• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Clarissa83

Mamma 0406 skrev 2009-05-23 20:01:27 följande:

Ja det är tråkigt att det ska vara så här. Vi låter också barnen bestämma själva, men på något vis har det ändå blivit mycket pojkigt för sonen och flickigt för dottern, och det är jag rätt övertygad har med dagis att göra.
    Är det så hemskt då? De har ju valt det själva? Skulle de verklige tycka det flickiga resp. pojkiga var FULT skulle de ju inte begära att få just de kläderna? Tycker du själv att det ser illa ut det de har på sej kanske? Varför krångla till allt så..
  • Helena Gordon

Och fortfarande - jag vill att det ska finnas FLICKkläder och POJKkläder som den gamla programmerade fossil jag är.

• Pallas

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:06:10 följande:

Jag accepterar om nån vill klä sin son i klänning och med toffsar. Men jag kan inte neka till att jag skulle tycka det såg fånigt ut. Och föräldrar som blir alldeles upprörda över att sonen då kan misstas för en flicka borde förstå att det inte alls är så konstigt.
    Menar du så här:
    Du ser ett barn i klänning och tofsar ->
    Du antar då möjligen att det är en flicka ->
    Om du får reda på att det är en pojke så blir attributen fåniga?
  • Clarissa83

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:10:18 följande:

Och fortfarande - jag vill att det ska finnas FLICKkläder och POJKkläder som den gamla programmerade fossil jag är.
    Jag är hellre en fossil än en genuskrokodil iaf. Haha gud va roligt...
  • Pallas

Och fortfarande - jag vill att det ska finnas FLICKkläder och POJKkläder
    Hur klassificeras de kategorierna då?
  • Helena Gordon
    Pallas skrev 2009-05-23 20:10:39 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:06:10 följande: Menar du så här: Du ser ett barn i klänning och tofsar -> Du antar då möjligen att det är en flicka -> Om du får reda på att det är en pojke så blir attributen fåniga?
    Ja lite, men jag accepterar ändå att den familjen vill ha det så. Men ja, jag skulle nog tycka det var en aning märkligt - i min tystnad.
  • Helena Gordon
    Pallas skrev 2009-05-23 20:11:53 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:10:18 följande: Hur klassificeras de kategorierna då?
    Vad menar du nu?
  • Ärla Minou

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:08:44 följande:

Fast jag tycker det är lite märkligt om föräldrar köper klänningar till sin lille grabb. Kan fortfarande inte rå för att jag tycker se. Och fortfarande - jag accepterar om du vill klä din son i det. Men jag behöver inte göra det.
    Var det ett svar på inlägget du citerade? Ser inte riktigt hur.

Men i alla fuller fall. Du skriver "om du vill klä din son i klänning" Vill jag inte. Men om HAN vill så är det e annan femma. Än så länge nöjer han sig med stjärnor på sina "unisexskor" och ett och annat hårband från sina systrar. Grejen är den att han väljer. Inte jag. Vill han ha rosa diadem så får han. Kan inte tänka mig något mer kissnödigt än att hindra honom från det. Det växer inte fast på huvudet på honom.... han är fortfarande samma barn. Sätta på när han vill. Ta av när han vill. Observera HAN vill.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:08:44 följande:

Fast jag tycker det är lite märkligt om föräldrar köper klänningar till sin lille grabb. Kan fortfarande inte rå för att jag tycker se. Och fortfarande - jag accepterar om du vill klä din son i det. Men jag behöver inte göra det.
    Jo, du rår för att du låter dina förutfattade meningar styra över ditt beteende. Vi har alla ett val här i livet.

Jag kan ju tycka att det ser helkonstigt ut med klänning på pojkar, men ändå välja att trotsa mina egna tankar genom att låta min son ha klänning på sig. Superenkelt.
  • FannyGioia

Varför?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!