• mpta

    Vi som fick barn i jan-feb 2007, sommartråd

    Michayla skrev 2009-07-22 21:56:11 följande:
    jo men mio med häller ut drckat, inte alltid dock. då tar vi den bara ifrån honom så får han vara utan, samma med kladd, är han inte mer hungrig får han vara utan helt enkelt.
    ja vi tar också undan men det är ju såå tråkigt att hon aldrig lär sig och gör samma sak om å om igen å sen att hon inte direkt tar åt sig om man säger åt henne utan hon tycker d är enbart kul att hälla ut mjölken.

    Irma är så "stor" annars i sitt beteende å för nån dag sen fick vi frågan om hon var 3 eller 4 år, ja 4 år va väl kanske lite väl kan ja tycka haha.. men när det gäller det där beteendet tycker ja att hon kan va värre än en liten bebis ibland.
  • mpta

    ja jag tror också på uppmärksamheten, har inte tänkt på d så mycket men vem vet irma kanske oftast häller ut mjölken när jag å per pratar som mest vid matbordet å hon vill ha all uppmärksamhet, sen har d väl blivit en vana för henne haha..

    Irma kan också va ganska artig, hon har ofta ett artigt språk, vettetusan vart hon har fått det ifrån haha... häromdagen när mormor var hit sa Irma när hon skulle åka hem: Tack så mycket för att du kom mormor. haha en artig dam ja hon låter så lillgammal ibland när hon pratar.

    Irma ska få ett nytt rum till hösten innan lillebror/syster kommer, i det rummet blir d tapeter, hon har ju målade väggar nu å som hon även har ritat på, nu blir det dyra tapeter istället så jag hoppas att hon ska låta bli dom! men pennor får hon ju inte ha å ja tror inte att hon sätter sig å river i dem, förhoppningsvis haha..
    Ska bli skoj att få inreda lite iaf, ska köpa en ny stor bokhylla till henne så vi får lite ordning just nu är d mest bara kaos å sen har hon mycket skit leksaker så det blir nog en rejäl rensning.

    Irma har iaf kommit fram till med oss att syskonet antingen ska heta Alfred eller Astrid.
    Tidigare ville hon ha en pojke men nu vill hon ha en flicka för det är lika som Irma säger hon

  • mpta

    tillbaka till vardagen efter en helg i stockholm med mamma, väldigt skönt att åka bort för sig själv ett tag å bara vara men även skönt att komma hem, har ju självklart saknat familjen spec Irma, har pratat med henne i telefon flera gånger, hon älskar att prata i telefon så det var långa diskussioner om vad hon skulle göra å hade gjort

    igår efter att ja hade kommit hem från sthlm stod mora träsk på schema, Irma hade laddat upp med musiken hela helgen så hon tyckte d va riktigt skoj att se dom och dans atill dom trots regnvädret

  • mpta
    beavies skrev 2009-07-31 12:05:00 följande:
    Igår var vi till Furuvik, passligt halvmulet väder... men lite för mycket folk!! Måsta köa till ALLT.. sånt e jobbigt! Ian förstod inte sig alls på det där köandet vid tivolit.. han ville ju åka bilarna med en gång, han vart skit arg varje gång han måsta vänta Tjejen tyckte oxå att det var jobbigt med alla köer, hon hann bara åka 4 olika saker en gång på 2,5h pga alla köer, så var nog lite onödigt att köpa åkband Men annars var det trevligt med en liten utflykt till Sverige. Lite stressigt att skynda tillbaks för att hinna med båten bara... nästa gång blir vi nog en natt.
    roligt med en tripp, synd bara med köandet.

    Imorn bitti tidigt som tusan tar vi vårt pick å pack å åker till kolmården, en natt på hotell blir d och 2 dagar i djurparken, irma är förväntansfull å pratar inte om nå annat ska försöka stoppa henne i säng nu så hon orkar med morgondagen. ska bli intressant å se hur resan går haha
  • mpta

    resan var jätte bra, Irma var hur duktig som helst, klagade inte ett dugg på bilresan å vi hade skoj när vi väl kom fram Irma va imponerad av allt som skedde så d va skoj. det enda t¨råkiga egentligen va väl att tiden gick så fort, nästa gång får vi nog stanna 2 nätter så vi verkligen kan njuta för nu blev d lite stressigt emellanåt, irma ville ju gärna stanna på olika lekställen därinne å vi ville inte vara där så länge eftersom vi kände att vi ville hinna med så mycket som möjligt, så nästa gång får det bli en dag extra så vi kan stanna länge på varje ställe

