Inlägg från: SmileyMalin |Visa alla inlägg
  • SmileyMalin

Vi från Linköping Del:4

JePaLuLi skrev 2009-08-14 21:09:15 följande:
    Jo det förstås. Men jag tycker att om han bara ska vara där 15 timmar så känns det ju onödigt om han ska sova bort flera timmar. Det viktiga när han är där är ju att ta del av den pedagogiska verksamheten, inte att sova. Det kan han lika gärna göra hemma i så fall
    fast går han 9-14 blir det väl att han sover? eller håller han sig vaken så länge på eftermiddagen?
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-14 21:21:53 följande:
    Nä men det är ju just därför som jag överväger om han ska gå tre timmar istället. Jag tror inte att han skulle klara att vara vaken från 9-14.
    kan han inte gå 4 dagar i veckan då?
    tex 8-12 (och en timme kortare en av dagarna)
    Då kan han ju vara med på lunchen och sedan sova hemma.

Det jag känner skulle bli negativt för Nellie om hon gick 8-11 är att det känns som om det blir så lite tid till fri lek. På förmiddagarna är det ju ofta så mycket rutiner på förskolorna. Samling, påklädning, utelek, avklädning.
    Oftast är det ju lite lugnare och barnen ges tid på ett annat sätt på eftermiddagarna.

Men får du välja tider helt fritt eller har du några alternativ att välja på?
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin

tror i och för sig att tre timmar om dagen är kanska bra för kontinuitetens skull för ett mindre barn. Det är nog mest ur föräldrasynvinkel det är sämre...
    Jag skulle inte orka med att ha Nellie på dagis 5 dagar i veckan.

Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    Firstandhappy skrev 2009-08-15 00:20:52 följande:
    vi kommer med att få gå mån tis o tors... lite hoppigt men ska ju bara vara så i ca 2 mån..
    vad händer om 2 månader? är det nya regler då?
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 12:18:08 följande:
    Absolut är ju det viktigaste att barnen mår bra, det är självklart. Och ärret spelar mig absolut ingen roll heller. Utan det är just upplevelsen att få föda, som jag skulle sakna någonting oerhört. Jag tror säkert att man inte känner så med tiden, men just nu, när jag ställs framför det så känns det oerhört tungt. För mig känns det som om att det är något av det häftigaste man kan få vara med om som kvinna, att få föda fram mitt barn. Så jag hoppas att det blir så. Annars går ju inte världen under såklart och jag får ju mitt älskade barn hur som helst, men det känns piss att det kanske kan bli så iaf.. Att jag inte ens fått testa. Men jag hoppas h*n vänder sig. Det ska den bannemig göra. Det har jag bestämt.
    att föda barn är övereklamerat
    Själva förlossningen i sig är ju mest bara sjukt smärtsam. Det häftig delen är när man äntligen får se sitt barn för första gången och det är nog precis lika otroligt häftigt oavsett vart bebisen kommer ut
    Men förhoppningsvis vänder bebben på sig!
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 15:35:09 följande:
    Fast det där säger ju alla olika om. Många säger ju att det är fantastiskt även att föda barn och jag vill gärna testa.
    Jo det är klart. Men många som blivit snittade är ju helt lyriska över det också.
    Men nu är det väl ändå rätt gott om tid för bebisen att vända sig?
    Eller blir det för trångt i magen snart?
    När gör dom vändningsförsöket (eller för man flera?) annars?
    Hoppas verkligen bebisen har vänt sig nästa gång dom kollar så att du kan slappna av och slippa lägga så mycket fokus på det och istället kan förbereda dig inför förlossningen!
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 17:03:52 följande:
    Den har inte så gott om tid att vända sig, vändningsförsök bör väl göras ungefär i nästa, nästnästa vecka, sen är det ju för trångt. Går in i vecka 37 på tisdag. Men jag har inte fått så mycket information än. Jag förbereder mig inför förlossningen ändå, tänker vara inställd på att få föda fram mitt barn tills dagen de säger någonting annat.
     oj är du så långt gången! Ja då förstår jag att det börjar bli bråttom! Men när kollade dom senast hur bebisen låg?
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-15 15:58:10 följande:
    Det är ju inte konstigt att de är lyriska, de har ju fått träffa sitt barn. Men hur häftigt kan det egentligen vara att bli uppskuren och de plockar ut ungen jämfört med att faktiskt få föda fram sitt barn. Sista krystningen där man verkligen känner hur barnet glider ut är underbar och värd allt! En operation är också alltid en operation och det finns ingen barnmorska eller läkare som skulle rekommendera snitt om det inte fanns alldeles speciella skäl.
    Fast jag upplevde aldrig ens den sista biten av förlossningen som positiv... När Nellie äntligen kom ut var jag bara så lycklig att smärtan var över. Bebisen brydde jag mig inte ett dugg om. Undrade vad det var för konstig slemmig sak dom slängde upp på magen på mig och var nästan på väg att knuffa bort "det". Men så tittade jag ner och såg att det var bebisen. Fast det tog ytterligare en stund innan dom där starka känslorna kom. Och det kan jag ibland känna sorg över. Att jag inte kände någon kärlek eller glädje när jag såg Nellie för första gången
    Om det skulle bli planerat snitt den här gången skulle jag mest bli glad.
    Dom ändå två anledningarna till att jag vill föda vaginalt den här gången är dels att det finns många fördelar rent medecinskt och att det kommer ge min förra förlossningen mer mening. För om jag får en bra förlossning den här gången kommer jag förhoppningsvs känna att det ändå var värt att föda vaginalt förra gången för att ha "grovjobbet gjort" inför den här förlossningen.

Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-15 19:09:16 följande:
    Jag kan aldrig föreställa mig hur det är att känna så och det måste vara fruktansvärt Modigt ändå att du är gravid på nytt igen. Men baserat på hur du känner, kan du inte få snitt i så fall? Jag hoppas dock att du övervinner dina känslor och att du får en fantastisk upplevelse denna gång. Jag vågar nästan lova att det kommer bli betydligt lättare den här gången eftersom Nellie har "banat väg" åt lillasyster.
    Nja. bryter jag ihop tillräckligt mycket nästa gång jag ska till läkaren så tror jag inte hon skulle tvinga mig att föda vaginalt, men samtidigt har hon hela tiden pushat väldigt mycket för en vaginal förlossning. Och nu har jag äntligen lyckats börja se positivt på en ny chans att föda vaginalt och börr bli rätt revansh sugen efter förr gången.
    Dessutom tror jag inte att jag kommer kunna komma över Nellies förlossning fören jag fått uppleva en positiv förlossning.
    Men som sagt, skulle det ändå bli planerat snitt av någon anledning kommer jag nog bara känna glädje!
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 19:24:08 följande:
    Kan de inte skriva in i journalen då att du försöker att föda vaginalt, men går det inte så avbryter de o gör snitt istället. Så du inte ska känna dig tvingad att föda vaginalt, men ändå testa. Så gjorde de med mig innan jag bestämmde mig för att jag ville ha snitt. Eftersom jag har massa saker i mitt bagage så att säga så skrev min läkare i journalen att om jag valde vaginalt så fick INGEN tvinga mig till nåt o de skulle avbryta direkt om jag ville. Det känndes ändå skönt att ha det på papper. Men nu kände jag ändå att det blev för mycket att ens försöka föda vaginalt.
    fast det känns nästan värre... först massa smärtsamma värkar och sedan ändå bli snittad och då dessutom ha ett stort ömmande sår på magen.
    Det känns som om det redan är "för sent" när förlossningen väl startat....'
    Dessutom tror läkaren att det kommer bli en väldigt snabb förlossning den här gången så det kan nog bli väldigt kaotiskt och panikartat att plötsligt hinna snitta istället.
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-15 19:45:50 följande:
    Vad grundar han på att det kommer bli så snabbt? Det går väl aldrig att förutspå? Inte ens för mig som gick igenom två förlossningar på ett år kunde de lova att det skulle gå fort, även om de nu trodde det eftersom jag aldrig hann läka innan det var dags igen
    Det har jag också funderat mycket på...
    Men förra gången hade jag en väldigt långdragn och seg latensfas, och sedan när kroppen äntligen fattade vad som var på gång gick det verkligen i raketfart.
    0-5 cm tog typ 30 timmar och 5-10 cm gick på någon halvtimme-timme.
    Så därför säger läkaren att jag verkar ha en väldigt effektiv livmoder och nu när kroppen "vet" vad det är som händer och allt redan är förberett sedan förra gången kommer det troligtvis gå väldigt fort redan från start.
    Hon verkar väldigt säker och har på vartenda samtal flera gånger om sagt att jag ska förbereda mig mentalt på detta och att jag absolut inte får vänta hemma utan måste fixa barnvakt och åka in direkt när värkarna drar igång.
    Själv är jag skeptisk och har jag svårt att förstå hur man kan förutspå en förlossning sådär....

Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-15 21:09:39 följande:
    Ja jag måste säga att det låter väldigt märkligt. Man kan ju bara gissa, men man kan aldrig förutspå hur det blir. Nu brukar det ju gå fortare andra gången, men det finns ju inga garantier. Det var samma för mig att jag öppnades väldigt segt i början och sen gick det med raketfart med Lucas, men de har aldrig pratat om nån effektiv livmoder med mig Dock fick jag ju krysta i en evighet med Lucas och med Linus behövdes det bara några gånger. Jag tycker nästan att det är lite elakt att hon ger dig en massaförhoppningar, för det är ju faktiskt så att det inte behöver gå fort, även om det kan göra det. Jag antar att hon inte är synsk och då kan hon ju aldrig veta eller förutspå hur det kommer bli. Allt man kan göra är att gissa. Men jag hoppas verkligen att du får en bra upplevelse den här gången, hur det än blir.

jo precis. Kommer nog vara svårt att mentalt orka igenom en ny långdragen förlossning när man har fått höra det här hela tiden...
    Men jag tror att läkaren kanske tänker att det är ännu värre med en väldigt snabb och intensiv förlossning om man inte är förberedd på det. Så jag antar att hon bara vill väl.
    Och hade jag inte vart förlossningsrädd och gått på samtal för det så hade jag ju inte hört nåt alls om detta. För BM har aldrig nämnt det....
    Och då skulle jag nog ha ställt in mig på en ny långdragen förlossning och väntat hemma in i det längsta. 
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 21:10:56 följande:
    Vilken läkare har du?
     Marie Cedergren upp på Nike-mottagningen.'
    Hon har verkligen hjälpt mig både med att bearbeta förra förlossning och böja se positivt på den här
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 21:37:48 följande:
    Ok. Så skönt att hon kan hjälpa dig
    ja det gäller nog att man får "rätt" läkare/BM om dom där samtalen ska ge nåt!
    Var uppe och pratade med någon annan 1 gång efter Nellies förlossning och det gav verkligen ingenting!
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    Fru T skrev 2009-08-16 11:14:56 följande:
    men sen hade kanske dom 15 dagarna över tiden å den 17h långa förlossningen ett finger med i spelet... ja ville ju bara att hon skulle ut å va trött på allt!
    säger detsamma!
    Mycket sitter ju faktiskt mentalt...
    Jag gick ju bara över 8 dagar med Nellie, men det räckte för att jag skulle hinna ge upp totalt och ställa in mig på att även förlosningen skulle gå åt helvete...
    Och då är det kanske inte så konstigt att det blir så
    Så nästa pyre får väldigt gärna titta ut några dagar innan BF. Tror faktiskt det kan påverka hur nästa förlossning blir ganska mycket eftersom det då kommer vara lättare att hålla tankarna positiva!
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin

Jag är också sugen på att börja plugga efter mammaledigheten...
    Men det som får mig att tveka mest är att förskolelärarutbildningen inte finns här i stan utan bara i Nkpg. Känns trist att ha cykelavstånd till Campus och sedan ändå behöva pendla enda till Norrköping och därmed ha barnen massa extra tid på dagis.
    Hoppas dom hinner ändra utbildningen tills det är dags för mig att söka
    Eller att jag hittar en distansutbildning!

Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-16 20:24:12 följande:
    Jag velar också hru jag ska göra. Om jag ska gå i Nrkpg eller om jag ska läsa på distans. Men jag tror att jag kommer pendla, det är ju många som gör det och det går hyfsat snabbt ändå. Skulle jag plugga på distans så skulle jag nog inte hänga med lika bra är jag rädd. Jag vill gärna ha lektioner att gå till. Har alldeles för dålig självdisciplin!
    Jag pluggar nog faktiskt bättre på distans.
    Nu var det ju i och för sig komvux jag läste på sist och där är det väl lite "slappare" än universitetet, men tyckte jag fick mycket mer gjort när jag satt hemma än på lektion.
    Läste vissa kurser i klass och vissa på distans.
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-16 20:43:10 följande:
    Ja alla är ju olika. Jag vill gärna vara på plats när jag pluggar, komma hemifrån liksom. Men det är ju också en väldigt stor skillnad på komvux och universitet.
    kan tänka mig det. Komvux kändes lite som dagis för vuxna ibland....
    Jag kunde plugga max ett par timmar om dan och ändå blir klar flera månader tidigare än vad jag skulle och dessutom få MVG i nästan alla ämnen.
    Alldeles för lätt i mina ögon!
    Nellie 060510 BF 090922
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4