• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Anonym

Lyxfällan nästa!! Hallå, hur kan man vara så oansvarig att låna pengar till ett BRÖLLOP? Varför inte spara som alla andra? Det är verkligen ingenting att prioritera om ni inte ens kan spara några tusen i månaden.

Mieria skrev 2009-06-15 00:53:26 följande:
    TS kan du inte berätta om ditt bröllop? Vad är det som är så dyrt? Jag upphör aldrig att förvånas
    Ja du maten t.ex. Har hitat ett ställe som fixar allt billigt till bara 500kr per person o de går inte o hitta överallt i stklm!
    Drickat är inte billigt för ca 50 pers...
    För visst kan man komma undan med bara 5000kr om man vill men då får man göra ALLT själv o lite bortskämd vill ja bli på min dag:)))))))))
    Men som sagt ska hålla nere kostnaderna o spara så mycke de går.
    Men hade ingen aning om att folk va så anti mot att låna till sina bröllop!
    Trodde de va nästan självklart idag, så mycke som allt kostar menar ja.....
  • Mieria

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 01:01:18 följande:

Ja du maten t.ex. Har hitat ett ställe som fixar allt billigt till bara 500kr per person o de går inte o hitta överallt i stklm! Drickat är inte billigt för ca 50 pers... För visst kan man komma undan med bara 5000kr om man vill men då får man göra ALLT själv o lite bortskämd vill ja bli på min dag:))))))))) Men som sagt ska hålla nere kostnaderna o spara så mycke de går. Men hade ingen aning om att folk va så anti mot att låna till sina bröllop! Trodde de va nästan självklart idag, så mycke som allt kostar menar ja.....
    Haha jadu Jag ska laga all middag och baka en massa själv med ett gäng damer från familjen och lokalen jag har tänkt mig är både stor och fin och billig Jag försöker begripa vad det är som ska kosta men jag får det inte att bli dyrt
    Anonym skrev 2009-06-15 00:58:13 följande:
    Lyxfällan nästa!! Hallå, hur kan man vara så oansvarig att låna pengar till ett BRÖLLOP? Varför inte spara som alla andra? Det är verkligen ingenting att prioritera om ni inte ens kan spara några tusen i månaden.
    Lyxfällan har inget att hämta här du...
    Vi har de ganska gott ställt men de är mycke pengar de handlar om...

Så oansvarig som du kallar mig har du ingen aning om va du pratar om!
    Tror att de är mer vanligt än man tror att folk lånar till sina bröllop.
    Bara att ingen vågar säga de rakt ut.
  • FruPriftis
    Mieria skrev 2009-06-15 00:53:26 följande:
    TS kan du inte berätta om ditt bröllop? Vad är det som är så dyrt? Jag upphör aldrig att förvånas
    Det är ju sällan själva BRÖLLOPET som kostar, det är festen. Vår fest för 50 pers gick på 20 000 plus DJ.
    Sedan kläder, hotellnatt, hår etc... Allt som allt ca 40 000 kr. Det är ändå ett ganska "billigt" bröllop. Finns ju mycket mera pampiga bröllop som lätt går på 100-300 000. Som sagt, kan ju bli MYCKET billigare om man bara går till rådhuset och sen har knytkalas liksom. Allt handlar alltid om prioriteringar och val.

I Italien, Grekland och Canada (säkert många fler länder) vet jag att det är MYCKET VANLIGT att det belånas för att kosta på ett "värdigt" bröllop. Klänningar flygs in från världskända designers, juveler köps, finaste festlokalen och middagen, största klänningen och största festen. 200 gäster är inget ovanligt. Så att sedan börja sitt nya gifta liv tillsammans med lån på både hus och bröllop är inget ovanligt.
    Så som sagt, allt handlar om ens prioriteringar och vi andra dödliga är inga att döma eller tycka, man gör precis som man vill.

Grattis till det kommande giftermålet. :)
    Mieria skrev 2009-06-15 01:03:03 följande:
    Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 01:01:18 följande: Haha jadu Jag ska laga all middag och baka en massa själv med ett gäng damer från familjen och lokalen jag har tänkt mig är både stor och fin och billig Jag försöker begripa vad det är som ska kosta men jag får det inte att bli dyrt
    Men var i sweden bor du? :)

Kostnaderna går ju ner nåt otroligt om man gör bara maten själv t.ex. så för er blir de ju kanon! :)

Ja vill för en gångs skull slippa all stress o bara njuta.
  • FruPriftis
    Mieria skrev 2009-06-15 01:03:03 följande:
    Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 01:01:18 följande:
    Haha jadu Jag ska laga all middag och baka en massa själv med ett gäng damer från familjen och lokalen jag har tänkt mig är både stor och fin och billig Jag försöker begripa vad det är som ska kosta men jag får det inte att bli dyrt
    Sedan var det exakt detta jag ville undvika. Tycker det är strongt av dig, men jag vilel INTE vara värdinna på mitt eget bröllop. Då ville jag njuta av det unika ögonblick det faktiskt är, njuta av att kunna slappna av och lägga ansvar på andra. ¨
    Jag bara hade kul och umgicks med nära och kära.
    Ville inte springa runt som en bränd iller och serva folk och se till att alla hade fått det de skulle etc...
  • Mieria

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 01:08:01 följande:

Men var i sweden bor du? :) Kostnaderna går ju ner nåt otroligt om man gör bara maten själv t.ex. så för er blir de ju kanon! :) Ja vill för en gångs skull slippa all stress o bara njuta.
    Haha jag bor i Malmö och Lund Men jag förstår hur du tänker! Vill man slippa allt huvudbry så kostar det. Jag tycker att det är roligt att göra allting själv
  • Anonym (mmm)

Tips är att önska sig det mesta. Vi fick maten av mamma, tårtan av mormor, drickan av pappa, hotellet av hans föräldrar. Hellre det än vaser liksom. Tror vi betalade ca 15 000 själva. Tips för maten är ju också att kolla med elever på hotell/resturang. Vet en kompis i skolan som fick uppdrag till större fester ibland genom skolan.

• Mieria
    FruPriftis skrev 2009-06-15 01:08:52 följande:
    Sedan var det exakt detta jag ville undvika. Tycker det är strongt av dig, men jag vilel INTE vara värdinna på mitt eget bröllop. Då ville jag njuta av det unika ögonblick det faktiskt är, njuta av att kunna slappna av och lägga ansvar på andra. ¨ Jag bara hade kul och umgicks med nära och kära. Ville inte springa runt som en bränd iller och serva folk och se till att alla hade fått det de skulle etc...
    Som sagt har jag all förståelse och respekt för det
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???