• Firstandhappy

Vi från Linköping Del:4

Sommaredition 2009.

Ja här kan vi fortsätta att tjata om stort som smått.
    Alla är självklart lika välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 17:47
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41865988.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 17:15
    Och här kommer nya medlemslistan...
    Uppdatera med ny info får ni göra själva..

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m44435479.html

• Svar på tråden Vi från Linköping Del:4
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-08-11 08:36:35 följande:
    vi är likadana.vi skaffar barnvakt max 1-2 gånger per år någon enstaka timme.vi väljer att umgås med barnen istället för att lämna bort dem jämt och ständigt.vi klarar oss jättebra utan att behöva barnvakt jämt.men alla tycker olika.har man skaffat barn så ska man ju inte leva singelliv för då är man inte mogen att skaffa barn....hoppas du mår bättre idag.idag är man rejält trött,får ta och sätta mig och sy lite alster
    Jag skulle iofs tycka att det var skönt att kunna gå ut och äta middag nån gång på tu man hand med min man, eller bara gå på bio eller så. Men jag har väldigt svårt att lämna barnen. Jag hade till och med dåligt samvete över att lämna minstingen på vår bröllopsnatt och då var han ändå 6 månader. Men vi skyndade oss hem morgonen efter
    Nån gång ibland tycker jag är helt ok, men vi har inte haft möjligheten. Däremot förstår jag inte de som lämnar bort barnen jämt och ständigt. Som sagt, har man skaffat barn så får man ta hand om dem också.

Tack, nu är det lite bättre. Fick nog ett migränanfall igårkväll. Har aldrig haft det tidigare, men det var flera som tyckte att det lät så. Det kändes som huvudet skulle sprängas och jag ville bara kräkas. Ljud och ljus var fruktansvärt!
    Skoj att sy lite, vad är det du syr nu?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Familjetrollet
    JePaLuLi skrev 2009-08-11 09:02:21 följande:
    Jag skulle iofs tycka att det var skönt att kunna gå ut och äta middag nån gång på tu man hand med min man, eller bara gå på bio eller så. Men jag har väldigt svårt att lämna barnen. Jag hade till och med dåligt samvete över att lämna minstingen på vår bröllopsnatt och då var han ändå 6 månader. Men vi skyndade oss hem morgonen efter Nån gång ibland tycker jag är helt ok, men vi har inte haft möjligheten. Däremot förstår jag inte de som lämnar bort barnen jämt och ständigt. Som sagt, har man skaffat barn så får man ta hand om dem också.Tack, nu är det lite bättre. Fick nog ett migränanfall igårkväll. Har aldrig haft det tidigare, men det var flera som tyckte att det lät så. Det kändes som huvudet skulle sprängas och jag ville bara kräkas. Ljud och ljus var fruktansvärt!Skoj att sy lite, vad är det du syr nu?
    vi är likadana.vi har bara barnvakt om vi ska på bio,villket inte ens är en gång per år.sen blir det nån enstaka gång om vi ska handla.om man nu har skaffat barn så ska man ju inte leva singelliv med att parta flera helger varje månad.barnen går ju före.vi lämnade inte bort våra barn hos barnvakt förren de var "stora"sonen var ca 7 månader första gången och stora tösen var ca 2 1/2 år och lilla tösen ungefär lika gammal.jag skulle aldrig kunna lämna bort en spädbarn hos barnvakt.men alla kan inte tycka likadant.