  • mpta
    nötskrikan skrev 2009-08-03 19:28:30 följande:
    Kul att det blev lyckat! Så det är bara vi som har en unge som sparkar vilt på föraren och gallskriker efter en mil...
    ja vi slipper som tur var det syrrans unge brukar va hemsk och frågar efter ca 5 min om man e framme snart haha
  • mpta
    nötskrikan skrev 2009-08-05 21:43:07 följande:
    Tre blöjfria dagar på dagis hittills och fortfarande väldigt nervöst. Lova har även hunnit med att sova middag utan blöja två gånger den här veckan fast hon vanligtvis inte sover på dagen, tror att det var jobbigt att börja dagis igen plus värmen som kommit.Lova byter blöja på sin docka när jag tar hand om lillasyster. Hon använder vanliga blöjor och byter väldigt ofta och vill kasta alla använda blöjor, blir dyrt... Hon ammar även sin docka när jag ammar Och om dockan inte finns till hands kan man även amma en panda t.ex. (Hon hoppar även upp i min famn och låtsas att hon är liten och att jag ska amma henne, inte lillasyster...)Förresten heter mina bröst "Sagamat", inget annat.Imorgon hämtar farmor och farfar på dagis och sen tillbringar Lova dagen med dem och sover även över. Jag behöver bara ta hand om lillan, vilken lyx!
    haha vilken sötnos
    Ja jag tror att det var jobbigt att börja dagis för Irma också, hon har knappt sovit middag i sommar så vi har fortsatt i samma race på dagis eftersom hon tidigare vart så jävlig på kvällen när hon sovit middag men igår somnade i matstolen när jag lagade mat, har aldrig hänt förr, Irma har aldrig somnat på konstiga ställen hon har ju knappt somnat i soffan tidigare
    men ja sa till på dagis iaf att e hon riktigt trött så får dom väl lägga henne en sväng så får ja rapportera om hur d har gått på kvällen sen så ser vi väl om hon kan sova lr inte på dagis, men än så länge har d gått skapligt bra utan sömn iaf,
  • mpta

    Irma har börjat med det klassiska varför då,
    väldigt drygt måste jag säga!

    Jag stod å torkade köksbänken idag, Irma frågade vad jag gjorde, jag svarade att jag torkade bänken och hon frågade direkt varför då? jag svarade att det kom en massa små flugor annars när det var skitigt, hon frågade igen varför då? jag svarade att det lätt blev så när det var sommar och rötmånad, hon frågade igen varför då? jag svarade att det var för att det var så varmt ute, Irma frågade då varför det var varmt ute, jag svarade att det är varmt på sommaren hon frågade då varför det var varmt på sommaren och jag svarade att det är för att det är kallt på vintern :P ja och sådär fortsatte denna diskussion ett tag tills jag gav upp å inte orkade svara nå mer på alla hennes varför då.

    Någon som känner igen sig?

  • mpta
    Mammanna skrev 2009-08-06 08:59:09 följande:
    Vad duktiga alla era barn är.. Isak VÄGRAR fortfarande vara utan blöja och gör inte på vare sig pottan eller toan längre heller.. det började SÅ bra och nu går det itne alls.. Hoppas att jag får dagis plats åt honom snart så han ser att stora barn inte ahr blöja och att stora barn går på potta/toa.Här är det jobbiga veckan annars.. I går skulle min syster son ha fyllt 4 år så det är lite tungt och grått just nu.. släpar mig fram genom dagarna känns det som, plus att lilla Jacob sover som en kratta på nätterna. 6 månader och sover så dåligt.. somnar 20 sover till runt 1 vaknar somnar om efter 10-20 minuter sover 2 timmar och sen fortsätter det så tills han anser att det är morgon vid 6 tiden.. så gissa om den här mamman är trött numera. Därför har jag bestämt att han bara får sova 2 ggr om dagen så nu är det operation hålla vaken så länge som möjligt här hemma.. hoppas att han ska sova bättre och längre om han inte sover så mycket på dagarna.. vem vet hoppas kan man ju alltid Isak är SOTIS!! Han slår sparkar och jävlas med oss alla, och så har han blivit JÄTTE mammig. Det är väl helt förståligt, han vill ju inte dela med sig av de som varit BARA hans i 2 år och nu när Jacob börjat röra sig överalt så blir ju konkuransen hårdare.Nä nu blev  det en hel roman av det här.. ska ta på mig skenorna igen och mysa lite med grabbarna innan vi ska iväg och urtätta dagens göromål.
    vart vill ni ha dagisplats då helst?
    Tråkigt med en jobbig vecka, hoppas det ljusnar snart, inge skoj när sömnen strular å sen blir det väl som sagt inte lättare när william skulle ha fyllt 4 år.
    Hoppas att sömnen rättar till sig iaf så du får lite energi!
  • mpta

