• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-08 21:32:49 följande:
    vist!! Trist dock baar att de inte alltid fungerar i prktik trots att mangör/gjort efter konstens alla regeler.
    Tyvärr så verkar det som om du inte "gjorde enligt konstens alla regler".
    Dvs. i första hand bestridit betalningsföreläggandet direkt du fick det från kronofogden och i andra hand ansökt om återvinning inom en månad efter att du fick utslaget.

I ditt fall är det ju för sent och det löste sig ju för dig ändå, även om det givetvis måste kännas surt att ha fått en felaktig skuld. Men för andra kan det ju vara bra att veta hur man ska göra enligt konstens alla regler.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-08 21:41:38 följande:
    Tyvärr så verkar det som om du inte "gjorde enligt konstens alla regler".Dvs. i första hand bestridit betalningsföreläggandet direkt du fick det från kronofogden och i andra hand ansökt om återvinning inom en månad efter att du fick utslaget.I ditt fall är det ju för sent och det löste sig ju för dig ändå, även om det givetvis måste kännas surt att ha fått en felaktig skuld. Men för andra kan det ju vara bra att veta hur man ska göra enligt konstens alla regler.
    Jo jag gjorde de!! som sagt efter alla konstens regler!! Så får du tro och skriva vad du vill. För jag har alla papper kvar så jag vet vad som är gjort och inte gjort vet också att de inte gick som du beskriver och att de inte är så enkelt som du tycks få de att låta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-08 21:47:17 följande:
    Jo jag gjorde de!! som sagt efter alla konstens regler!! Så får du tro och skriva vad du vill. För jag har alla papper kvar så jag vet vad som är gjort och inte gjort vet också att de inte gick som du beskriver och att de inte är så enkelt som du tycks få de att låta.
    Jag utgick från vad du skrivit och du skrev att du fått information om att det inte gick att överklaga ett utslag från kronofogden. Därmed tolkade jag det som att du inte hade ansökt om återvinning inom laga tid. Jag menade alltså inte att förringa det du gjort för att slippa en felaktig skuld. Så jag hoppas att du inte tog illa vid dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-08 22:59:22 följande:
    Jag utgick från vad du skrivit och du skrev att du fått information om att det inte gick att överklaga ett utslag från kronofogden. Därmed tolkade jag det som att du inte hade ansökt om återvinning inom laga tid. Jag menade alltså inte att förringa det du gjort för att slippa en felaktig skuld. Så jag hoppas att du inte tog illa vid dig.
    Nej tog inte ila vid men ville bara tydlig göra att de inte är så lätt trots att man gör/gjort efter konstens alla regeler så hjälper det dessvärre inte alltid.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-08 23:03:30 följande:
    Nej tog inte ila vid men ville bara tydlig göra att de inte är så lätt trots att man gör/gjort efter konstens alla regeler så hjälper det dessvärre inte alltid.
    Nej, visst är det tyvärr så att man inte alltid får rätt trots att man har rätten på sin sida.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-08 23:28:20 följande:
    Nej, visst är det tyvärr så att man inte alltid får rätt trots att man har rätten på sin sida.
    Exakt!! Och de känns som sagt var extra tungt att inte få rätt trots att man har rätten på sin sida.

Men som sagt nu är de tack och lov över och jag hoppas de aldrig någonsin ska behöva hända i gen.
  • LyckligtSlut

Jag har inte haft tv sedan december men visst fan måste man betala ändå. Tycker att det är fel. Har en trasig tv men kan inte få ut den för den väger ca 40kg. Så har jag fått betala skitlänge. Blä

• december bebis

Vi betalar tv licens tyvärr. Håller med många andra här att tv licensen borde tas bort. Min man har 2g stått o försvarat sig när jag jobbat. Då har dom varit hos oss o påstått att vi inte betalade tv licens osv... Dom gav sig inte o bad min man visa upp kvitto på att vi hade betalat. Gissa om jag blev arg, inte nog med att man skall betala till dom... Dom slutar ändå inte terrorisera folk grrr. Deras skit program kan jag vara utan. Ringde upp radiotjänst som försvarade sina medarbetare och i princip påsrod att jag ljög. Deras medarbetare skulle ALDRIG ringa på hos folk som betalade tv licens, hon sa dom hade listor dom gick efter.... Begärde en skriftlig ursäkt av dem som jag kunde ha nästa gång dom dök upp o trycka upp i ansiktet på dem.... Motvilligt skickade dom hit en skriftlig ursäkt, men dom dök aldrig upp hos oss igen. Nu efteråt har jag förstått att dom hade "fel" namn på mig o därför terrade oss, men dom skall ge attan i terrorisera människor oavsett.... Jag har 2 förnamn antagligen gick dom efter mitt första namn , medans mitt andra antagligen stod med på deras lista... Inte springer EON eller något annat bolag runt o terroriserar folk.... Antingen får de slopa skiten eller ta ut det på en allmän skatt eller nått. Tänk vad de sparat pengar om de sluppit ha folk som springer runt o terroriserar folk...

• december bebis

Lyckligt slut dom kan inte bevisa att du har tv hemma så... Avanmäl o säg att du slängt den..

• vänat

december bebis skrev 2009-05-09 04:47:43 följande:

Vi betalar tv licens tyvärr. Håller med många andra här att tv licensen borde tas bort. Min man har 2g stått o försvarat sig när jag jobbat. Då har dom varit hos oss o påstått att vi inte betalade tv licens osv... Dom gav sig inte o bad min man visa upp kvitto på att vi hade betalat. Gissa om jag blev arg, inte nog med att man skall betala till dom... Dom slutar ändå inte terrorisera folk grrr. Deras skit program kan jag vara utan. Ringde upp radiotjänst som försvarade sina medarbetare och i princip påsrod att jag ljög. Deras medarbetare skulle ALDRIG ringa på hos folk som betalade tv licens, hon sa dom hade listor dom gick efter.... Begärde en skriftlig ursäkt av dem som jag kunde ha nästa gång dom dök upp o trycka upp i ansiktet på dem.... Motvilligt skickade dom hit en skriftlig ursäkt, men dom dök aldrig upp hos oss igen. Nu efteråt har jag förstått att dom hade "fel" namn på mig o därför terrade oss, men dom skall ge attan i terrorisera människor oavsett.... Jag har 2 förnamn antagligen gick dom efter mitt första namn , medans mitt andra antagligen stod med på deras lista... Inte springer EON eller något annat bolag runt o terroriserar folk.... Antingen får de slopa skiten eller ta ut det på en allmän skatt eller nått. Tänk vad de sparat pengar om de sluppit ha folk som springer runt o terroriserar folk...
    Men sund om du tar bort folket som springer om kring och terrorisera folk de blir ju fler arbetlösa då:)

Natruligtvis håller jag med dig om de du skriver men kunde inte låta bli den första menningen.
Svar på tråden Tv-licens, straff?