• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-08 16:36:41 följande:
    Jo men jag fick information från korofogde för 10år sedan att de inte gick att överklaga. Men vad som är rätt eller fel spelar mindre roll i nu läget. Skulden är bort sedan 9 år tillbaka.
    När en fordran skickas till kronofogden så skickar dom ut ett betalningsföreläggande. Om man inte bestrider det så får man ett s.k. utslag, dvs. kronofogden bestämmer att man är skyldig att betala skulden.

Egentligen så kan man inte överklaga ett utslag från kronofogden men man kan ansöka om återvinning istället. En ansökan om återvinning ska man skicka in till kronofogden inom en månad från att man fick utslaget. Då skickar kronofogden över ärendet till tingsrätten som får fortsätta och handlägga ärendet. Så på så vis kan man alltså få ett felaktigt utslag ändrat i efterhand.
  • tokfia

Jag fick en "faktura" där RT sa att de såg att jag inte betalade TV-licensen. OM jag hade TV skulle jag använda fakturan, annars kunde jag bara strunta i den stod det på den! Går knappast för RT att gå till KF med den....

• Anonym
    tokfia skrev 2009-05-08 21:16:26 följande:
    Jag fick en "faktura" där RT sa att de såg att jag inte betalade TV-licensen. OM jag hade TV skulle jag använda fakturan, annars kunde jag bara strunta i den stod det på den! Går knappast för RT att gå till KF med den....
    Nej, en sådan faktura kan dom givetvis inte gå vidare med.
  • Anonym
    Shadilly skrev 2009-05-08 21:12:37 följande:
    Alla fuskar ju inte. Fler och fler klarar sig utan TV numera, och ser film och sådant via datorn på en vanlig monitor. Radiotjänst vill ha betalt ändå, för de har bestämt att alla i hela landet har TV.
    Men ser man tv via datorn så ska de betals tv linsen.
  • Shadilly
    Anonym skrev 2009-05-08 21:22:23 följande:
    Men ser man tv via datorn så ska de betals tv linsen.
    Bara om man har ett TV-kort. Bara att man äger en dator med DVD-spelare är ingen orsa katt betala TV-licens.
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-08 21:15:44 följande:
    När en fordran skickas till kronofogden så skickar dom ut ett betalningsföreläggande. Om man inte bestrider det så får man ett s.k. utslag, dvs. kronofogden bestämmer att man är skyldig att betala skulden. Egentligen så kan man inte överklaga ett utslag från kronofogden men man kan ansöka om återvinning istället. En ansökan om återvinning ska man skicka in till kronofogden inom en månad från att man fick utslaget. Då skickar kronofogden över ärendet till tingsrätten som får fortsätta och handlägga ärendet. Så på så vis kan man alltså få ett felaktigt utslag ändrat i efterhand.
    jo men vad tjänar de till då skulde och anmäarkning är borta? Har en snaäll släkting som betalde skulde trots at den var felaktig sen försvann ju dessutom anmaärkninge tre år efter de så gjort är gjort. Inget att fundera på och älta här och nu.
  • Shadilly
    Anonym skrev 2009-05-08 21:25:30 följande:
    jo men vad tjänar de till då skulde och anmäarkning är borta? Har en snaäll släkting som betalde skulde trots at den var felaktig sen försvann ju dessutom anmaärkninge tre år efter de så gjort är gjort. Inget att fundera på och älta här och nu.
    Men det kan ju finnas andra som fått en räkning från Radiotjänst nyligen, som kan behöva veta vad som är rätt, och hur de ska bete sig för att slippa hamna i din situation.
  • Anonym (jag med)

Exakt samma sak hände mig för ca 3 år sen. -Pejla på!- sa jag då!
    Har inte fått ngn räkning, däremot 11 vykort och ett besök till, men betalar fortfarande inte!

• Anonym
    Shadilly skrev 2009-05-08 21:28:43 följande:
    Men det kan ju finnas andra som fått en räkning från Radiotjänst nyligen, som kan behöva veta vad som är rätt, och hur de ska bete sig för att slippa hamna i din situation.
    vist!! Trist dock baar att de inte alltid fungerar i prktik trots att mangör/gjort efter konstens alla regeler.
  • Shadilly
    Anonym skrev 2009-05-08 21:32:49 följande:
    vist!! Trist dock baar att de inte alltid fungerar i prktik trots att mangör/gjort efter konstens alla regeler.
    Men hade du verkligen gjort det efter konstens alla regler då? Det verkar ju som att du inte bestred räkningen eftersom den gick till Kronofogden, och om du inte fick tillbaka pengarna kan du ju inte ha överklagat beslutet till Radiotjänst heller?
Svar på tråden Tv-licens, straff?