    Idag va ja å Irma på hemköp, vi stod vid kassan och skulle betala och det står en man och packar i varor nedanför oss, är ju inte allt för långt avstånd mellan kassan å där man står å packar i varor. Irma pekar då på mannen och säger: Mamma kolla vilken ful gubbe!
    Tror ja skulle skämmas ihjäl haha... va fan gör man då? som tur var tror ja inte att mannen hörde något även fast hon sa det högt å tydligt, vet inte hur ja skulle ha ursäktat mig om han hade hört jag försökte ignorera det Irma sa och som tur var upprepade hon det inte för det brukar hon ju annars ofta göra.
    Gubben såg för den delen inte ett dugg konstig ut utan det är helt enkelt något Irma har börjat med, hon säger att hon är rädd för saker, att saker ser läskiga ut, konstiga, fula osv, men det fattar väl inte personen som blir utsatt haha..

    Irma verkar även verkligen förstå att man inte säger sådär för när vi senare kom ut från affären sa jag: men Irma sådär säger man faktiskt inte, vadå mamma? att gubben var ful? svarar Irma.
    Så hon visste ju direkt va jag pratade om när vi kom ut, hon svarade mig att det gör man visst gubben var ful, då sa ja tänk om nån skulle peka på dig å säga att du är en ful flicka, svaret jag fick då var att nej det får man inte säga för jag är ingen ful flicka.

    När sambon va liten skrek han till på stan när han såg en dvärg: Maamma mamma kolla en rumpnisse! Ja den personen hörde nog verkligen det iaf.
    Ja jag säger då det, ungar! Ja det e väl lika bra att man vänjer sig vid pinsamma situationer och konstiga kommentarer!

  • mpta
    nötskrikan skrev 2009-08-09 21:16:25 följande:
    Idag har Lova varit arg mest hela dagen. När hon får ett riktigt raseriutbrott är det ingen mening att försöka prata med henne eller trösta, hon ligger på golvet och gallskriker och det känns som att hon inte själv har någon kontroll. Vi brukar bära henne till rummet och be henne komma ut när hon har lugnat ner sig och det funkar ganska bra, hon skriker ett tag men går sedan till sängen och tar nappen och efter nån minut kommer hon ut till oss. Är det bara Lova som blir så arg?
    Det jag tänkte skriva var i alla fall att idag låg hon på golvet i sitt rum och sparkade - precis som vanligt när hon är arg. Först sparkade hon på diverse leksaker, sen övergick hon till att sparka på sängen och efter det valde hon bordet och stolarna. Hon sparkade sönder en tå på bordet, det blev ett ganska stort djupt sår. Foten var så blodig att det inte gick att se var såret var först och det var blod på shortsen, bordet, en stol, golvet och mattan. Vi hörde direkt när hennes skrik blev annorlunda, plötsligt var hon inte arg utan mer chockad. Hon är ju farlig för sig själv
    usch läskigt med såret. Tur att d gick bra iaf.
    Jodå Irma brukar då kunna få sina raseriutbrott å då är d inget som duger så vi brukar också låta hon få gå in till sitt rum lr nå å lugna ner sig så brukar hon komma ut efter ett tag å säga att hon e glad igen.

    Något som jag tycker är drygt med d där jäkla humöret är om tex Irma hoppar i vår säng när hon ska ligga där å kika på film och jag säger att hon inte får hoppa, då skrattar hon å ja säger då att om hon inte slutar blir jag riktigt arg. Men hon fortsätter så tills slut blir jag ju arg som bara den å bär ner irma från sängen och in i sitt rum och ungen börjar då storböla å det är så synd om henne å hon vill kolla på filmen säger hon, hon kan bli hysteriskt ledsen.
    Ja har faktiskt iinte förstått anledningen till varför hon ska till å testa en där när den enda hon förstör för är sig själv, varför vägrar barn lyssna när man säger att om du gör si får du inte göra så sen? Egentligen vet hon ju va som kommer att ske.

