• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Mamma 0406

Ja det är tråkigt att det ska vara så här. Vi låter också barnen bestämma själva, men på något vis har det ändå blivit mycket pojkigt för sonen och flickigt för dottern, och det är jag rätt övertygad har med dagis att göra.

När sonen var 15 månader och skulle skolas in frågade hans fröken vad han tyckte om att leka med. Tja, svarade jag, han är just nu väldigt mycket för dockor och köra i dockvagn. Fick då till svar "Jasså, här leker pojkarna mest med bilar och lego." Som om det var konstigt att en ettårig pojke vill leka med dockor.

Dottern, som är 4,5, säger ofta tex att blått är pojkfärg och rosa för flickor osv, och det är ingenting vi säger hemma.

• Consuela BananaHammock

Ärla Minou skrev 2009-05-23 19:59:21 följande:

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 19:55:33 följande:
    Tycker jag var en märklig summering. testa den här istället: Säger du inte nej till din som när han vill ha rosa/glitter Hello Kitt el dyl så är du en rabiat feminist som använder din som som murbräcka. Dessutom får ungen skylla sig själv om någon fäller högst berättigade kommentarer om det pojken hra på sig. Dessutom får sonen se till att skaffa skinn på näsan. Väljer man att sticka ut får man stå ut med spott och spe.
    Dessutom har dom flest här inne sagt att vi skiter i vad ni sätter på era barn.
  • Helena Gordon
    Pallas skrev 2009-05-23 19:58:44 följande:
    Klankandet kommer till mestadels från debattörer med dina åsikter, vad jag kan se. Från mitt håll kommer ifrågasättande av argument och en och annan facepalm.
    Jag har inte sett nånting klankande på dem som väljer att klä sina grabbar i klänning i denna tråd. Mer att dem som väljer att inte göra det måste försvara sig.
  • Pallas

Dessutom får ungen skylla sig själv om någon fäller högst berättigade kommentarer om det pojken hra på sig. Dessutom får sonen se till att skaffa skinn på näsan. Väljer man att sticka ut får man stå ut med spott och spe.
    "För det är så samhället ser ut, och jag ser ingen anledning att ens försöka ändra på det."
  • Consuela BananaHammock
    trogentjur skrev 2009-05-23 19:57:58 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 19:55:33 följande:
    Japp, min son har aldrig bett om nån klänning. Och jag hoppas aldrig han gör det heller.
    Svaret hade i så fall blivit ICKE !!! :)
  • Ärla Minou

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 20:01:28 följande:

Dessutom har dom flest här inne sagt att vi skiter i vad ni sätter på era barn.
    Så länge ni får himla med ögonen, era barn får kommentera det fritt och div förskolefröknar få skrämselhicka av "naturliga" skäl... eller?
  • Pallas

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:01:30 följande:

Jag har inte sett nånting klankande på dem som väljer att klä sina grabbar i klänning i denna tråd. Mer att dem som väljer att inte göra det måste försvara sig.
    De måste försvara sina _argument_, det är skillnad. De, å andra sidan, kör mest argumentum ad hominem.
  • Helena Gordon

Jag accepterar om nån vill klä sin son i klänning och med toffsar. Men jag kan inte neka till att jag skulle tycka det såg fånigt ut. Och föräldrar som blir alldeles upprörda över att sonen då kan misstas för en flicka borde förstå att det inte alls är så konstigt.

• Ärla Minou

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:01:30 följande:

Eller så här...de som blir ledsna över att pojkarna med "flickkläder/flickaccesoarer" får kommentarer om hur fel det är - de för höra att det bara är självklart att man får stå ut med det. Hur är man funtad när man låter sina söner ha klänning? Det är ju onaturligt.

Observera att det har kommit att handla om klänning till skolan. Inte om glitter på skor eller Hello Kitty på solglasögon på dagis. Något som var/är betydligt mer diskret. Ändock tydligen stötande och oroande.
  • Helena Gordon
    Ärla Minou skrev 2009-05-23 20:06:20 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:01:30 följande: Eller så här...de som blir ledsna över att pojkarna med "flickkläder/flickaccesoarer" får kommentarer om hur fel det är - de för höra att det bara är självklart att man får stå ut med det. Hur är man funtad när man låter sina söner ha klänning? Det är ju onaturligt. Observera att det har kommit att handla om klänning till skolan. Inte om glitter på skor eller Hello Kitty på solglasögon på dagis. Något som var/är betydligt mer diskret. Ändock tydligen stötande och oroande.
    Fast jag tycker det är lite märkligt om föräldrar köper klänningar till sin lille grabb. Kan fortfarande inte rå för att jag tycker se. Och fortfarande - jag accepterar om du vill klä din son i det. Men jag behöver inte göra det.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!