• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Pruttiluskan
    Ani skrev 2009-06-15 02:50:49 följande:
    hahahahhaha den var bäst!
    Men är man inte själv milionär så får man ju kräva resten av folket i landet att betala, även fast man knappt känner någon! ;) *HOST, PROSIT*
  • Anonym

Om man lånar till något, då skall det vara så att värdet finns kvar till dess att lånet är återbetalt. Ta då ett huslån, värdet finns kvar, det kanske t o m ökar medans du amorterar och betalar ränta.

Att låna till ett bröllop är helt förkastligt! Inget av ekonomiskt värde finns kvar, bara lånet. Räkna då dessutom in inflationen, så kommer det att ta en ända med förskräckelse. Har man inte råd att spara ihop till bröllopet så har man absolut inte råd till att låna till det!

Tänk efter, hur ser er ekonomi ut? Pröva lägga undan fiktiv ränta och amortering varje månad så ser ni hur det kommer att belasta er ekonomi - kanske får det er att vara rädda om ekonomin.

• Anonym (*-*)

Sitter nästan o skäms för mitt eget stundande bröllop
    Gifta oss vill vi, det känns såååå rätt, men något pråligt bröllop har vi inte råd med och det finns bra många andra ställen att lägga stora summor på där dom gör bättre nytta för välbefinnandet.
    Jag kommer själv att sy min brudklänning med tyger från Ohlssons tyger (billiga stuvbitar), han köper en frack på second handbutiken för några hundra, buketten betalar jag bara självkostnadspris på och en systerdotter till min svägerska gör den (hon är florist)
    På mottagningen efteråt så kommer vi bara att ha smörgåstårta och tårta till kaffet, dessa görs av en brorsdotter till mig (hon har egen cateringfirma) också till självkostnadspris, alltså vi betalar bara för ingredienserna.
    Håret får jag ordnat av en systerson som är frisör, och naglarna av en kompis till min syster helt gratis båda två.
    Festlokalen har min bror ordnat gratis.
    Senare på kvällen när mottagningen övergår till bröllopsfest så kommer vi att grilla ute och ha sallader och potatissallad till.

Det som är av större betydelse för oss båda är att vi vill ha ett riktigt kyrkbröllop med hela våra familjer och våra närmaste vänner, det är i DET vi kommer att ha våra minnen från bröllopet, och det är inget vi kan köpa för pengar.

Hmm....känner mig som en riktig snåljåp!!

• MaaliiinS

Folk tycker så jäkla mycket om allt och inget när det kommer till bröllop. Gör som ni själva vill!!!

Jag förstår inte hur man har mage att gnälla på andras fester och val av det ena med det fjärde bara för att det är ett bröllop. Som om bröllop var en särskild sorts fest där alla bjudna som icke inbjudna ska få vara med och tycka till. Det är brudparet som bestämmer med vilken sorts fest de vill fira sitt äktenskap. Övriga kan hålla truten.

Eftersom folk inte har något vett alls, så kommer ni förmodligen att få kommentarer (och framförallt på internetforum ) hur ni än bestämmer er för att göra.

• J1983

Jag förstår inte riktigt det här med att leva över sina tillgångar och för min del så anser jag att man gör det om man lånar till annat än nödvändigheter (typ studier, hus, bil, på sin höjd vitvaror om de går sönder och man inte har pengar). Att låna till resor, plasmatv, bröllop och liknande är helt och hållet främmande för mig och jag skulle inte göra det. Jag skulle inte tycka att det vore kul att betala på ett lån till något som redan var förbrukat även om det var en bröllopsfest. Ett mysigt minne och en fin fest kan man ju skapa utan att behöva ta i så väldigt med kostnaderna om man faktiskt inte har de pengarna. Dåliga människor ska jag inte säga att ni är men jag kommer inte att göra som ni när jag gifter mig.

• J1983
    Anonym (sluta klaga) skrev 2009-06-15 02:39:37 följande:
    Halva fl är full med moraltanter. Skit i vad de tycker, tror inte alla dessa präktiga människor alltid lever som de lär!!!De kan låna till hus och Gud vet allt men egentligen, vad är den stora skillnaden?Alla har olika mål och drömmar i livet.Om detta är ER dröm, låt då INGEN annan klanka ner på den.
    Skillnaden på att låna till hus, bil osv. är ju att det är nödvändigt att bo någonstans och många gånger blir hus billigare än lägenhet. Dessutom behöver många färdas till arbete osv. Hus och bil har man dessutom under en längre tid och vad gäller huset så tjänar många pengar när de säljer det. Ett bröllop är en dag och sedan sitter man och ska betala av lånet på ett minne. Självklart gör man precis som man vill men det är ändå viss skillnad på att låna till hus och bil och att låna till en fest.
  • Olivers  Mamma

Har bara läst ts, men hur ska ni kunna betala tillbaka om ni inte kan spara?
    Det är ju bättre att spara och få avkastning på sina pengar än att lån och betala ränta å avgifter

• ebben

vill ni ta lån för det så gör ni ju det! andra lånat till utlandresor....o möbler
    JAG skulle dock aldrig låna till sånt! vi har bara lån på hus-bil o husvagn har vi sparat till.. bil ca 160 000 husvagn 70 000.
    Giftermålet tog vi arvspengar till,vet att den döde hade velat se oss gifta o då passade det oss bra att göra så...........
    Ni är så klart inte dåliga människor!! bara ivriga att bli man o hustru!

• Anonym

Ja klart ni kan ta lån om ni betalar tillbaka det sen.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???