    Irma å hennes kusin badade i badkaret häromdagen å började plaska som bara den, jag å syster sa till dom ett antal gånger eftersom det blev så jäkla blött, till slut fick vi nog å sa till dom att om dom inte slutar får dom kliva upp, dom skrattade och fortsatte så vi tog upp dom båda vilket leder till att dom båda står å bölar å tycker synd om sig själva för att dom inte får bada nå mer. Ja dom vill ju självklart testa en men tycker att dom båda borde ha insett för länge sen vilka konsekvenserna brukar bli.
  • mpta
    nötskrikan skrev 2009-08-09 22:15:53 följande:
    Precis samma här, hon slutar inte fast man varnar massa gånger och sen är hon jätteledsen när hon inte får fortsätta. De är väl för små för att förstå konsekvenserna till 100% och kunna sluta, gränser är till för att testas...
    jo det är väl så men ändå tycker ja att hon är så pass stor å förstår så mycket annat så hon borde väl förstå ibland tycker ja. men det e väl mycket testade också för har man tur kan man ju både bryta mot det mamma säger men ändå ha tur ¨å få tex godis skitungar
  • mpta
    spacebeare skrev 2009-08-10 18:12:55 följande:
    nötskrikan - läskigt med tån!Em drar mer till lipen. dramagrinar över ingenting. speciellt med hennes pappa potta/toa går fortfarande bra, har kört ngr Ica utan blöja å vi har klarat oss.sen inga bebisar......är 38+5 så dessa skiter fullkomligt i statistik! molar på bra å har haft förvärkar av å till, slemproppen har gått 2ggr osv......
    Enivsa bebisar, hoppas dom tittar ut snart
  • mpta
    spacebeare skrev 2009-08-12 16:39:42 följande:
    00,01 kom min tjej å 00,17 kom min kille vi mår bra å fick åka hem efter läkarkollen
    Ett stort grattis till er!! Ser framemot att höra alla detaljer hoppas allt är bra!
  • mpta
    Mammanna skrev 2009-08-16 23:22:06 följande:
    Isak går på pottan ÄNTLIGEN!!!  känns som om jag vunnit en miljon han säger till ibland och ibland går han bara dit och sätter sig SÅ duktig våran grabb.. vill dock inte ha kalsong eller byxa utan blöja men en sak i taget Jacob har börjat äta ordentligt JIPPI känns som om det äntligen börjar flyta lite här Nu är det bara nätterna som ska bli bra så är jag nöjd sen :-P 2 tänder har han fått också den lille så jag hoppas att det är dom som stör sömnen och att han börjar sova när dom som ska upp är uppe.. ja drömma kan man iaf.Måste erkänna att jag tog till fulknep för att få Isak till pottan... GODIS! japp käpte skumdelfiner på dollar och sa att det här är pota godis, varje gång du kissar eller bajsar på pottan så får du en godis.. det tog en vecka men nu går han mer än gärna dit så nu är det nedtrappning.. godisarna blir bara mindre och mindre och får nog bytas mot et kex eller så snart Stolt mamma
    Va skoj att allt går framåt ja som du ser är det inte bara du som mutar haha.. vi mutade Irma med glass, fast det räckte att göra det för oss första gången sen släppte liksom spärren för henne.
  • mpta
    spacebeare skrev 2009-08-17 08:33:39 följande:
    hejsan!här rullar det på, Em vill gärna hålla å hjälpa till med nappar, byta blöjor. väntar på ett giganto utbrott.......har skrivit ner förlossningen i pressen om ni vill läsa.mår kroppsligt väääldigt bra! återhämtningen med Em tyckte jag tog över en månad men jag kan redan sitta ordentligt, gå korta prommisar och allt där ner funkar utan problem mammanna - vi mutar med spelkulor
    Härligt att höra att allt rullar på bra.skönt att du har återhämtat dig fort! Har läst om förlossningen nu så nu inväntas d bilder på dom små Hur stor va dom då förresten och va ska dom heta?
  • mpta
    nötskrikan skrev 2009-08-17 22:18:20 följande:
    Det har precis varit inskolning, det här är första "vanliga" veckan, så jag kommer nog att ge dagis en chans till innan jag pratar med personalen. De har verkligen fullt upp med alla nya små ettåringar och det är ju inte personalens fel att de inte räcker till, då måste man nog klaga högre upp. Men nu kommer jag att vara ännu mer stressad över att hämta Lova i god tid om de har tänkt låta henne stå ute i kapprummet. Lova älskar dagis och studsar iväg dit varje dag, vill absolut inte ta ifrån henne det.
    Hoppas att det löser sig med dagis å att ni blir riktigt behandlade annars tycke rja ni ska säga till lr byta.

    Dags att göra en ny tråd va?
Svar på tråden Vi som fick barn i jan-feb 2007, sommartråd