• Tindra02

Reductil

Någon som äter/ätit Reductil?
    Funkar/funkade det på er?
    Hur mådde/mår ni?
    Hur länge har/hade ni ätit det?

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 12:32
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m46154816.html

Här är länken till vikt-tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 16:18
    www.markazits.com/diet/bmi.php

Här en länk om man vill räkna sitt BMI

www.fass.se/LIF/home/index.jsp

Här kan ni oxå gå in och läsa om Reductil.
  • Svar på tråden Reductil
  • Tindra02
    zleepy skrev 2009-08-22 18:46:20 följande:
    Ojj vilken skillnad det har blivit i ansiktet på dig!! Håller med Tindra, du är jättefin! :-P
    Ja precis, syns jättemycket i ansiktet...
  • Knasiga morsan

Åhhh vad glad jag blir!! Tusen tack för era fina kommentarer!!

Jo det känns bra, mycket bra faktiskt. Jag var rädd för alla biverkningar jag hade läst om angående R och var skeptisk till det när jag började gå på dosen. Min läkare LOVADE ju mig att jag skulle bli normalviktig igen. Jag visade inget för honom men på insidan skrattade jag lite tyst just för att det där var något jag för länge sedan hade gett upp hoppet om att kunna bli normalviktig. Men nu när jag märker skillnad i kläder, på kort, i spegeln, till och med i skorna (!!) så börjar jag känna hopp om att hans löfte kommer att infinna sig och att jag kommer att få bli normalviktig en vacker dag. Och angående det där med biverkningarna så har jag faktiskt inte märkt av några som helst biverkningar. Jag menar, jag som har missbrukat ett X antal olika mediciner under flera år (slutat med det nu) trodde ju direkt att jag skulle få en massa biverkningar av denna. Men icke..

Hur går det för er? Märker ni av några biverkningar?

Jag har räknat ut lite kort i huvudet att om jag kan ha någorlunda tur med min viktminskning och kanske tappa runt 1 kg i veckan så kommer jag att kunna vara normalviktig under nästa höst eller så. Wow.... Men det kanske är att ta i. Men si så där två år kanske det kan ta om jag ska vara riktigt realistisk..

Idag har jag inte skött mig när det gäller mat. Men vi hade besök ända från Kalmar idag och vi hann äta frukost men ingen lunch och jag åt inget när vi fikade utan drack bara kaffe och sedan åt vi först nu ikväll efter 18-tiden och då åt jag 1½ snitzel, lite sallad och fem pommes kanske. Sedan vart jag mätt.. Men jag vet om att min läkare har sagt till mig att det är viktigt att äta tre mål mat under dagen.. Så jag hoppas att det inte märks något + på vågen imorgon..

• Knasiga morsan

Vill säga detta till er alla som är inne i tråden :

NI är så oerhört gulliga och snälla och jag gillar er skarpt, trots att vi inte riktigt känner varandra. men vi delar en sak gemensamt och det är vår kamp och vårt mål till att bli normalviktiga!

Jag hejjar på er och tycker ni är duktiga!! Ge inte upp, det är det sämsta man kan göra! Om ni skulle bli trötta på att kämpa och arbeta med vikten så se istället till att ta en liten kort paus under en dag eller två och ta hand om er själva extra mycket och pyssla om er. Det är viktigt att ni gör det annars också - se till att ta hand om er någon timme i veckan om det skulle gå.

NI är verkligen värda att få må bra, att ha en fungerande kropp och att få känna er stolta och nöjda med er själva!

Jag är stolt över er!!

• mio74

Hej på er ! Har läst en hel del i tråden och jag skulle också vilja få reductil utskrivet, väntar på min tid till läkaren och känner mig nervös och rädd att jag blir nekad. Jag har haft bmi fetma i 10 år och har testat alla bantningskurer som finns. Nu har jag ett bmi på 35 och ont i knäna, har ni några tips på vad för argument jag kan säga till läkarn?