vi har haft barnvakt när syskonen har fötts osv.över natt har barnet knappt varit alls.vi trivs med att var med våra barn.sen är vi inte intresserade av partylivet och då behöver vi ingen barnvakt

ush för migrän,maken har det sen många år tillbaka.när den är som värst så är han knappt kontaktbar

just nu syr jag klänningar,men snart ska det bli gosefiltar mm.har många ideer på vad som ska sys.men tiden räcker inte till
    Skorpan08 skrev 2009-08-11 09:00:58 följande:
    Kikar in till er och säger hej!Hoppas alla har det bra! Här är det lugnt. Ligger mest då lillen trycker på och vill ut. Långtråkigt värre!
    välkommen hit igen.hoppas allt är bra med er och magen.nu är det inte långt kvar tills sonen kikar ut.hoppas du har sluppit komplikationer denna graviditet
    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-08-11 11:23:27 följande:
    vi är likadana.vi har bara barnvakt om vi ska på bio,villket inte ens är en gång per år.sen blir det nån enstaka gång om vi ska handla.om man nu har skaffat barn så ska man ju inte leva singelliv med att parta flera helger varje månad.barnen går ju före.vi lämnade inte bort våra barn hos barnvakt förren de var "stora"sonen var ca 7 månader första gången och stora tösen var ca 2 1/2 år och lilla tösen ungefär lika gammal.jag skulle aldrig kunna lämna bort en spädbarn hos barnvakt.men alla kan inte tycka likadant.vi har haft barnvakt när syskonen har fötts osv.över natt har barnet knappt varit alls.vi trivs med att var med våra barn.sen är vi inte intresserade av partylivet och då behöver vi ingen barnvaktush för migrän,maken har det sen många år tillbaka.när den är som värst så är han knappt kontaktbar just nu syr jag klänningar,men snart ska det bli gosefiltar mm.har många ideer på vad som ska sys.men tiden räcker inte till välkommen hit igen.hoppas allt är bra med er och magen.nu är det inte långt kvar tills sonen kikar ut.hoppas du har sluppit komplikationer denna graviditet
    Jag tyckte ju visserligen att Linus var för liten (6 månader), men det var vår bröllopsnatt och då ville Patrik bestämt ha barnfritt Det kan man ju förstå!
    Annars har vi bara varit ute och ätit en kväll på 20 månader och då var vi borta i tre timmar tror jag. Max. Men det är ändå för lite. Man får inte glömma bort sin relation och det är viktigt att man får rå om varandra också. Sen ska det så klart inte vara en vana att lämna bort sina barn. Men det är faktiskt nyttigt för barnen att vara med andra också, inte bara sina föräldrar. Det är det jag jobbar på nu, att bli bättre på att släppa taget och på kontrollbehovet.
  • SmileyMalin

Nellie sover borta ungefär någon gång i månaden... fast det är ytterst sällan vi "måste" ha barnvakt. Oftast är vi bara hemma och passar på att vårda relationen lite.... Tror hela familjen mår bra av det i det långa loppet! Nu har ju Nellie dessutom börjat bli så stor att hon själv vill sova borta. Om tex mina föräldrar som hon träffar väldigt ofta och är helt trygg med, är här och hälsar på kan hon själv komma och be om att få följa med dom hem och sova över natten. Sen packar hon sin lilla ryggsäck, ger massor pussar till mig och Kalle och springer med ett stort lyckligt leende ut till bilen
    Jag tycker det är jätteskönt att hon känner sig så trygg hos dom. Man vet ju aldrig vad man råkar ut för...

• Fru T

Ni som fått ta av er ring(arna) när ni vart gravida, när kunde ni få på er dom igen??

Ja saknar mina ringar så ja gråter snart, har inte kunnat haft dom på den januari tycker inte alls mina fingrar ser svullnade ut längre men ja får med nöd å näppe på mig en ring å två är omöjligt å efter en stund så måste ringen av igen för det gör ont...

Funderar på om det får bli att slå ut ringarna iallafall..... *suck*

ska väll ner en 5-7 kg till men det är ju inte mycke å inte bråttom heller för den delen!

