inte ens med i radiotjäants lista om vad man betalar tv lincensen för.
Svar på tråden Tv-licens, straff?