Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

NI förstör mitt barn!

Cahjo skrev 2009-05-21 21:13:35 följande:
    Tjejerna som sagt till din son vad han kan och inte kan ha på sig menar jag.
    Det hoppas jag med.
  • Danitra
    Falumamman skrev 2009-05-21 21:17:28 följande:
    bry dig inte om vad andra tycker. låt han ha hello kitty saker om han vill, vad spelar det för roll? min dotter har  "killkläder" så varför ska inte killar kunna ha "tjejkläder"? tids nog ändrar han sig nog ändå
    JAG bryr mig inte om vad dom tycker. Problemet är att min som kommer bry sig.
    Visst, jag ska göra mitt för att lära honom att gå sin egen väg - men det tar honom bara en viss bit på vägen.
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:18:13 följande:
    Vet inte riktigt hur jag svara utan att bli helsågad, för jag är absolut för att uppmuntra både tjej och killprylar för båda könen. Men det ska synas att mitt barn är flicka tills hon själv kan påvisa det...
    OK, men om vi skulle mötas så skulle jag ändå fråga om könet på ditt barn.
  • Danitra
    Fru waran skrev 2009-05-21 21:18:23 följande:
    Tycker att det är löjligt, alla uppfostrar sina barn olika. Bara för att några tycker det är okej med glitter på pojkar måste inte alla tycka det. Och alla som inte tycker det har rätt till det. Men det ger inte barn rätt att reta den som har det. Det är samma med överviktiga barn. Jag ger mina barn en bra kost för att de inte ska bli överviktiga, men bara för att jag gör det betyder det inte att de har rätt att reta tjocka personer. Övervikt och glitter är inte samma sak, tog bara den jämförelsen med poängen att bara för att man själv inte har nåt så är det inte okej att retas. Men mina barn har inte flickkläder för jag tycker inte att det är passande men de har inte rätt att mobba någon för det.
    Men hur kan det INTE vara OK med glitter på pojkar?
    Och även om du säger att man inte ska mobbas så säger du ändå samtidigt att det är något fel med ha glitter som pojke. Vilket dina barn förstår och vidarebefodrar på dagis/skola.
  • Danitra
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:21:07 följande:
    Om någon skulle fråga mig om könet på mitt barn då jag klätt det i klänning och hårspännen kommer jag tro denne vara en idiot. Bara en reflektion på inlägget.
    Tur att jag vet att jag inte är det.
    Men visst, ser jag att det är en superkonservativ lattemorsa som lyfter upp en unge i klänning - då drar jag mina slutsatser.
  • Danitra
    laven skrev 2009-05-21 21:22:57 följande:
    Då får väl sonen skaffa sig lite stake? När min mellanpojk var 3 år klädde han ut sig i förskolan med snygga juveler och stora örhängen. Några av tjejerna som var i skolan sade till honom att pojkar inte kan ha örhängen. "Det kan de visst - det har min pappa" svarade sonen och lekte obekymrat vidare.
    Jo, och som tur är så har han det än så länge. Han svarade "Jo, jag kan det. Jag (be)stämmer det!"
    Men även om han skiter i andras åsikter nu som kommer inte det hålla för alltid.
  • Danitra
    Beyond Eternity skrev 2009-05-21 21:23:32 följande:
    Du har aldrig hört talas om gruppsykologi och grupp-tryck va? Att lägga skulden på pojkens mamma för att andra vuxna lär sina barn stereotypa könsrollsmönster är så galet som det bara kan bli. Ja varje förälder kan göra allt som står i deras makt för att deras egna barn ska ha ett gott självförtroende och klara av att möta svårigheter, MEN det finns ingen förälder som kan stärka sitt barn så mycket att det TS pratar om går oberört förbi det barn som utsätts för detta, frmaförallt om det ständigt upprepas av de barn OCH vuxna somm finns runtomkring. Var med och påverka föräldrar att de ska släppa på dessa könsrollsmönster i stället för att skuldbelägga föräldern till pojken som vill ha glittriga skor eller rosa kläder
    Exakt!
    Jag gör mitt till genom att visa som vuxen att det är OK med glitter på pojkar och Spindelmannenkläder på tjejer. Jag gjorde mitt till på dagis genom att förklara för tjejen att det faktiskt är jättesnyggt med glitter - på både killar och tjejer.
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:24:53 följande:
    Och när vi ändå tydligen är outtalat inne på det ämnet, så ska du väl inte alls fråga vad det är för kön på mitt barn eftersom det inte är av avgörande betydelse? Eventuellt fråga namnet.
    Det är så mycket lättare rent språkmässigt. Eftersom "hen" ännu inte är ett etablerat ord.
  • Danitra
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:29:59 följande:
    Precis! Det ska ju räcka med att se att du har en människo varelse i vagnen. Vid namn Kalle. Sen om Kalle är av pojk kön eller flick kön är totalt orelevant.
    Rent språkligt underlättare det att veta könet. Sen spelar inte könet någon roll förren i tonåren.
  • Danitra
    Fru waran skrev 2009-05-21 21:26:04 följande:
    JAG tycker att det är fel. Men det är många saker jag tycker är fel. Jag anser ändå att man ska lära sig att även om man själv ogillar nåt eller tycker nåt är fel så kan man acceptera att andra har det. Jag sätter inte på min son flickkläder men vill du göra det, fine inte mitt problem men man måste acceptera att alla gör sitt val. Det får barn lära sig.
    Och jag kan inte för mitt liv förstå vilken skada lite glitter kan göra på en pojke.
    Men även om du är pedagogisk och förklarar att man inte får mobbas så lär du ändå dina barn vad som går an och inte.
    Den här flickan som jag nämner i TS retade inte min son. Hon bara berättade vad hon hade lärt sig: "Pojkar kan inte ha skor med glitter på". 
    Och det bidrar till att lära min som hur fel hans skor är i andras ögon.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!