Stolt mamma till underbaraste lilla Mathilda f.15/6-09
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-11 20:15:53 följande:
    Nellie sover borta ungefär någon gång i månaden... fast det är ytterst sällan vi "måste" ha barnvakt. Oftast är vi bara hemma och passar på att vårda relationen lite.... Tror hela familjen mår bra av det i det långa loppet! Nu har ju Nellie dessutom börjat bli så stor att hon själv vill sova borta. Om tex mina föräldrar som hon träffar väldigt ofta och är helt trygg med, är här och hälsar på kan hon själv komma och be om att få följa med dom hem och sova över natten. Sen packar hon sin lilla ryggsäck, ger massor pussar till mig och Kalle och springer med ett stort lyckligt leende ut till bilen Jag tycker det är jätteskönt att hon känner sig så trygg hos dom. Man vet ju aldrig vad man råkar ut för...
    Ja men Nellie är ju så pass stor också, det var ju inte det diskussionen handlade om.
    Lucas avgudar verkligen sin farmor och han är trygg med de allra flesta i vår närhet så jag vet att när det behövs så kommer det inte bli några problem att lämna honom. Han är så trygg i sig själv och har inga problem med sånt.  Han har alltid varit sån att han finner sig i situationen. När Linus föddes och farmor kom hit mitt i natten så var det helt ok för honom, han är som sagt trygg och lugn med det mesta.
    Fru T skrev 2009-08-12 08:10:47 följande:
    Ni som fått ta av er ring(arna) när ni vart gravida, när kunde ni få på er dom igen??Ja saknar mina ringar så ja gråter snart, har inte kunnat haft dom på den januari tycker inte alls mina fingrar ser svullnade ut längre men ja får med nöd å näppe på mig en ring å två är omöjligt å efter en stund så måste ringen av igen för det gör ont...Funderar på om det får bli att slå ut ringarna iallafall..... *suck*ska väll ner en 5-7 kg till men det är ju inte mycke å inte bråttom heller för den delen!
    Har tyvärr ingen aning, jag hade mina ringar hela graviditeten. Däremot fick jag förminska min förlovningsring med 3(!) storlekar efteråt då vi förlovade oss när jag var gravid och hon sa att jag nog skulle svälla en hel del, vilket jag inte gjorde.
  • Leos och Vincents mamma
    Fru T skrev 2009-08-12 08:10:47 följande:
    Ni som fått ta av er ring(arna) när ni vart gravida, när kunde ni få på er dom igen??Ja saknar mina ringar så ja gråter snart, har inte kunnat haft dom på den januari tycker inte alls mina fingrar ser svullnade ut längre men ja får med nöd å näppe på mig en ring å två är omöjligt å efter en stund så måste ringen av igen för det gör ont...Funderar på om det får bli att slå ut ringarna iallafall..... *suck*ska väll ner en 5-7 kg till men det är ju inte mycke å inte bråttom heller för den delen!
    Jag kunde få på mig min ring ca 3-4 veckor efter förlossningarna.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • SmileyMalin

min ring sitter lösare än vanligt nu... trodde inte fingrarna kunde "magra av" under graviditeten framförallt inte med tanke på att jag ändå gått upp 10kg hitills!

• thelifesaviour
    SmileyMalin skrev 2009-08-12 11:50:27 följande:
    min ring sitter lösare än vanligt nu... trodde inte fingrarna kunde "magra av" under graviditeten framförallt inte med tanke på att jag ändå gått upp 10kg hitills!
    Mina fingrar har knappt svullnat heller, men jag har tagit av mig ringen iaf, i förebyggande syfte. Har också gått upp 10 kg än.. Dock var det 11 kg, men av någon konstig anledning hade jag gått ner ett kilo igen.
    jag väntar inget mirakel, i min mage växer ett spektakel.
  • SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-08-12 11:56:13 följande:
    Mina fingrar har knappt svullnat heller, men jag har tagit av mig ringen iaf, i förebyggande syfte. Har också gått upp 10 kg än.. Dock var det 11 kg, men av någon konstig anledning hade jag gått ner ett kilo igen.
    jag gick upp mina 10 kg väldigt snabbt, men nu har jag stått still på samma vikt i 1-2 månader... Med nellie var det precis tvärtom! Då gick jag knappt upp något först, och sedan började jag öka stadigt i vikt dom typ 2 sista månaderna. Så kanske slutar på +10kg den här graviditeten också trots allt.
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4