• Knasiga morsan

Mio:

Hoppas att du får din tid till läkaren snart och att du inte behöver vänta så länge. Det du kan ta upp med din läkare är lite av det du skriver här i tråden. Att du har länge varit överviktig och att din kropp tar stryk av det. Att du vill ha hjälp med att gå ner i vikt och att du redan har testat alla olika sorters bantningsknep och kanske höra om det finns någon chans för dig att få Reductil utskrivet för att du har hört och läst om det läkemedlet och skulle vilja testa och se om det skulle kunna fungera på dig. Att du behöver hjälp att gå ner i vikt men att en operation inte är något att tänka på. Du kan också dra upp det (om det stämmer) att du vet exakt hur man ska äta och att du äter därefter men att du ändå inte kommer ner i vikt. Kanske att han då vill ta lite tester på dig för att se hur din kropp fungerar och om han kan hitta något fel där till varför du inte går ner i vikt. Men sanningen fungerar ju i alla lägen och jag får enbart hoppas att du har en bra läkare som är villig till att hjälpa dig och vill skriva ut R till dig. Jag håller tummarna!!

• Knasiga morsan

Förlåt, jag kanske skriver för mycket här i tråden?? hehe.. Ni får lova att säga till i så fall!!! Jag kan ta det!

Men en sak som jag märker av nu och som inte roar mig, men det har det inte gjort innan heller.. Det är mina bröst. Jag har rätt stora bröst (suck) och har 100 F i kupa. Hemskt nog.. Ibland kan jag ha en E-kupa. Så de är rätt stora och HÄNGIGA! Fy bubblan.. Men nu när jag minskar i vikt så minskar ju även brösten, men inte på längden utan i "fyllnad". Så när jag är färdig med min viktminskning kommer jag antagligen ha bröst som liknar två långa tubsockar med en liten potatis i nedre änden. Så det gäller väl redan nu att börja spara ihop lite pengar till en operation av brösten misstänker jag.. hrm.. Usch ja.. Kanske magen också om den skulle bli lös och hängig.. brr..

• Tindra02

mio: Har väl inte mycket mer att tillägga än Koko banan Håller tummarna för dig

koko banan: Klart du ska skriva, hur mycket du vill Alla mina biverkningar är faktiskt borta Men som sagt, gnäll-jag, så funkar ju inte detta. Men jag ahr inte sån karaktär som ni andra här tyvärr... Tuttarna kan man kanske inte få hjälp med, men magen har jag för mig att man ska kunna få. Iofs så skulle dom ju kunna ta dom i samband med magen. Du får höra dig för sen, och inte ge dig om du får nej

Kram allihopa  

• mio74

Tack för goda råd, känner mig lite mer peppad nu. Ska ringa vårdcentralen på måndag och ser hur det går med min tid. Vet inte hur jag ska vidare om jag inte får reductil, skulle kännas helt hopplöst. Som att det är meningen att jag ska vara fet resten av mitt liv. Suck

• Tindra02
    mio74 skrev 2009-08-22 22:55:11 följande:
    Tack för goda råd, känner mig lite mer peppad nu. Ska ringa vårdcentralen på måndag och ser hur det går med min tid. Vet inte hur jag ska vidare om jag inte får reductil, skulle kännas helt hopplöst. Som att det är meningen att jag ska vara fet resten av mitt liv. Suck
    Åh ta nu inte ut dig i för väg (lätt man gör det) men stå på dig...
    Vi hejar på dig
  • Knasiga morsan

Precis Mio - ta inte ut något innan du ens varit hos läkaren! Jag förstår att du är nedstämd och känner att det är hopplöst att vara fast i en tung kropp och inte kunna ta sig ner i vikt men det är just därför som du ska till läkaren och berätta och förklara för honom att du verkligen vill gå ner i vikt och att du behöver hjälp med att lyckas! Jag tror inte att han eller hon ska vara helt omöjlig när det gäller det! Är det bara liite vett i skallen på läkaren så kommer du få R utskrivet! Men som sagt var ärlig mot honom så han får ta del av din smärta och hur du upplever din vardag är och allt du testat med mera. Det kommer gå så bra så! Jag hejjar på dig och stöttar dig!!

Svar på tråden Reductil