Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

NI förstör mitt barn!

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:32:40 följande:
    Jaha det är alltså först under puberteten som det är okej att tala om det faktum att det finns två kön bland oss homo sapiens?
    Klart man kan göra det. Och det GÖR man. Mamma har snippa, pappa har snopp. Mamma hade dig i magen, pappa hade frön i snoppen. Osv.
    Men vad man kan ha på sig och inte, eller hur man ska leka och inte - det är helt orelevant. Och några skillnader mellan flickor och pojkar rent fysiskt finns nästan inte innan puberteten.
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:31:28 följande:
    På finska är "hän" ord för både henne och honom. Borde kanske införskaffas då om det inte har någon djupare innebörd.
    Det tycker jag definitivt. Att kunna använda "hen" när man inte vet könet skulle underlätta många gånger.
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:34:44 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:29:59 följande: ALLA namn borde vara unisex tycker jag Det dumma med det här att folk ska vara så anti det ena eller det andra är att det hårddras så till den milda grad i alla avseenden. Nästan så det är MER okej för en kille att ha kjol, bara för att man ska få säga att "det är faktiskt en POJKE, vad har du för värderingar egentligen?!"
    Jag är inte ute efter att hårddra. Jag är ingen "rabiat feminist" som klär min son i klänning, går ut på stan och muckar gräl.
    Jag är en enkel förälder som vill att mitt barn ska få välja på ALLA kläder och ALLA lekar/leksaker och på ALLA intressen. Han leker enormt mycket med bilar och pistoler (sugrör) och jag hindrar honom inte eftersom det är ett intresse som han har valt. Men samtidigt vill jag att han ska kunna välja att ha skor med glitter samtidigt.
  • Danitra
    L E A skrev 2009-05-21 21:38:24 följande:
    Danitra, men då är det fortfarande din uppgift att tala om för din son att vissa barn tycker så men om han trivs i sina skor och gillar dom så ska han självklart ha dom oavsätt vad dom har för färg. Då talar man om för sin son att alla tycker olika om färgerna men att det är fritt fram både för killar och tjejer att välja vilken färg dom än vill på sina kläder. Färgerna tillhör varken killar eller tjejer, dom är gemensamma och får utnyttjas som man själv tycker.
    Jaha! Ska jag säga SÅ!  *ironi*
    Klart att grunden i det jag vill lära min son är att man ska välja utifrån vad man själv tycker och att man ska respektera vad andra väljer. Att man ska vara stark i sig själv och sina val.
    MEN det är inte värt mycket när kompistrycket gör sitt till. Har du glömt hur det var i grundskolan? Eller var du  motståndskraftig?
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:42:24 följande:
    Mitt barn kommer också att få välja den dagen hon kan det. Ger det mej ingen rätt att klä henne "flickigt" som spädbarn genom att göra det?
    Vart i tråden (eller på resten av internet) har jag sagt att det inte är OK?
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:46:46 följande:
    Kan hända att jag förvirrat mej mellan inläggen, ursäkta. Men det intrycket får man av dej hursomhelst
    För att jag inte vill att andra barn ska dissa min sons skor?
  • Danitra
    gizen skrev 2009-05-21 21:46:39 följande:
    att ni orkar diskutera... och att överhuvutaget fundera över att byta förskola för att pedagogen visar fel leksaker *OMG* och jag undrar hur en superkonservativ lattemamma ser ut... snacka om fördom... det ni diskuterar är verkligen dagens i-landsproblem!!!
    Vilket underbart inlägg till debatten.
    Det finns andra trådar/sidor att besöka.
  • Danitra
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 21:47:33 följande:
    Tror inte det kommer komma en dag då jag låter min lille gå i rosa skor med glitter på haha. Han kommer få välja fritt bland leksaker och kläder, förutom glitter,volanger, klännigar m.m. Rosa kan han få ha på sig, beror på vilken rosa och vad för klädesplagg. Klänning kan han få ha när han leker.
    Varför?
  • Danitra
    Fru waran skrev 2009-05-21 21:46:10 följande:
    Haha, tyck det du, det är bara du som lider av det jag tar inte dina ord på blodigt allvar. Men en sak är säker, min son har killkläder i sin garderob, nåt annat kommer inte på fråga. Han är inte särskilt begränsad... han älskar döskallar, bilar och allt vad han har. Döskallar är just en sån sak många inte vill sätta på sina barn för de tycker att det är fel. Men jag anser inte att andra styr mig för det. Jag köper det till sonen för att han och jag gillar det och sen om du säger till dina barn att det är fel, det är din huvudvärk. (eller dens som säger det)
    Skillnaden är att dödskalla/inte dödskallar inte länkar vidare till en enormt utbredd uppfattning om hur man ska vara/inte vara.
    Ni kanske tror att jag bara tänker på just glitterskorna men så är det inte. Det är första ledet i att lära min son hur han ska vara enbart på grund av vad som sitter mellan hans ben.
  • Danitra
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:52:33 följande:
    Vad händer om en tjej på din sons förskola kommer och säger att din sons blåa tröja är ful och bara passar på bussförare. Är det lika hemskt? Ska vi bara bry oss när det gäller genus eller ska vi uppfostra små robotar som bara säger vad som är PK?!
    Eftersom det är en sådan absurd åsikt så skulle det inte vara lika illa. Men om den var lika utbredd som kill-/tjejkläder så skulle jag reagera.
    Du har aldrig tänkt på att det kan ligga en hel del vett och förnuft i det som är PK?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!