Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 23:15:16 följande:
    Varför finns det dam och herr avdelning?
    För att:
    1. Kropparna ser olika ut efter puberteten. Samma plagg passar inte båda könen.
    2. Vi har blivit uppfostrade att olika typer av plagg bara kan bäras av vissa kön.
  • Danitra
    anna450 skrev 2009-05-21 23:15:46 följande:
    Okej,men då kan du ju inte tycka att det e konstigt att andra pojkar eller flickor på dagis säger att det är en tjej klänning!Du kan ju inte komma och säga att dettta "problem" om vad som passar på en kille/tjej har kommit nu.För hur mycket vi nu än tycker att killar kan ha klänningar och glittriga skor hit och dit så kommer det ALLTID att vara "tjejit"med rosa klänningar osv!
    Nej, det kommer inte ALLTID vara så. Det har förändrats över tid och kommer förmodligen förändras igen.
  • Danitra
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 23:17:41 följande:
    Men du tycker det är okej att det finns damkläder och herr kläder, damskor och herrskor?
    Jag tycker att det är bra att det finns plagg för alla kroppstyper. Jag ser inget stort värde i att dela upp plagg efter herr och dam. Jag köper en del kläder på herravdelnignen ibland. 
    Men det är något annat när vi uppnår könsmognad. Då finns det ett större intresse av att alliera sig med andra av samma kön och känna gemenskap. Sen tycker jag det är alldeles för överdrivet idag.
  • Danitra
    TwinkleLittleZtar skrev 2009-05-21 23:18:27 följande:
    Nej, tyvärr är det ju så. Men man kan ju försöka så långt det nu räcker och sen hoppas på att man fått en stark son/dotter :) Men som sagt, föräldern är ju oftast inte den som barnen jämt lyssnar på, men mycket iaf! Och sen tror jag inte att det blir en världsändring pga denna disskution, så ja.. lägg ner den och gå vidare i livet. Ge era barn en massa kramar och kärlek istället, det är dom enda värderingarna som behövs för att skapa ett tryggt barn - en trygg uppväxt.
    Det jag vet är att jag var en av dom som fick en ändrad åsikt efter en liknande tråd för fyra år sedan. Jag vet att genom att ta upp detta och argumentera sakligt för min ståndpunkt som kommer fler tycka som jag.
  • Danitra
    lassemia skrev 2009-05-21 23:20:00 följande:
    Min snart 2_àriga son älskar sin dockvagn med rosa prickar pà :)! Han brukar gà runt med den och fast han verkligen ser ut som en pojke fràgar dà folk om han är en flicka! Jag bara väntar pà den dagen när nàgot större barn ska skratta àt honom och han inte ska vilja ha vagnen längre... :(
    Visst blir man ledsen av tanken!
  • Danitra
    Bonanza skrev 2009-05-21 23:24:00 följande:
    Just fan! När vi träffades så tyckte du inte att man skulle klä ungarna i rosa typ. Var det inte så? Eller minns jag fel? Eller var det din ovilja att kalla dig feminist vi diskuterade då?
    Det var nog min ovilja att kalla mig feminist. Det har jag gett upp sedan länge.
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 23:30:22 följande:
    Har du vägrat rosa? Vad fick dej att ändra dej?
    Jag vägrar alltid rosa för egen del. Sonen får välja själv.
    Vad som fick mig att ändra mig var vettiga människor som övertygade mig om att jag hade fel.
  • Danitra
    Mamman utan barn skrev 2009-05-22 21:59:37 följande:
    Nej, det låter som spontana reaktioner från barn med högst vanliga värderingar. Det låter även som en hysterisk mamma med alldeles för mycket tid att gnälla.
    Värderingar som jag vill ändra. 
    Och nej, jag är inte hysterisk.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!