• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Jag o de små

Det finns billiga bröllop.... Beror ju på hur mång man bjuder, vad man bjuder på etc.
    Jag hade nog inte tagit lån på bröllop. Vi hade ett litet för närmaste familjen, i rådhuset fest i mammas och pappas stuga. Kostade väl lite nya kläder och en ring...

mamma till goa tjejerna Maja o Lina
  • Thaleia

TS:
    Det måste ju vara upp till er själva hur ni vill göra och om ni anser att bröllopet är så pass viktigt att det är värt att ta ett lån för att kunna genomföra det.
    Personligen hade jag inte tagit ett lån för att gifta mig utan tycker att det är en sådan tillställning som man får anpassa efter ens ekonomi.

• NadiaMi

Dåliga människor är ni absolut inte, men jag skulle ändå inte rekommendera er att låna mer än ni själva skulle kunna spara ihop på ett år, så ni kan betala av festen inom en rimlig tid och slipper ha ett lån dragande efter er när ni behöver lägga pengar på körkortet, bilen, barnet och annat som ni vill investera i er gemensamma framtid.

Har ni inte råd att spara ihop till bröllopet så har ni förmodligen inte råd att göra så stora avbetalningar heller och att inleda ett äktenskap med en skuld ni egentligen inte har råd med är ju inte precis en positiv "bröllopspresent" till er själva.

• fjonkan

Anonym (*-*) skrev 2009-06-15 07:31:30 följande:

Sitter nästan o skäms för mitt eget stundande bröllop Gifta oss vill vi, det känns såååå rätt, men något pråligt bröllop har vi inte råd med och det finns bra många andra ställen att lägga stora summor på där dom gör bättre nytta för välbefinnandet. Jag kommer själv att sy min brudklänning med tyger från Ohlssons tyger (billiga stuvbitar), han köper en frack på second handbutiken för några hundra, buketten betalar jag bara självkostnadspris på och en systerdotter till min svägerska gör den (hon är florist) På mottagningen efteråt så kommer vi bara att ha smörgåstårta och tårta till kaffet, dessa görs av en brorsdotter till mig (hon har egen cateringfirma) också till självkostnadspris, alltså vi betalar bara för ingredienserna. Håret får jag ordnat av en systerson som är frisör, och naglarna av en kompis till min syster helt gratis båda två. Festlokalen har min bror ordnat gratis. Senare på kvällen när mottagningen övergår till bröllopsfest så kommer vi att grilla ute och ha sallader och potatissallad till. Det som är av större betydelse för oss båda är att vi vill ha ett riktigt kyrkbröllop med hela våra familjer och våra närmaste vänner, det är i DET vi kommer att ha våra minnen från bröllopet, och det är inget vi kan köpa för pengar. Hmm....känner mig som en riktig snåljåp!!
    Låter som ett jättebra sätt att fixa sitt bröllop på ju. Önskar jag kunde så mycket om att sy så jag kunde göra likadant. Och du känner flera som ställer upp med diverse saker till självkostnadspris,det är ju kanon. Varför känner du dig som en snål? Det är väl bara dumt att betala överpriser när man inte måste.

Om TS fråga så kanske det är dumt att låna till bröllopet beroende på hur mycket pengar det rör sig om. Som ngn skrev så ska det ju betalas av utan att det finns ngt ekonomiskt värde i lånet. Själv skulle jag anpassas mitt bröllop efter vår plånbok för att slippa känna av ränta och amortering för en dags firande,även om det gäller mitt vackra bröllop.
  • Alfonsina

Jag gifte mig i maj och vårt lilla bröllop för 43 personer gick ändå på 100.000 kr då vi var på restaurang och köpte dyra ringar. För mig var det en självklarhet att vi skulle ha dessa pengar innan och absolut inte låna dem!

Tycker man att 50.000 kr är massor av pengar, då ska man också akta sig för att låna dem. Annars kan man ju enkelt spara ihop dem själv, eller hur? Och det är jättebra att du tycker att ni har det gott ställt, men om det inte går att lägga undan ett par tusen per månad så kan det ju inte finnas så mycket pengar över?

Jag har hängt mycket på Bröllopstorget under planeringen av bröllopet och det verkar inte alls vanligt med att man lånar till sitt bröllop faktiskt. Det är dock mycket vanligt att det redan nu finns trådar och inlägg om bröllop 2011 och 2012 för att många måste spara lång tid för att ha råd med sitt drömbröllop.

• Nawi

Klart ni ska låna, vem bryr sig om det? Pengar som pengar och bröllop är häftigt så låna på!

• MejasMammaM

Ni gör självklart som ni känner för!
    Men jag skulle aldrig låna pengar till bröllopet.. vi planerar att gifta oss i oktober och vi lägger undan 15tusen i månaden sen i januari!

• krabban

Totalt meninglöst med giftemål!
    Relationer håller mycke längre utan det onödiga bröllopet!

• Clobberella

Jag tycker det är onödigt att låna pengar till något som faktiskt är gratis. Det kostar inte en krona att gifta sig.

• MejasMammaM
    krabban skrev 2009-06-15 09:50:56 följande:
    Totalt meninglöst med giftemål!Relationer håller mycke längre utan det onödiga bröllopet!
    I min släkt är nästan alla gifta och fortfarande tillsammans....
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???