• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Helena Gordon
    Ärla Minou skrev 2009-05-23 20:12:56 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:08:44 följande: Var det ett svar på inlägget du citerade? Ser inte riktigt hur. Men i alla fuller fall. Du skriver "om du vill klä din son i klänning" Vill jag inte. Men om HAN vill så är det e annan femma. Än så länge nöjer han sig med stjärnor på sina "unisexskor" och ett och annat hårband från sina systrar. Grejen är den att han väljer. Inte jag. Vill han ha rosa diadem så får han. Kan inte tänka mig något mer kissnödigt än att hindra honom från det. Det växer inte fast på huvudet på honom.... han är fortfarande samma barn. Sätta på när han vill. Ta av när han vill. Observera HAN vill.
    Okej, så bra.
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:13:28 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:08:44 följande: Jo, du rår för att du låter dina förutfattade meningar styra över ditt beteende. Vi har alla ett val här i livet. Jag kan ju tycka att det ser helkonstigt ut med klänning på pojkar, men ändå välja att trotsa mina egna tankar genom att låta min son ha klänning på sig. Superenkelt.
    Fast jag VILL INTE ÄNDRA PÅ DET: Jag tycker ju om att ha det på det viset. Varför ska det vara så fel?
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:14:22 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:10:18 följande: Varför?
    Konstiga frågor, börjar undra om ni inte kan tänka själva.
  • Consuela BananaHammock

Ärla Minou skrev 2009-05-23 20:03:10 följande:

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 20:01:28 följande:
    Så länge ni får himla med ögonen, era barn får kommentera det fritt och div förskolefröknar få skrämselhicka av "naturliga" skäl... eller?
    Mina barn får inte kommentera det fritt!!! Kolla fakta innan du kommenterar
  • Pallas

Helena Gordon:

Vad ÄR flickkläder respektive pojkkläder? Har det med färger att göra? Snitt? Funktion? Material? Vad?

Du får tycka att det är märkligt att min son har glitterpumps och klänning i sandlådan eller på dagis. Det enda jag ber dig om är att knipa igen om dina åsikter inför både dina och mina barn.

• Ärla Minou

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:15:52 följande:

Tänker kanske andra tankar och vill höra hur dina går...
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:15:52 följande:

Jag tycker ju inte att det ska vara så, därför kan jag inte svara. Varför tycker DU att det ska vara uppdelat efter kön? På vilket sätt skiljer sig småpojkar från småflickor, bortsett från könsorganet?
  • Helena Gordon
    Pallas skrev 2009-05-23 20:16:20 följande:
    Helena Gordon: Vad ÄR flickkläder respektive pojkkläder? Har det med färger att göra? Snitt? Funktion? Material? Vad? Du får tycka att det är märkligt att min son har glitterpumps och klänning i sandlådan eller på dagis. Det enda jag ber dig om är att knipa igen om dina åsikter inför både dina och mina barn.
    Hörrö du, jag har aldrig sagt nåt om att diskutera mina åsikter med någon förälder eller med deras barn. Ännu mindre skulle jag låta mina barn yttra något nedvärderande till någon annan. Jag säger bara att JAG inte skulle köpa klänningar till MIN SON. Alla är vi olika - jag tror inte på de där genussnacket. Det är inte min grej. Det är din.
  • Clarissa83

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 20:16:16 följande:

Ärla Minou skrev 2009-05-23 20:03:10 följande:
    Mina barn får inte kommentera det fritt!!! Kolla fakta innan du kommenterar
    Dom är så inrutade på att vi inte bryr oss om våra barn skulle tracka ner ett annat av nån orsak. Varför skulle man tycka det var okej även om man inte drar det här genus till sin yttersta spets?
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:15:23 följande:

Fast jag VILL INTE ÄNDRA PÅ DET: Jag tycker ju om att ha det på det viset. Varför ska det vara så fel?
    Det har många tagit upp i den här tråden ett flertal gånger. För att vårt sätt att bemöta barn utifrån kön leder till att de anpassar sig efter steretypa normer, vilket i sin tur leder till begränsade individer.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!