• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • minimalin
    Danielito skrev 2009-05-04 20:53:56 följande:
    Dom kan pejla i lägenhet.Jag hade tv ett tag, men sedan sa jag upp tv (thorn, man hyr tv)Så sa jag att jag inte har tv längre till radiotjänst.Dom trodde inte på mig, så kom och pejlade mig när jag inte var hemma tre dagar senare, vad förvånade dom blev; "Vi har kontrollerat om du har tv-mottagare. Ingen sändare i denna bostad"Sen så kom dom aldrig, men sen så skaffade vi tv, men vi anmälde aldrig oss.Här är en rolig historia:Min pappa har tv men inte betalar, dom kom och ringe på flera gånger, men han öppnade inte, dom ringde och han öppnade en gång visade sin bricka med radiotjänst, den gången hade han inte tv, på så dom frågade om han hade tv, men han sa nej.Några dagar senare så kom dom igen, han öppnade inte, men han stog vid dörren, då öppnades brevlådan, dom sänkte tvmin pappa sats och sparkade allt vad han hade på brevlådeluckan (lägenhetdörr), så den lilla manicken (typ en snabel) gick sönder och hamnade på mattan.Så den killen som stog och försökte pejla, kuta därifrån, min farsade öppnade fönster och skrek att han skulle anmäla honom för olaga intrång, sen dess har han inte sett dom.
    Hahahahahaa XD
  • MatsAtari

De har tydligen 700miljoner undanstoppat från licenspengar.
    Ändå fortsätter de att höja och höja TV-avgiften...

• Anonym (NOPE)
    MatsAtari skrev 2009-05-17 15:19:19 följande:
    De har tydligen 700miljoner undanstoppat från licenspengar.Ändå fortsätter de att höja och höja TV-avgiften...
    ja de ska bara ha mer och mer och mer förbannad blir man. SVT är ju lika med skit också för den delen....
  • Anonym

Vad händer om de ser att man har tv genom fönstret? (jag öpnnar inte dörren, och svarar inte på samtal, men om de kommer och tittar på baksidan så ser man att jag har tv)

• Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2009-05-17 15:32:39 följande:
    Vad händer om de ser att man har tv genom fönstret? (jag öpnnar inte dörren, och svarar inte på samtal, men om de kommer och tittar på baksidan så ser man att jag har tv)
    Då kan dom ju bevisa att du har tv och du kan bli skyldig att betala!!!

Flytta tv, eller skaffa panelgardiner
  • Anonym (TV lös)

Anonym (jag med) skrev 2009-05-17 15:38:44 följande:

Då kan dom ju bevisa att du har tv och du kan bli skyldig att betala!!!Flytta tv, eller skaffa panelgardiner
    Och om man som jag då har två trasiga apparater som inte är inkopplade ens?? Dom står mitt på vardagsrumsgolvet, men det är ju ingen som är i bostaden.
  • MatsAtari

Anonym (TV lös) skrev 2009-05-17 16:00:18 följande:

Anonym (jag med) skrev 2009-05-17 15:38:44 följande: Och om man som jag då har två trasiga apparater som inte är inkopplade ens?? Dom står mitt på vardagsrumsgolvet, men det är ju ingen som är i bostaden.
    Ja, då har du ju TV och är skyldig att betala.
  • The Man

Hustrun berättade just att hon läst i tidningen att man snart måste betala TV-licens bara för att man äger en dator!

Snart börjar tydligen TV sända hela sitt utbud över nätet och då är de givetvis rädda att folk ska titta utan att ha betalat TV-licensen!

Nu uppkommer ju givetvis frågan, ska man då fortfarande "bara" betala en licens per hushåll, eller kommer de att avkräva licenspengar från ALLA som har en dator????

Nä, Fy F*********N ! För TV-licensen. Synd att vi svenskar är så "flata" och bara finner os i detta. Hade det varit i t ex Spanien eler Frankrike så hade det blivit UPPROR!!!!

Kan säga så mycket som att hustruns och min planerade utlandsflytt på ålderns höst ser utt att kunna tidigareläggas rejält! Är sååååååå trötta på Sverige och den svenska lagstiftningen i många sammanhang!

• MatsAtari

Någon som vet hur TV-avgifterna fungerar i andra länder?
    Är vi det enda landet som har ett sånt här avgiftssystem?

• Anonym (TV lös)
    MatsAtari skrev 2009-05-17 16:13:14 följande:
    Anonym (TV lös) skrev 2009-05-17 16:00:18 följande:
    Ja, då har du ju TV och är skyldig att betala.
    Dom kan väl knappst kräva licens för två trasiga TV apparater, dom har ju aldrig fungerat i mitt hem!!!
    Jag fick båda av två olika personer, först den ena där dom "trodde" att den fungerade och sen en annan som inte visste hur TV:n mådde, JAG fick då aldrig in några kanaler utan drog ur alla sladdar så antennkablarna har jag hos min sambo.

Inte fan kan dom kräva licens för TV skrot som man har i en oanvänd lägenhet.

Och skulle jag nu få en fungerande TV till lägenheten så skulle jag inte heller anmäla det så länge jag aldrig är där
Svar på tråden Tv-licens, straff?