Norrland09 skrev 2009-06-05 13:28:21 följande:
Förresten
TS och alla andra dagishatare; hur kan dessa ett- och tvååringar skratta,äta mat, sova, ha kul och UTVECKLAS när de är övergivna, otrygga, helt oförestående och vantrivs på dagis....? Svara på den frågan är ni vänliga! Om dagis vore en sådan fruktansvärd plats för en ett eller tvååring så tror jag att fler skulle absolut ha problem i skolan senare och i det sociala livet. Och anknytningen till föräldrarna måste ju gå helt i spillror tydlligen?!?! Tvärtom så är det bevisat att barn på dagis har en betydligt bättre språkutveckling än "hemmabarn", de blir mer socialiserade och lär sig att visa hänsyn, att vänta på sin tur, att anpassa sig till andra och inte bara tänka på sig själv. För hur man än är som mamma så är ens egna barn alltid bäst. På dagis får de lära sig att det finns fler barn som är minst lika bra. Att det finns andra att ta hänsyn till. För barn behandlar aldrig sina kompisar och fröken på samma sätt som sina syskon och föräldrar. Men framförallt, svara på frågan här ovan. Hur kan ett övergivet, otryggt, oförstående barn utvecklas, skratta, äta,sova och tjuta av glädje när man säger att det är dagisdags.... det skulle jag vilja veta!
jag kan svara :) fast vet inte om jag svarar för alla...men jag tror att barn kan tycka att det är jättekul på förskola, och jag tror inte alla eller kanske ens många barn känner sig övergivna och otrygga där... de nämnda barnet/en som tjuter av glädje över dagis är ju på rätt plats!!
Jag tror dock det tuffa och säkra barnet tar för sig, medan de snälla och försiktiga barnen tar ett steg tillbaka, speciellt i stora grupper där kollektivet "härskar" över individen. Såvida inte personalen är oerhört uppmärksam och jämnar ut mellan undergivande och överlägsna barn hela tiden trots mycket att göra....men det är nog inte så sannolikt att det hela tiden observerar just detta, med tanke på blöjbyten och andra grejjer...jag tror det är omöjligt att göra det rättvist för svaga barn i såna grupper med så få pedagoger. Det känns därmed inte alls bekvämt för MIG att föreställa mig mitt ettårigabarn på en sån avdelning.
På öf kan sådana saker också hända (aktiva/starka barn tar över) men där är ju föräldern på plats och visar hur man ska bete sig..... Tycker det är jätteviktigt att visa från början att man inte får "köra" över andra barn i sitt beteende, och jag menar inte att pedagoger är dåliga på detta men jag tror som sagt att det behövs fler.
Många "dagis"föräldrar talar om stimmet och tjoet på dagis, att barnen är helt övertrötta och supergnälliga när dom kommer hem. Detta är åxå något jag är lite skeptisk emot. Tror i många fall barnen är överstimulerade.